Ik merkte aan de poes dat ze de rust opzocht, beetje terugtrok. Toen uiteindelijk de andere 4 huisgenoten net even de deur uit waren, begon de bevalling en heb ik geholpen. Net voor de bevalling inderdaad veel 'geklaag' en likken.
En ik heb je geantwoord! Als een kat al langer dan 24 uur aan het likken is, dan zit haar iets dwars. Lekt er vocht uit? Heeft ze pijn? Zolang je niet weet wat ze heeft , kan het van alles zijn. Een spontane inwendige verzakking, of een kitten dat klem zit, je weetetniet. Je steekt je kop in het zand als je niet naar de da gaat.
3 dagen likken en klagen van pijn klinkt gewoon niet oke. Mss zit er wel een grote kitten klem in haar bekken. Hoe dan ook afwachten is gewoon zielig ze heeft een da nodig asap. Zeker als jij nog een nestje wil in de toekomst zou het handig zijn als.ze haar baarmoeder houd. Als het helemaal mis zit en er zelfs mss dode kittens inzitten die ze er niet krijgt uitgewerkt en jij wacht maar af kunnen ze straks niets anders meer doen dan sterilisatie om de mama poes te redden
Dit dus. Zeker gezien het gemiauw. Dat was hier alleen bij de persweeen. Misschien is dat ook bij elke kat anders. Maar hier alleen avond ervoor likken en aanhankelijk. Zijn eind van de nacht geboren
En mede ook omdat een kat die gaat bevallen en het normaal verloopt ook vlot bevalt. Een kat hoort er geen dagen over te doen dat is signaal om naar een da te gaan
Ras maakt niet uit hoor Wat wel van belang kan zijn is het feit dat een ragdoll een brede kop heeft. De poes in kwestie is jong en kan een wat smal bekken hebben. Ook kan het een grote kater zijn geweest. Allemaal ingrediënten om een zeer nare situatie te krijgen. Ts ik hoop dat je ondertussen goed nieuws heb!
Bij onze poes merkte ik het aan de onrust, ze liep zenuwachtig door de woonkamer, ze wilde dat we bij haar bleven (als ik naar boven ging begon ze te miauwen) en een slijmsliert. Maar ik zag de kittens gewoon bewegen in haar buik.
Dat ze groter zijn wist ik. En ook dat het daardoor eerder fout kan gaan. Zeker bij een jonge poes. Maar wist niet of het daardoor ook langer kon duren. Maar dagen leek me sowieso onwaarschijnlijk. Dus ts naar de dierenarts!
Ik begrijp dat je voor nu een oplossing hebt bedacht en je kat bij je vriendin in goede handen is.....maar......waarom niet eens even contact met de dierenarts zoeken. Je hebt, denk ik, de hele ochtend gehad om sowieso contact met de dierenarts op te nemen en deskundig advies kunnen vragen. Nu krijgt je vriendin de verantwoordelijkheid over jouw kat en wie weet over een x-aantal kittens of mogelijk een ander probleem. Het is toch een kleine moeite om eventjes te bellen voor advies? En om eventueel langs te gaan bij de dierenarts?
Onze poes is bevallen op dag 64, begon met wat slijmverlies, later meer, en ook vruchtwater. Toen begon ze extreem te zoeken, op schoot liggen, mauwen, achter me aanlopen. Ik ben bij haar bij haar werpkist gaan zitten en al snel begonnen de weeen, en werd het eerste kitten geboren, uurtje later de 2e, vlak erna de 3e en half uur later de 4e.
Ik geloof dat de meningen nogal verschillen over 'als dat nodig is'. Langdurig zo hard miauwen lijkt mij een typisch geval van een da nodig hebben. Als ze niet zwanger is dan is het toch alsnog nodig dat ze even gezien wordt?
Misschien even zelf omdenken, ze is al 3 dagen aan het likken, ze is aan het miauwen, je hebt een werpdoos klaarstaan. Je wilt geen curretage ivm evt schade aan de baarmoeder, maar laat haar nu wel zo lopen. Je had haar 3 dagen geleden en gisteren ook al naar de DA kunnen brengen.
Snap echt die laksheid niet hoor. Röntgen is een kleine moeite en dan weet je direct waar je aan toe bent. Dat kan nog voordat je weggaat. Je realiseert je wel dat je je kat kan verliezen als de bevalling niet goed loopt? Een kitten kan overlijden en ontbinden in de baarmoeder met ontstekingen tot gevolg die snel dodelijk zijn.
Dit! Wat als er nou iets gebeurt als je lekker weg bent.. Vind dit gewoon écht niet kunnen. Als je dieren hebt dien je er ook goed voor te zorgen. Bij twijfel dus een dierenarts in schakelen...
1 je weet wanneer ze gedekt is 2 je wist dat je dit weekend weg zou gaan 3 je weet hoe lang de draagtijd is Je had uit kunnen rekenen dat ALS ze zwanger is ze rond om jullie weekend weg zou gaan bevallen. Vindt dat je het had moeten laten uitsluiten of ze zwanger zou zijn of niet. Zou persoonlijk alsnog vandaag een da raadplegen