Mag je zelf kiezen om met 41 weken te worden ingeleid?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Maartje 1, 11 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maartje 1

Maartje 1 Lid

19 nov 2014
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Vandaag 41 weken zwanger. Twee keer afgelopen week gestript maar had maar 1 cm ontsluiting. Strippen heft niet geholpen.
    Ik zit er wel doorheen. Hele grote naar voren hangende buik. Slaap zeer slecht en constant zuur omhoog.
    Ik deed mee aan het index-onderzoek om met 41 of 42 weken te worden ingeleid, zelf heb je geen keuze maar er komt na invoeren van de gegevens iets uit. Helaas zit ik in de 42 weken groep.

Nu wil ik toch worden ingeleid. Zoooo vermoeiend nu. Snap de voor en nadelen wel hoor maar in vele andere landen is inleiden met 41 weken standaard. Is het zo dat ik mag eisen dat ik word ingeleid??

2. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Dat weet ik niet precies, maar heb je bovenstaande klachten/gevoelens ook aan je verloskundige verteld? Wellicht dat zij jou dan kan adviseren/informeren over de gang van zaken. Of dames hier die er natuurlijk ervaring mee hebben. Hoe dan ook wens ik je veel succes met de laatste lootjes en hoop ik dat je kleintje zich snel aankondigd of dat je ingeleid mag worden!

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Het ligt over het algemeen echt aan de vk en het ziekenhuis of de gyn die je treft. Hier was het zo 'eigenlijk echt niet inleiden tenzij medische noodzaak'. Wie weet is het bij jou anders. En misschien kun je nogmaals gestript worden, misschien is het nu wel net het zetje dat nodig is.

Verder.. Probeer je echt te focussen op dat het nu echt echt echt bijna klaar is het zwanger zijn. Die bevalling is maximaal 7 dagen weg. En dat klinkt nu misschien heel lang, maar focus je op die dagen en niet op het gevoel van 'ik trek het niet meer'. Is moeilijk dat weet ik (twee keer ook over de 41 weken gelopen), maar sommige vrouwen doen aan olifantendracht. Nee, is niet grappig nu, maar probeer je rust en ontspanning te zoeken in afleiding. Ook niet makkelijk, maar in het gevoel blijven hangen lost in ieder geval niets op.

Heb je al rennies geprobeerd tegen het maagzuur? Waarschijnlijk wel, maar er zijn misschien nog andere middeltjes?

Sterkte en succes met deze laatste dagen (misschien wel uren!) zwanger zijn.

4. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    #4 Miranti, 12 jan 2015
    Laatst bewerkt: 12 jan 2015
    Ah overtijd gaan is niet prettig! Ik ben bevallen met 41.2. Ook ik zat er behoorlijk doorheen en had veel last van klachten. Ik wilde eigenlijk ingeleid worden en ik hoorde toen van iemand dat je dit vanaf 41 weken zelf kan bepalen. Ik heb t bij de verloskundige aangegeven en die hebben me doorverwezen naar de gyn. En die deden niet eens moeilijk. Ik zou het gewoon aan geven dat je graag ingeleid zou willen worden.

5. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    helaas hangt dat enorm af van het ziekenhuis, en binnen een ziekenhuis soms nog van welke gyn of vk je treft..
    Sommige leiden in overleg al in vanaf 40 weken, anderen weigeren botweg tot je 42 weken bent zolang er geen gevaar is voor de baby en de moeder.

Ik hoop gewoon heel hard voor je dat inleiden niet nodig is en je vliezen nu spontaan breken, en anders dat ze je toch in willen leiden.. Kan me voorstellen dat je het gehad hebt! Sterkte met het laatste stukje..

6. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hier niet hoor. Pas met 41.3 voor het eerst strippen zelfs... Daarvoor wilde ze niets.

7. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik begreep dat in heel Nederland inleiden op verzoek vanaf 41+1 mag/ gedaan wordt (ben zelf ook ingeleid met 41 weken, op eigen verzoek).

Verloskundige zullen hier niet zo enthousiast op reageren, want dan moeten ze jou overdragen aan net zkh en lopen het geld van jouw bevalling mis. Als fotograaf ga je ook niet tegen je klanten zeggen: ik ken iemand die veeeel beter is, tenslotte ga je geen klanten wegsturen ;)

8. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Bij mijn eerste ben ik ingeleid met 41+4. Een dag later is mijn zoon geboren. Met 41 weken ben ik op eigen verzoek doorverwezen naar de gyn en die deed helemaal niet moeilijk. Uiteindelijk is het een keizersnede geworden

Nu zwanger van de tweede (36 w). Afgelopen week naar de gyn geweest en die stemde met mijn verzoek in om de kleine in ieder geval tot 40 weken te laten zitten, daarna gaan we een plan maken om met 41 weken te worden ingeleid of een keizersnede te plannen. Oftewel ik merk dat er veel mogelijk is.

9. Sterre12

Sterre12 Actief lid

29 sep 2011
    184
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het hier bij vk en gyn ook nagevraagd; vk wacht liever, maar als er goede redenen zijn (dat is ook stress ed) dan kan het inderdaad vanaf 41 weken. Ik denk dat je dan echt heel duidelijk moet zijn. Zoals iemand anders al zei; vk moet dan doorsturen naar gyn en dat doen ze natuurlijk liever niet. Volgens gyn tijdens voorlichtingsavond in het ziekenhuis kan je er zelf voor kiezen om ingeleid te worden.

Oftewel; ga na of je dit echt wil (inleiden is ook geen pretje) en ga er dan echt voor staan, dan moeten vk en gyn volgen..

10. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik ben ingeleid met 41+6

Met 41 weken over gedragen naar het zkh. Bij het eerste gesprek werd botweg gezegd 'we gaan niks doen voor de 42 weken'. 2 dagen later en bij een andere verloskundige werd de keuze wel bij mij neer gelegd.
    Uiteindelijk ervoor gekozen om het over het weekend heen te tillen. Wilde graag dat het vanzelf aan de gang zou gaan, zodat mijn eigen verloskundige de bevalling kon doen.

Wanneer heb je weer een afspraak bij de verloskundige?? Anders haar even bellen, ik zou dit met haar bespreken.
    Voor het onderzoek zullen het liefste hebben dat je af wacht. Maar ze zullen door het onderzoek niet wijgeren om eerder in te leiden.

11. Maartje 1

Maartje 1 Lid

19 nov 2014
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor jullie reactie. zojuist bij de verloskundige geweest en ze heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis. morgen heb ik een afspraak op het ziekenhuis dan krijg ik wat onderzoekjes en wordt er aangegeven of ze woensdag of donderdag gaan inleiden. eigenlijk best opgelucht ☺️

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    En wellicht komt de beeb alsnog ;) Denk eraan je bent pas overtijd na 42 weken. Ik snap t hoor het is ontzettend vermoeiend enzovoort maar die 7 dagen .. (heb zelf bekkeninstabiliteit gehad dus ken pijn en vermoeidheid) toen ik mn mindset anders had gezet en t had geaccepteerd braken ineens mn vliezen :)

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dat is toeval. En als je wacht tot 42 weken, kan het dus zijn dat je pas met 42.2 bevalt. Dat zou ik zelf veel te spannend vinden, gezien de mindere werking van de placenta.

TS: succes!

14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Hier is het standaard inleiden met 41weken bij de gyn. Dat komt nu steeds meer omdat na die 41weken de risico's toch gaan toenemen.

Je mag in principe zelf aangeven dat jij met 41 weken ingeleid wil worden.
    Veel succes.in het ziekenhuis! Hopelijk komt het nog vanzelf op gang!

15. pffffff

pffffff Actief lid

21 mei 2008
    339
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik vind dat jij ten alle tijde mag beslissen hierover, jouw lichaam en jouw kindje. Het kindje is bij 40 weken echt al helemaal klaar dus alles wat hij langer zit heeft geen toegevoegde waarde, mijn inziens alleen nadelen: kindje wordt groter dus iets lastig met de bevallibg voor moeder en kind, grotere kans dat hij in het vruchtwater poept.... Bij de 1e ben ik bij 37 weken ingeleid ivm gebroken vliezen bij 32 weken. Bij de tweede heb ik bij week 39 al tegen de gyn gezegd dat ik niet langer als 41 weken wilde lopen en hij ging hier ook direct mee akkoord.

Nogmaals, uit zo'n trial kun je altijd stappen als je er niet meer aan mee wil doen en als hij ingeleid wil worden dan heeft de arts hier aan mee te werken vind ik!

Sterkte!

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Dat zal vast toeval zijn wellicht ook niet zullen we nooit weten. Het is echt niet zo dat met 42 weken ineens je placenta stopt met werken hoor haha. Je krijgt gewoon extra controles en daar is prima uit op te maken of het nog goed gaat daar binnen :)

17. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wat fijn dat je wordt ingeleid. Ik kan er echt boos om worden hoe sommige zhs en vks je tot ver na de 41 weken laten doorlopen, terwijl je dit niet wilt :x. In NL heb je het recht om ingeleid te worden bij 41<, wanneer dit medisch verantwoord geacht wordt.
    Mocht dit niet je eerste kindje zijn, dan zou je er ook aan kunnen denken om je vliezen te laten breken een dag voor de geplande inleiding. Vaak komt de bevalling dan alsnog spontaan op gang en hoef je niet te worden ingeleid. Succes met de bevalling!

Deel Deze Pagina