Bevalling laten begeleiden door gynaecoloog of door verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Muisje88, 5 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje88

Muisje88 Bekend lid

9 jul 2010
    720
    0
    0
    Nagelstyliste en kapster
    Friesland
    #1 Muisje88, 5 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2013
    Hallo dames,

Ik zit te twijfelen tussen de gynacoloog of de vk de bevalling laten doen.
    Ik moet sowiso in het zh bevallen en mijn eerste bevalling is door een gynacoloog gedaan en dat is allemaal goed gegaan.
    Nu zou ik het zelf fijn vinden als je 1 vast aanspreek punt hebt ook tijdens de weeen etc. Met mijn vorige bevalling was er in het begin een andere dan met de bevalling.

Voor mijn vriend is dit de eerste zwangerschap en tevens de bevalling.
    En ook voor hem vindt ik een vast aanspreekpunt fijn.!

Het gaat me nu al een paar weekjes door mn hoofd..

2. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Als jij met medische indicatie moet bevallen (dus sowieso in het ziekenhuis MOET bevallen) dan heb je toch geen keuze. Dan neemt de verloskundige uit het ziekenhuis onder begeleiding van de gynaecoloog het toch sowieso over.
    Als je poli-klinisch in het ziekenhuis bevalt (een zogeheten verplaatste thuisbevalling) dan mag je eigen vk het wel begeleiden. Maar dan zou je ook thuis mogen bevallen.
    Dus zoals ik het heb begrepen tijdens de voorlichting die ik heb gekregen heb je bij 'MOETEN bevallen in het ziekenhuis' die keuze helemaal niet.

3. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Bij mijn tweede mocht ik onder de verloskundige blijven maar ze wilde wel dat ik in het ziekenhuis ging bevallen ivm bloedverlies bij de eerste. De bevalling zou wel onder begeleiding van haar zijn idd maar thuis bevallen was geen optie. Uiteindelijk werd een medische indicatie bij de gyn. Maar ik weet niet of jij een medische indicatie hebt? anders heb je volgens mij geen keus en sta je gewoon onder controle van een verloskundige in de buurt.

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je schrijft dat je in het ZK moet bevallen, dus neem aan dat je een medische indicatie hebt?
    Dan kan je volgens mij niet echt meer kiezen, dacht ik?

5. Muisje88

Muisje88 Bekend lid

9 jul 2010
    720
    0
    0
    Nagelstyliste en kapster
    Friesland
    Ja ik heb een bacterie bij me en moet aan de ab. Ik heb in het verleden een dubbele longembolie gehad. En de gyn en de vk zeggen beide dat ik met 1 van hun mag bevallen wel in het zh ivm anti biotica die ik tijdens de weeen moet krijgen.. Puur uit voorzorg.

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Precies.... Ik heb ook MI en moest naar zh, vk is per definitie uitgesloten.

7. Netje84

Netje84 Actief lid

2 apr 2012
    296
    0
    0
    Ik zit moet straks ook in het ziekenhuis met MI, maar in eerste instantie wordt de bevalling dan door de vk gedaan, zolang de bevalling normaal verloopt. De gyn wordt er pas bijgeroepen als er "iets" aan de hand is. Hij zei dan ook gekscherend; dus eigenlijk hoop je dat je ons niet tegenkomt! :)

8. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ik had geen keuze hoor.Had mi en onbekende vk in zh deed bevalling. Pas als er tang of iets moet komen komt de gyn
    Denk echt niet dat als op vrijdagnacht jou vliezen breken er voor jou een gyn wordt opgeroepen egggggnie haha

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Je hebt idd die keus niet. Ook een vast aanspreekpunt is heel fijn maar ze wisselen van diensten natuurlijk dus ook daar heb je niets over te zeggen...

10. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Wat apart dat je zelf mag kiezen. Ik heb een behoorlijke MI, juist ook ivm medicatie maar ik krijg gewoon een vk daar die op dat moment dienst heeft. Wel is er supervisie van de gyn. Heb hier ook niks over te kiezen.
    En ik heb m'n hele zwangerschap nog geen vk gezien, enkel de gyn.

11. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat naar joh.
    Ik hoop dat je in elk geval een complictieloze (is dat een woord? haha) bevalling mag hebben.

Maar typisch (en op zich wel aardig) dat je mag kiezen.

Ik heb ook een MI, maar mag echt niet kiezen hoor.
    Het ziekenhuis waar ik loop heeft 8 gyn in dienst en 6 klinisch verloskundigen.
    Ik krijg gewoon degene die op dat moment dienst heeft.

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

Echt wel op zondag middag zonder nood. Zowel bij de eerste als bij de tweede en ny hij de derde zal dezelfde gyn mijn bevalling doen

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    jawel hoor je mag wel kiezen, ik moet ook in het ziekenhuis bevallen, maar mijn eigen verloskundige doet wel de bevalling dit ook in verband bloedverlies bij de vorige, in dit geval is het een kwestie van voorzorgsmaatregelen, en is bij een gyn lopen niet noodzakelijk.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik moet ivm een eerdere keizersnede in het ziekenhuis bevallen. Echter loop ik tot 34 weken bij de vk en zij neemt de nazorg na de bevalling ook weer over.
    Ook hier ivm voorzorgmaatregelen.

Een vk heeft meer tijd voor je en ook hoe het met jou gaat in plaats van alleen je kindje. In het ziekenhuis lopen meerdere gyn en je weet nooit welke nu dienst heeft tijdens je bevalling.

Ik zou dus hoe dan ook liever bij een vk lopen, maar dat is dus mijn keuze.

15. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Tsja en als je voor de vk kiest kan de kleine ook nog in het vruchtwater poepen... dan is het sowieso de gyn. Volgens mij heb je trouwens altijd een vast aanspreekpunt.

16. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Ik heb heel de zwangerschap onder begeleiding van de verloskundige gelopen, tot 2 weken voor mijn bevalling. Toen had ik hoge bloeddruk, kreeg ik medische indicatie en werd overgenomen door het ziekenhuis.

Bij de tweede even onder begeleiding van de verloskundige gelopen en daarna opnieuw overgenomen door het ziekenhuis. En ik vond de begeleiding in het ziekenhuis fijner. Ik had steeds dezelfde verloskundige en gynaecoloog en toevallig toen ik ging bevallen had diezelfde verloskundige dienst! In het ziekenhuis namen ze echt de tijd voor alles en dat was niet zo bij de verloskundige praktijk, dus mijn voorkeur gaat dan ook uit naar het ziekenhuis, maar goed, ik hoef niet meer te kiezen, want ben al bevallen! ;)

17. Muisje88

Muisje88 Bekend lid

9 jul 2010
    720
    0
    0
    Nagelstyliste en kapster
    Friesland
    Ik loop bij beide. Ik wist bij mn eerste dus niks van de vk en we hebben na de bevalling een vk moeten kiezen ivm nacontrole.
    Nu vindt ik het vooral belangrijk dat mijn dochtertje weet wie die vrouw is.
    De gynacoloog kan verschillen. Tijdens de "controles" heb ik wel dezelfde maar heb dus geen idee wie er dan tijdens mijn bevalling zal zijn.
    Met mij dochtertje heb ik 2 gehad dit ivm diensturen. De bevalling is goed gegaan geen knippen alleen een paar haarscheurtjes die ze toch wilde hechten.

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ach, zelfs als alles perfect gaat en je wilt gewoon thuis bevallen, heb je nog geen vast aanspreekpunt. Mijn praktijk heeft een stuk of 5 verloskundigen + nog een paar waarnemers, ik heb ze nog niet eens allemaal gezien tijdens deze zwangerschap.

19. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik had ook geen keuze. Ik had een medische indicatie vanwege BMI. Maar mijn eigen vk heeft de 1e begeleid (geen gyn gezien) en bij de 2e droeg mijn eigen vk het op een gegeven moment over aan de vk in het zkh omdat het nog zo lang zou duren (4 cm). Als ze had geweten dat de baby er 20 min later al was, zou ze zijn gebleven. Weer geen gyn gezien. Dus geloof niet dat je daar zomaar voor kunt kiezen, of je een gyn wil.

20. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Bij de vorige bevalling en deze vooraf al een medische indicatie. Mijn eigen vk gaat de bevalling doen in het ziekenhuis. Ze komt eerst thuis en gaan dan samen met haar naar het ziekenhuis.

Deel Deze Pagina