bevalling na totaal ruptuur

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Damay77, 19 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.505
    113
    Vrouw
    Ik heb een vraag waar ik graag antwoord op zou willen hebben. 7 maanden geleden ben ik bevallen van m'n meisje. na 15 uur weeen hebben ze haar met een vacuumpomp eruit gesleurd. ze was een sterrekijker. ze hebben flink moeten trekken, een knip en toen uitgescheurd. door al het gedoe heb ik nu een lichte verzakking/last van bekkenbodem.
    nu vraag ik me af hoe dit bij een volgende bevalling gaat. is de kans bijv. groot dat de volgende ook een sterrenkijker wordt??
    kan ik de volgende keer wel normaal bevallen?? (door dat litteken)
    heb ik niet een hele grote kans dat het weer helemaal uitscheurd?
    mag je het na zo'n bevalling ook thuis proberen of hebben ze liever dat je meteen naar het ziekenhuis gaat??

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

De kans op weer een sterrekijkertje is niet groter! Het is heel vervelend dat je zover bent uitgescheurd maar het zegt niets over een volgende bevalling dus je mag het zeker thuis proberen! Er kan uit voorzorg, om te voorkomen dat je weer een totaalruptuur oploopt, gekozen worden om een knip te zetten. Maar ik denk dat het niet nodig zou zijn omdat het lijkt dat het deze keer was veroorzaakt door de ligging en de vacuüm.

Imke

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.505
    113
    Vrouw
    bedankt voor het antwoord. ik heb nog een vraag.
    : ik heb al van een paar mensen gehoord dat ze advies hebben gekregen om 2-3 jaar niet zwanger mochten raken na een totaal ruptuu. na een totaal ruptuur zou je dan een grotere kans hebben op een KS of levenslange incontinentie van ontlasting. klopt dit??

(bij mij was het trouwens niet helemaal 1 groot gapend gat.:)
    het was tot het slijmvlies gescheurd)

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je hoeft niet per se langer te wachten hoor, het litteken is nu echt wel goed genezen! Je hebt dan geen totaalruptuur gehad, maar een subtotaal ruptuur, en dat heeft wrs te maken gehad met de vacuum. Geen zorgen dus.

Mirjam

Deel Deze Pagina