Bevalling inleiden na eerdere keizersnede, ervaringen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mamabella12, 2 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Hoi dames,

    Een jaar geleden ben ik bevallen van een dochter en in verband met een hoge bloeddruk ben ik toen met 39w ingeleid. De bevalling duurde uiteindelijk 34u en eindigde in een keizersnede. Ik ben gelukkig voorspoedig hersteld en we willen in het voorjaar voor een tweede kindje gaan proberen. Ik wil een tweede keer heel graag natuurlijk proberen te bevallen maar nu is de kans aanwezig dat ik weer een te hoge bloeddruk krijg op het einde van de zwangerschap waardoor we een natuurlijke start van de bevalling misschien niet mogen afwachten. Nu lees ik soms dat je na een keizersnede niet meer mag worden ingeleid ivm de kans op scheuren van het litteken en vraag ik me af of je dan direct weer een keizersnede moet..

    Dus ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Ben jij ingeleid na een eerdere keizersnede (en hoe is dat gegaan?) Of moest je direct weer een keizersnede?
     
  2. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Je moet niets hoor :)

    Je bent alleen wel klinisch vanaf een week of 36 dacht ik. Je mag het altijd vaginaal proberen, maar dan wel in het zkh. Als er dan wat gebeurd, zit je veilig.

    Ik had een torenhoge bd bij Kleuter, dit eindigde in een spoed sectio. De jaren erna heeft mijn baarmoeder zoveel afgezien, Ashermann OK, curretages, niche fix, etc. Dat mijn gyn me wel de keus gaf om vaginaal te bevallen, maar liever eig totaal niet XD Ik hoef het ook niet te proberen van mezelf, daar krijg ik stress van. Plus deze Sloopkogel gaat vaginaal dan tot 40 wkn blijven zitten en tussen de 4.5/5 kg wegen....dat ga ik al helemaal niet proberen :)
     
  3. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik heb vorige keer een keizersnee gehad. Ik ben daarom met 36 weken overgedragen aan de gyneacoloog. Ik mag het inderdaad vaginaal proberen, maar er wordt niet ingeleid & geen wee opwekkers & niet langer dan 41 weken doorlopen& etc. De drempel tot een keizersnee is dus heel laag, maar mag het zeker wel proberen. Inleiden na een keizersnee doen ze inderdaad niet in ons ziekenhuisbeleid. Mocht je complicaties krijgen en eerder moeten bevallen, dan wordt het een keizersnee.
     
  4. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Jeetje wat heftig allemaal.. als je inderdaad rust krijgt van een geplande keizersnede zou ik dat ook zeker doen!
    Jij had ook een hoge bloeddruk dus de eerste keer? Hoe is dat deze zwangerschap gegaan? Heb je hier medicatie voor gekregen of heb je er nu geen last van? Ik had ook een hele hoge maar dat begon pas vanaf week 37.. had ook geen zwvergiftiging alleen een hele hoge onderdruk.
     
  5. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Daar was ik inderdaad al een beetje bang voor. Hopelijk is het allemaal niet nodig een volgende keer en begint het gewoon spontaan maar nu een tweede zwangerschap op de planning staat zijn dat ook ineens dingen waar ik me zorgen om maak. Zeker omdat ik deze keer al een peuter rond heb lopen lijkt me een keizersnede nog lastiger. Maargoed als het straks zo ver is ga ik eerst wel eens het gesprek aan in het ziekenhuis om te kijken wat zij zeggen..
     
    kleineM vindt dit leuk.
  6. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Idd hier ook alleen een hoge bd en nu weer. Ik dacht even dat het wel netjes bleef , maar sinds 1,5 week toch een onderdruk vanaf 100. Dus 3 x dgs methyldopa 500mg gekregen, daar zakte hij wat te hard op, dus nu 3 x dgs 250mg.
     
    Mamabella12 vindt dit leuk.
  7. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Geen ervaring mee maar mijn gynaecoloog zou mij gewoon hebben ingeleid na 1 keizersnede en zou ook wee opwekkers geven. Was allemaal niet nodig maar toch. De arts-assistent had tegen mij ook zo’n verhaal gehouden van wat allemaal niet zou kunnen maar dat bleek uiteindelijk een kul verhaal. Heb ook een versie gehad trouwens, kon ook gewoon na eerdere keizersnede.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik heb heel andere ervaringen hoor. Is alleen wel een paar jaar geleden. Ik wilde na mijn 1e ks het in elk geval weer proberen. Ik zou met 42 weken anders ingeleid worden met een ballon, maar het begon spontaan met 41+4. Ik heb wel nog weeënopwekkers gehad. Uiteindelijk is het wel weer een ks geworden helaad.
     
    Mamabella12 vindt dit leuk.
  9. suethatsme

    suethatsme Actief lid

    25 aug 2014
    414
    339
    63
    Vrouw
    Ik ben ook ingeleid bij de 2e, de 1e was een spoedks.
    De gyn zei tegen mij dat het beter voor moeder en kind is om natuurlijk te bevallen en dat ben ik met hem eens. Zou het dus zeker weer opnieuw doen als ik weer mocht kiezen.
    Helaas liep het uiteindelijk weer op een ks uit (niet vorderende ontsluiting en de baby moest geboren worden ivm complicatie), maar ik ken ook een mama die het wel gelukt is.
     
    Mamabella12 vindt dit leuk.
  10. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ooh jullie ervaringen stellen mij weer wat gerust! :)

    @suus1983; waarom is het uiteindelijk nog een keizersnede geworden?

    @suethatsme; ik zie dat jullie voor een 3de gaan, wat spannend! Zou je nu nog eens natuurlijk mogen proberen? Of wordt het automatisch een keizersnede?
     
  11. suethatsme

    suethatsme Actief lid

    25 aug 2014
    414
    339
    63
    Vrouw
    Nope, na 2 ks mag het niet meer. Dus mocht ons een derde gegund zijn, dan wordt het een geplande ks (vanaf week 39, zover ik begrijp).
     
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier na 4 dagen inleiden ivm zwangerschapsvergiftiging alsnog een spoed sectio. Bij een tweede wil ik dus niet ingeleid worden. Of vaginaal of keizersnede. Ik was gesloopt na de bevalling, weinig kunnen genieten van mijn meisje, veel gemist van haar en de borstvoeding kwam slecht op gang :cry:
     
  13. joyce86

    joyce86 Fanatiek lid

    27 jan 2010
    3.024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    Hier na een spoedks bij de eerste, vaginaal bevallen van de tweede. Met 39 weken werd ik ingeleid dmv vliezen breken bij 2 cm ontsluiting. Daarna ook gewoon weeënopwekkers gekregen, en een heel voorspoedig bevalling gehad. Dit is wel allemaal al 6 jaar geleden.
     
    Mamabella12 vindt dit leuk.
  14. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Je ‘mag’ gewoon na 2 keizersnedes nog vaginaal bevallen hoor. Ik zeg ‘mag’ omdat sowieso niemand voor jou bepaalt hoe je moet bevallen.
    Volgens de landelijke richtlijn wordt een vaginale baring pas afgeraden bij 3 of meer keizersnedes.

    Overigens is de kans dat het alsnog een keizersnede wordt een stuk hoger bij een inleiding dan bij een spontane bevalling. Dus zou zeker mooi zijn als je niet hoeft worden ingeleid, TS! :)

    https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/2017/12/Zwangerschap-en-bevalling-na-een-voorgaande-sectio-caesarea-1.0-04-06-2010.pdf
     
  15. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Dat hoop ik ook heel erg! Denk ook juist dat het daarom een spoedkeizersnede is geworden. Mijn dochter was er gewoon nog niet klaar voor..

    Hebben jullie trouwens iets gemerkt van je litteken tijdens de zwangerschap en/of de bevalling?
     
  16. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Heftig zeg :( dan kan ik me voorstellen dat je de volgende keer dit niet meer wilt. Ik ook echt liever niet, ben alleen een beetje bang dat het weer 'moet' doordat ik weer een te hoge bloeddruk krijg op het laatst..
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Het werd weer een keizersnede omdat het niet pastte. 10 ponder weer met een heel groot hoofdje. Ze zat klem.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Klopt. Ik heb het destijds ook nog met de gynaecoloog besproken en die was er heel erg open in, liet de beslissing aan mij over (was vervolgens wel opgelucht toen ik voor de geplande ks koos).
     
  19. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Bij mijn dochter kzs gehad vanwege stuitligging. Bij mijn zoon ben in ingeleid. Gewoon met weeënopwekkers. Ik kreeg alleen geen pil om je baarmoedermond te verweken. Uiteindelijk werd het een spoedkeizersnede want mijn ontsluiting kwam niet op gang en de hartslag van de baby begon te dippen.

    Nu wordt het een geplande keizersnede.
     
    Mamabella12 vindt dit leuk.
  20. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Jeetje, 10 pond! :eek:
     

Deel Deze Pagina