Oudste kind thuis bij thuisbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Yukl, 22 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wie is al voor de tweede keer bevallen en liet haar oudste kind thuis 's nachts?

Ik vind het zo ontzettend lastig te bepalen wat we met zoonlief moeten doen... Overdags zit ie of op het KDV of mijn moeder haalt hem op. Maar mijn moeder woont op minstens 3 kwartier rijden bij ons vandaan dus ik moet op zeker een uur rekenen voordat ze er is. Overdags is dat allemaal niet zo'n probleem, alleen vind ik het zo vervelend om hem 's nachts zijn bed uit te moeten trommelen en hem vervolgens een uur in de auto te laten. Bovendien duurt het dan ook weer even voordat ie er weer bij is als de jongste wordt geboren.

Het liefst laat ik hem dus thuis, maar dan hebben we weer het risico dat hij wakker wordt (we wonen gelijkvloers dus met de verloskundige en de kraamverzorgster is er nogal wat bedrijvigheid rondom zijn slaapkamer) of dat we alsnog naar het ziekenhuis moeten. Voor dat laatste probleem zou ik sowieso mijn moeder laten komen (vanaf het begin van de bevalling) maar haar dan bij ons thuis laten. Dus dat probleem kunnen we ondervangen. Ik vraag me alleen af of het wel realistisch is te verwachten dat het geen gedoe op gaat leveren als we hem thuis laten.

Dus... wat zijn jullie ervaringen? ;)

2. luvmyluver

luvmyluver Actief lid

1 apr 2010
    426
    0
    0
    hbh
    leiden
    hai

bij ons is de oudste opgehaald door mijn moeder toen mijn vliezen braken. ik ben de dag later pas bevallen dus ze heeft daar geslapen.
    nou moet ik wel zegge dat ,mijn moeder binne 10 min. bij me kan zijn!

maar wat ik gehoord heb, (van mensen waar de oudste kids thuis waren)
    is dat de kids er niet zoveel van merken en gewoon doorslapen...

ik hoop dat je er iets aan heb en dat het goed komt!
    zal vast wel:):):)

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Misschien moeten we eens een proefbevalling houden, zien of zoonlief daar doorheen slaapt ;)

4. mamamia

mamamia Lid

19 aug 2010
    13
    0
    0
    Advies van de vk bij ons was om de oudste wel op te laten halen. Je bent zelf waarschijnlijk ook rustiger als je geen rekening hoeft te houden met je oudste en dat is weer gunstiger voor de bevalling.
    Ik had toevallig hetzelfde qua reistijd voor m'n moeder. De afspraak was dat ze 's nachts wel zou komen. Maar uiteindelijk beviel ik gewoon overdag.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Stel je moet naar het ziekenhuis dan moet je wel met je buren afspreken dat ze even bij je kindje kunnen blijven.

Maar als je dat kunt regelen kun je prima je andere kind thuis laten. Als hij zo vast slaapt als mijn dochter dan slaapt hij overal doorheen.

Wij hebben Isabella wel op laten halen. Maar ik wist bijna zeker dat we toch wel in het ziekenhuis zouden eindigen.

6. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    ik had anders besloten omm mn zus te bellen als het snachts zou beginnen en die zou dan komen en dan beneden wachten voor het geval valentijn wakker zou worden en dn zou zij hem opvangen en desnoods mee naar huis nemen (25minuten)

alleen nu word ik ingeleid en kunnen we alles mooi plannen (tenzij beeb zich eerder meld )

7. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Bij mijn 2e bevalling was mijn oudste ook thuis, ze heeft er niks van meegekregen maar ze slaapt dan ook erg vast, door ademhalingsproblemen moest mijn zoontje toch naar het ziekenhuis dus toen hebben we een oppas geregeld

8. cinderella28

10 dec 2009
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik moest bevallen van mijn dochtertje had ik met mijn moeder afgesproken dat ze zou komen en mijn zoontje op zou vangen en mee zou nemen als hij wakker werd, maar ons manneke sliep gewoon door een uurtje na de bavalling werd hij wakker en kon hij gelijk z'n zusje bewonderen.
    Nu ik over 9 weken moet bevallen van nummer drie heb ik weer de afspraak met mijn moeder dat zij er tijdens de bevalling weer is om de twee oudste op te vangen mocht dat nodig zijn.

9. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn oudste werd opgehaald maar de vk zei wel zoek iemand achter de hand voor als je naar het zh moet.
    Gelukkig maar fijn dat ze er niet was, ik moest uiteindelijk naar het ziekenhuis!

10. 4days

4days Niet meer actief

Is het geen optie om hem thuis te laten, maar dan wel ook iemand in te schakelen als oppas? Dat je moeder naar jou toe komt. Dan blijft ze gewoon 'stand-by' voor het geval je zoontje wakker wordt. Want ik denk niet dat jullie er zelf op zitten te wachten om naar hem te kijken tijdens de bevalling.

11. fam

fam Actief lid

1 jul 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb met mijn ouders afgesproken dat ze mijn zoon op komen halen zodra de eerste tekenen van de bevalling zich aandienen. ook als hij op het kdv is want je weet niet hoe het gaat lopen. M'n ouders wonen wel op ruim een uur rijden. Bij de buren zetten we het campingbedje op in geval van nood en dan mag hij daar naartoe als mijn ouders er nog niet zijn. Ik zou er niet aan moeten denken hem thuis in zijn eigen bed te hebben als ik aan het bevallen ben. Veel te bang dat hij wakker zal worden en mijn man heb ik dan op het moment veel te hard nodig.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn oudste is gewoon thuis gebleven en is er dwars doorheen geslapen (en ik was niet écht stil...).
    Als we naar het zkh hadden gemoeten, hadden we bij de buren aangebeld om hun de babyfoon en een sleutel te geven.
    Maar mijn oudste is ook redelijk vlot en ongecompliceerd thuis geboren, dus ik dacht dat het de tweede keer ook wel zou lukken. Dat klopte ook, het werd een prima thuisbevalling. Vond het erg leuk dat de oudste 's morgens bij het wakker worden gelijk kennis kon komen maken met zijn zusje.

13. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Onze 2e dochter is thuis geboren, maar we moesten daarna naar het ziekenhuis. We hebben de babyfoon bij de buren gebracht Mijn oudste heeft nergens wat van gemerkt, ondanks dat we met ambulances weg gegaan zijn. Toen ze 's morgens wakker werd was papa er gewoon weer en zijn ze ons samen in het ziekenhuis op komen zoeken.

14. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Hier sliep de oudste gewoon door. Ik had wel een oppas adres achter de hand voor het geval dat. Is het geen idee om hem thuis te laten en ik geval van nood hem bij de buren te brengen tot je moeder er is of een vriendin?

15. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Bij ons was de oudste ook gewoon thuis. Wel had ik mijn moeder achter de hand mocht het nodig zijn (en het was idd ook nodig).

Onze meid is tijdens mijn bevalling wakker geworden van het gebruik van de wasbak op de badkamer (die zit tegen haar slaapkamer aan en dat maakt een herrie). Mijn vriend heeft toen gelijk mijn moeder gebeld en die is meteen gekomen (5/10 min afstand). Maar het mocht allemaal niet baten. Mijn vriend zat beneden te wachten op mijn moeder en de kraamzorg (die was ook net gebeld) en binnen no-time is onze zoon geboren (bevalling van wakker worden tot geboorte duurde maar krap 2 uurtjes). Mijn vriend heeft onze dochter in de box gezet en is gelijk naar boven gerend (heeft de geboorte dus niet meegekregen). Mijn moeder heeft het niet gered, de kraamzorg heeft het niet gered, alles ging een beetje vlug :D.

Ach ja, alles is goed gekomen.

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ teigetje: haha wat een hectiek :D Om die reden vraag ik denk ik sowieso mijn moeder bij de bevalling aanwezig te zijn als ik het erop gok hem thuis te laten :)

Ik ben er trouwens nog steeds niet over uit, maar bedankt voor de reacties! :) Meer ervaringen zijn welkom. Ik ga ook de verloskundige om haar ervaring vragen.

17. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Hier had ik mijn zoonje ook thuis tot de bevalling was de bedoeling dan zouden mijn moeder of mijn schoonouders hem komen halen en mee naar huis mee nemen de ene was 5min rijden en andere optie was 10min rijden dus dat scheelt een hoop.

Toen mijn dochtertje bedacht dat ze beter nog even voor het avond eten geboren diende te worden werd het een stortbevalling en heeft mijn moeder mijn zoontje van het kdv af gehaald en is om half 6 naar ons toe gekomen toen de baby net geboren was samen met mijn zoontje. Daarna heeft ze hem mee genomen naar huis om lekker een nachtje bij Oma te slapen en dat vond hij geweldig dat vroeg hij zelf. En wij konden een nachtje lekker slapen met maar 2x voeden tussendoor en hebben toen ook heerlijk uit geslapen en mijn zoonje ook bij oma.
    Nu word het een ziekenhuisbevalling en als ik ga bevallen (met ks) kunnen we alles goed en handig regelen dan komen mijn schoonouders op de kinderen passen die wonen een halfuurtje van ons vandaan nu en mijn moeder 3uur dus schoonouders krijgen dit keer de taak haha. Maar omdat het een ks word zeggen we gewoon dat we voor controle gaan en horen ze het wel als de baby is geboren dan blijft het voor hun ook nog spannend.
    De kinderen horen het ook pas als de baby is geboren en dan worden ze als ze op school zitten van school gehaald en komen dan met Opa en Oma naar het ziekenhuis.
    Misschien dat ik het mijn moeder wel vertel dat we de keizersnee krijgen en op welke dag dan kan ze alvast vrij vragen en misschien de dag ervoor al komen zodat ze ook meteen naar het ziekenhuis kan komen.
    Nou ja hier dus ook nog genoeg om over na te denken haha.

Succes met zoeken naar de geschikte oplossing...

18. Ik ben ook van plan gewoon eens te proberen of we Jelle thuis kunnen laten, als het 's nachts is kijken we of ie blijft slapen, op zich slaapt ie wel vast.
    En anders heb ik de tegenoverburen al achter de hand, daar mag ie ook heen, dag of nacht. Zowel ouders als schoonouders wonen op 30-45 minuten rijden, dus of we die in gaan schakelen weet ik nog niet, zal ook van het tijdstip en de situatie afhangen denk ik.
    Theoretisch gezien ben jij een weekje eerder dan ik.. ik ben benieuwd of het ons gaat lukken, thuis bevallen met een slapende oudste ;)

Deel Deze Pagina