Voordat ik mijn verhaal doe wil ik eerst het volgende zeggen. Ik ben iemand die de natuur zijn gang wil laten gaan en zo min mogelijk ingrepen wil tijdens de bevalling of daarvoor. Ik ben het zwanger zijn nog niet zat en wat mij betreft hoeft er nog niks te gebeuren. Vandaag ben ik 40+2 zwanger en ik zit met het volgende. Mijn 2e bevalling is niet zo soepel verlopen. Mijn zoon is goboren met een schjouderdystocie. Hij heeft gelukkig maar heel eventjes vast gezeten en geen schade ondervonden. De meest gunstige variant zullen we maar zeggen. Hij woog 4kg met de geboorte. Om die reden heb ik deze zwangerschap extra echo's gekregen. Allemaal helemaal goed tot gisteren. De laatste weken is het enorm gegroeid en schatten ze het gewicht op zo'n 4100 gram. Maar dat kan ook meer of minder zijn. De gynaecoloog vind het lastig wat te doen. Voor hetzelfde geld gaat het goed en zou nu ingrijpen heel jammer en tegen natuurlijk zijn. Maar wellicht zeggen we achteraf 'We hadden eerder moeten ingrijpen'. De gynaecoloog laat het een beetje bij mij maar heeft lichtelijke voorkeur om volgende week in te leiden. Ik heb 2 cm ontsluiting en ik twijfel om me te laten strippen. Ik wil het eigenlijk niet omdat ik vind dat mijn lijf zelf maar aan moet geven wanneer het zover is. Maar ik wil natuurlijk ook geen risico's nemen. De gynaecoloog gaf ook aan dat het bij grote kinderen heel vaak ook wel goed gaat. Mijn verloskundige zegt afwachten. Ze zou niks op gang brengen... maar met het risico dat we volgende week toch moeten concluderen dat inleiden beter is. En dan heb ik er voor mijn gevoel te weinig aan gedaan om het op te wekken. Dus mijn twijfel is wel of niet strippen morgen. Wel; In de hoop dat de bevalling begint en ik een inleiding voorkom Niet Ik wel nu niet vanuit angst ergens naar gaan grijpen. Strippen vind ik op zich niet zo heel erg, alleen dat ik dan toch bang ben om wat te forceren. Wat is jullie advies?
Ik zou ook voor strippen gaan, de kans dat er niks gebeurd is er ook. Ikzelf vind strippen een vele malen kleinere ingreep dan inleiden. Bij welke termijn ben he de vorige 2 keer bevallen?
41+3 En 40+6. Ik heb net de verloskundige gebeld maar zij raden het af....afwachten en evt dinsdag strippen.. ze zeiden dat hoe langer je wacht met strippen hoe groter de kans op effect is. En als het aanslaat dan meestal dezelfde dag nog... Dus we gaan het zien
Als je lichaam er niet klaar voor is maakt het strippen ook niks uit.Ik koos voor strippen omdat ik bij mijn eerdere bevalling ben ingeleid en dat was verschrikkelijk.Ik ben met 40 weken gestript,er gebeurde helemaal niks.4 dagen later nog een keer ,nu door een andere vk die was wat hardhandiger zeg maar.Die nacht om 2 uur begonnen de weeën serieus te worden.Om 7 in zh met 3 à 4 cm.Om 7:45uur supersnel bevallen van onze meis.Als ik weer mocht kiezen zou ik weer kiezen voor strippen.Het kan echt geen kwaad hoor!
Wat zou je verliezen als je wel zou laten strippen? En in hoeverre is jouw angst om weer een zware of spannende bevalling te krijgen van invloed op je beslissing? Oftewel, wat vind je belangrijker, niet ingrijpen en de komende dagen de angst vasthouden en daar stress van hebben, of wel ingrijpen (strippen) en weten dat je met zo'n kleine handeling de komende dagen toch een stuk rustiger rond loopt / waggelt? Serieuze vragen hoor, ik veroordeel je niet, vind het juist echt een mooi streven om het op deze manier aan te pakken!
Strippen zou ik zeker doen. Dit kan namelijk net het laatste zetje zijn en het haalt niks uit als je lichaam er nog niet klaar voor is. Ik ben bij de jongste met 39 weken gestript, eigenlijk wilde ze het niet voor de 40 weken doen maar toen ze ging checken had ik al 2,5 cm en kon ze dus perfect strippen. Bevalling begon niet binnen het termijn dat het zou moeten werken (binnen 48 uur) maar met 39+3. Heb zelf geen last ervan gehad.
Ik snap je twijfel wel! Maar ik zou zeker voor strippen kiezen. Dat is echt een onschuldige handeling vergeleken inleiden! En inderdaad reageert je lijf alleen als het er klaar voor is. Met inleiden ga je pas echt je lijf forceren.
Ik zou ook voor het strippen gaan. Vaak wekt het niet eens wat op.. maar als je al Op 2cm zit denk ik dat er best een kans is dat het iets in gang kan zetten. Spannend en moeilijk hoor om zelf de knoop door te moeten hakken
Strippen lijkt me juist een goede oplossing dan, want als jouw lijf er nog niet klaar voor is, zal het ook niks in werking zetten. Het is puur dat mógelijke zetje als je lichaam er al klaar voor is. Zou ik zeker proberen dus!
Ik laat mij dinsdag strippen, mocht er nog geen baby zijn. Eerder niet omdat de verloskundige de kans van slagen groter acht naarmate we wachten. Ze beloofd me dat als er ingeleid moet worden dat niet vóór vrijdag gebeurt en er dus nog tijd is. Bedankt vóór de reacties. Het stelt mij wel gerust
Strippen voor 41 weken is niet bewezen effectief. En in die paar dagen zal de kleine ook niet meer zoveel groeien toch? Oh, ik zie dat ik spuit 11 ben