Bevalling op baarkruk

Discussion in 'De bevalling' started by memmie91, May 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. memmie91

memmie91 Lid

Jun 30, 2014
    82
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat er zoveel positieve reacties komen!
    Mijn vk's hebben het nooit zelf voorgesteld, maar reageerden erg positief op mijn plannen. Ze zeiden dat ze verticaal bevallen erg aanbevelen, maar dat veel vrouwen er niet aan willen beginnen omdat ze denken dat het op bed 'hoort'. Voor de vk is t op bed wel makkelijk, maar het hoort dan om de bevallende vrouw te draaien...
    Erg blij met mijn praktijk!

2. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik heb mijn tweede op de baarkruk gekregen.
    Ik had rugweeën en kon niet liggen en ik werd moe van het staan, dus toen ben ik daarop gaan zitten.

De baby werd vrij abrupt geboren, 1x persen en hij was er. De verloskundige kon hem nog net opvangen. De zwaartekracht deed echt zijn werk, haha.

Nadeel vond ik dat de navelstreng direct afgeknipt moest worden en ik moest ook bijna gelijk opstaan en op het bed klimmen om de placenta geboren te laten worden. Mijn baby kreeg ik pas later, omdat de placenta er ook gelijk achteraan kwam. Beetje chaotisch allemaal.
    Dat op bed klimmen vond ik idd ook nogal onhandig en gek. Maar het ging wel. Ik weet er niet zoveel meer van, het was nogal chaotisch, zoals ik al zei.

Op zich was het wel een fijne houding om te zitten en te persen. Ik had alleen na 10 minuten zitten al slaapbenen, dus ik weet niet of ik het veel langer fijn had gevonden. Proberen kan altijd he.

3. Saby

Saby Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    1,475
    1,219
    113
    Mijn ervaring is super. Voelde heel fijn ook doordat ik al 8 uur rugweeen had. Heb hele bevalling gelopen om de weeën op te vangen. Uiteindelijk toch een spoedkeizersnee geworden

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Ik ben ook op barkruk bevallen. Van te voren hier niet over nagedacht maar de vk stelde het voor.
    Ik kon niet op bed liggen i.v.m. (ws) een constante rugwee. Ik had een constant zeurend gevoel in mijn rug maar liggen was echt onmogelijk.
    De baarkruk was echt een uitkomst. Op het laatst moest ik van de vk op bed liggen omdat het te snel ging. Halverwege de wee ben ik van het bed teruggestrompeld naar de baarkruk omdat het echt niet ging. Was tegen het advies van de vk :D
    Helaas heb ik er wel een totaal ruptuur aan overgehouden en moest ik naar het ziekenhuis om gehecht te worden.

Maar... bij een volgende zou ik het precies weer zo doen!

5. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Hier de baarkruk geprobeerd tijdens de eerste persweeën, ze vielen weg, misschien zouden ze weer opwekken als ik verticaal zou proberen te persen. Helaas werkte dit niet, en daar was ik ook wel een heel klein beetje blij mee, ik wilde absoluut niet op de kruk (voor de bevalling), eenmaal tijdens toch geprobeerd, maar nee, ik ga er zeker niet voor. Ik was blij dat ik weer mocht liggen, had zo'n rugweeën ook nog.

Edit: 'grappig' dat hier meerdere meiden zijn die juist wél baat hadden bij de kruk bij rugweeën! :D

Liefs,

6. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Inderdaad. Naar mijn beleving is het onmogelijk om tijdens een rugwee op je rug te liggen :D

7. MammaR

MammaR Actief lid

Jun 8, 2015
    419
    254
    63
    Female
    Hier ook bevallen op de baarkruk. Helaas is het voor mij vrij traumatisch geweest, moest naar het ziekenhuis daarna voor het hechten (vk twijfelde over (sub-?) totaal ruptuur). Weet überhaupt niet of ik ooit een tweede wil (en dus weer op de de baarkruk), in mijn omgeving veel gehoord dat ik het aan mezelf te danken heb, want je weet toch dat je makkelijker uitscheurt met een baarkruk?? Dat wist ik niet en door een holle rug kon ik onmogelijk de weeën op mijn rug in bed opvangen, dus toen de vk de baarkruk voorstelde vond ik het best, alles beter dan op bed.. Maar zoals je kunt lezen zijn er ook heel veel positieve verhalen, dus door één negatieve zou ik me niet tegen laten houden, vraag alleen van te voren het hemd van het lijf van je vk zodat je er alles vanaf weet!

8. rara

rara Actief lid

Jul 26, 2012
    297
    0
    0
    werk, account manager
    Noord nederland
    Ik mocht ivm uitscheuren het laatste stukje niet op baarkruk doen. Dit keer mag het wel omdat er nu wel ruimte zal zijn ha ha

9. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Ik vond helemaal niets fijn, hihihihi! Vooral draaien van links naar rug en rechts was vreselijk. :(

Liefs,

10. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Het enige wat ik nog weet is dat het onmogelijk was om op mijn rug te liggen. Verder had ik er weinig last van.

Gelukkig gaat het wel over :D

11. memmie91

memmie91 Lid

Jun 30, 2014
    82
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik ben inmiddels bevallen hoor!
    Toen ik aankwam in het ziekenhuis bleef mn ontsluiting op 6 cm hangen, waardoor ik op mn zij moest gaan liggen (daarvoor steeds blijven staan). Ik heb petidine gekregen en weeënopwekkers tijdens het persen en ben dan ook op mn rug, in de beugels bevallen.
    Van de baarkruk is dus niets terecht gekomen helaas, maar heb het ook niet echt gemist, prima bevalling gehad.
    Mochten we een tweede krijgen, dan zou ik het toch graag willen proberen.

12. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Gefeliciteerd met je dochter!

Ik heb even op de baarkruk gezeten. Was helemaal niet de bedoeling ofzo, maar ik kon de weeën het beste zittend opvangen dus toen stelde de verpleegkundige dit voor.
    Ik vond het echt heel fijn! Maar heb mijn dochter helaas niet kunnen baren op de kruk zelf, omdat haar hartslag daalde en dus was het beter voor de baby dat ik zou gaan liggen (ofzoiets).
    Bij een volgende wil ik het weer proberen!

13. Miepie83

Miepie83 Lid

May 17, 2015
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met jullie dochter!

Ik ben ook bevallen op de baarkruk! Vond het echt beter dan op bed.
    Ik heb 1 uur op bed liggen persen zonder dat er beweging in kwam. Toen overgestapt naar de baarkruk en toen was het met 20 minuutjes gedaan. Het voelde voor mij veel natuurlijker om ' naar beneden' te persen dan horizontaal.

Voor de placenta ben ik wel op bed gaan liggen maar die was er met 1 keer persen gelukkig uit.

Als ik zou mogen kiezen ga ik nu weer voor de baarkruk! Zeker weten!

14. Gabri

Gabri Actief lid

May 16, 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Even een vraagje.. Waarom moet je voor de placenta het bed in? Waarom kan die niet zittend komen? Ik las ergens dat hij er juist sneller uit gaat dan.
    Ik wil namelijk bij een tweede ook op de baarkruk bevallen en ook mede omdat dan de placenta sneller komt. Bij de vorige bevalling hebben ze er aan moeten trekken waardoor hij scheurde en ik naar ok moest en dat wil ik de volgende keer voorkomen!

En TS gefeliciteerd met je dochter!

Share This Page