Wie heeft er ervaring met donatie navelstrengbloed?

Discussie in 'De bevalling' gestart door PukkiePoes, 21 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PukkiePoes

8 mrt 2012
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn verloskundige praktijk doet mee aan het navelstrengbloed donatie programma van de Sanquin bloedbank. Uit het bloed van de navelstreng kunnen stamcellen worden gehaald waarmee (hopelijk) bijv. leukemie patiënten kunnen worden genezen.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Ik lees dat het pijnloos is, maar is dat echt zo en verstoort het je eerste moment met je kindje niet? Mijn vorige bevalling is geëindigd met een knip, vacuüm en een hoop gehecht, dus hoop nu eigenlijk op iets minder polonaise aan m'n lijf :)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. PukkiePoes

8 mrt 2012
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand ervaring :( ?

3. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helaas geen geen ervaring mee.

4. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    jawel ik,in belgie is dit bijna standaard
    als de nageboorte eruit is nemen ze het bloed gewoon daaruit dus je hebt er echt niets last van.doen!

5. PukkiePoes

8 mrt 2012
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mol bedankt voor je reactie! Ik dacht dat het gebeurde voor of tijdens het afnavelen, maar dit klinkt een stuk beter!
    Grappig dat het in België bijna standaard is, hier wordt het maar bij een beperkt aantal ziekenhuizen gedaan. Ik heb toch het idee dat de gezondheidszorg in België voor loopt op die bij ons :)

6. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Ja, heb het ook gedaan. Voel je niks van. Het enige wat ik wel vervelend vond is dat ik navelstreng wilde laten uitkloppen omdat dat beter voor je kindje is. Dat mocht dus niet omdat de navelstreng meteen doorgeknipt moest worden.
    En je moet een paar buisjes bloed afgeven maar ik ben niet echt bang voor naalden dus dat was geen probleem.
    Het navelstrengbloed wordt o.a gebruikt voor ernstig zieke kindjes dus ik zou het de volgende keer weer doen.

7. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    ik moest geen bloed geven van mezelf voor de navelstrengdonatie?
    bwa voorlopen doet belgie enkel op gynaecologisch vlak denk ik,op vlak van tandheelkunde lopen jullie dan weer ver voor ;)

8. Mamakuh85

Mamakuh85 Actief lid

11 jan 2013
    474
    0
    0
    Ik heb het ook gedaan. Merkte je niks van hier dan. Vond het erg mooi om te doen en vooral nadat we de brief thuis kregen dat er ook al wat mee gedaan was.

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik zou me ook geen moment bedenken als ze het me zouden vragen, doen!

10. Wendy88

Wendy88 Fanatiek lid

3 mei 2012
    3.316
    305
    83
    Kinderdagverblijf
    Ik heb het ook gedaan. Kleine heeft eerst gewoon een hele tijd op mij gelegen. Later de navelstreng gewoon doorgeknipt en toen hebben ze zelf dat bloed afgenomen. Heb er niets van gemerkt. Ook zelf geen bloed af hoeven geven hoor :)

11. Baboeska

Baboeska Lid

21 dec 2013
    97
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jee wat goed zeg ik wilde het graag maar hier kon het nog niet. Thuis bevalling, kop van Noord Holland 2012

12. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik heb het ook gedaan. Niets van gemerkt en zelf geen bloed hoeven afgeven. Vind het net zoiets als Moeders voor Moeders, voor het goede doel.

Erg jammer dat het alleen nog maar in ziekenhuizen gedaan wordt. Wil het volgende kindje graag thuis bevallen. En vind het wel jammer dat ik dit dan niet weer kan doen.

13. PukkiePoes

8 mrt 2012
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames bedankt allemaal voor jullie reacties! Wat gek dat de een wel zelf bloed moet geven en de ander niet. En dat bij de een de navelstreng wel mag uitkloppen en bij de ander niet. Ik ga dit eens navragen aan mijn VK, maar ik neig er nu wel naar om het bloed te doneren :)

14. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga het wel doen, maar nu nog geen ervaring mee! Maar als ik lees wat voor goede dingen ermee gedaan kunnen worden...

15. mamavanmenno200

mamavanmenno200 Fanatiek lid

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    ik ben van BE en denk niet dat het standaard is hoor... je moet iig een formulier invullen (vooraf) en je toestemming geven

lijkt me ook logisch want niet iedereen zal dit willen (al dan niet om religieuze redenen...)

ik ga in ieder geval het formulier invullen en toestemming geven, ik heb er eigenlijk onlangs pas over gelezen dus ik heb er geen ervaring mee hoe het gedaan wordt...

16. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Wij hebben het gedaan, maar hebben het opgeslagen voor ons zoontje. Is zo gepiept. Merken moedef en kind niks van.

17. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Uitkloppen kan dan niet. Weet alleen de reden niet meer. Moet volgens mij snel gebeuren.

18. djennes

djennes Bekend lid

24 apr 2012
    823
    29
    28
    Vrouw
    Thuis mama
    Rsn
    Ik weet alleen dat er te weinig stamcellen inzitten voor een eventuele transplantie voor een leukemie patient.

19. doglover76

doglover76 Fanatiek lid

9 nov 2009
    1.168
    0
    36
    Vrouw
    Full-time moeder
    Roosendaal
    Wist helemaal niet dat dit kon..... Bij ons kan het helaas niet, het ziekenhuis in de volgende stad doet het wel, maar om nou om die reden in een andere plaats te gaan bevallen.... Nee, toch maar niet dan.....

20. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ja ook gedaan, al weet ik echt niet meer hoe of wat. Ze vertelde wel dat ze het ging doen, maar wanneer, ik heb geen idee. Vond het een mooi gebaar, zeker omdat ik helaas te laks was om mee te doen aan moeders voor moeders terwijl ik zelf met behulp van hormonen zwanger ben geworden.

Deel Deze Pagina