Kraamzorg aanvragen erg frustrerend!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Astrid040, 13 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Wel shit: we zijn nu al met derde kraamzorg bureau bezig en niemand kan de uren aanbieden. Door de vakantietijd! Ben 3-8 uitgerekend maar wordt sowieso bij 39 weken ingeleid. En misschien zelfs wel bij 38 welen vanwege een heel grote baby. Dan is het dus tweede helft juli, midden in de zomervakantie.

Ze kunnen max. 8x3 uur aanbieden, en dat zou meer dan het dubbele moeten zijn!

Gezien de zware zwangerschap is dat niet genoeg. Dat zeggen ze zelf ook al. Dit is absoluut geen standaard zwangerschap via de verloskundige, we zitten niet voor niks bij de gynaecoloog, internist, diëtist, etc, etc. Heb eerst longontsteking gehad, en nu HG en zwangerschapssuiker. En vorige keer tegen het eind een beginnende pre-eclampsie.

En mogelijk dat ik extra uren nodig heb, mocht het met een 9 ponder een keizersnede worden if weer een zwaar fysiek herstel. Vorige keer had ik ook 2 dagen verlenging nodig. Daar moeten ze toch op in kunnen springen als dat nodig blijkt te zijn?

Ben best gefrustreerd dat mijn man zich altijd zo laat ringeloren. Heb ik ook gezegd. Hij is nu al 10 weken bezig om dit te regelen. Tja, of niet regelen dus... Nu is het echt wel kort dag om het nog te regelen. Kan wel janken. Dadelijk lig ik zonder zorg in mijn kraambed.

Iemand een idee?

2. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Wat ben je daar ontzettend laat mee... :| waarom bel je zelf niet als je man het ook niet goed doet?

Maargoed, ik zou opzoek gaan naar een zzp-er dan... ik denk dat je nu bij geen enkele kraamzorg meer het volledig aantal uren gaat krijgen ivm vakantie...

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was het totaal geen probleem in de vakantie, ik kreeg extra uren en verlenging. Wat gek dat ze bij jullie kennelijk zo onderbezet zijn?
    Ik zou toch inschrijven bij een kraamzorgbureau en daarbij aangeven dat jullie echt die uren nodig hebben, desnoods verschillende kraamverzorgsters gedurende die periode. En ondertussen zelf gaan zoeken naar een zzp’er? Lijkt me dat als kraamzorgbureau je niet kan bieden waar je recht op hebt, je recht hebt op ontbinding van het contract?

4. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

De tijden zijn wel even anders dan 4 jaar geleden ;). Overal is onderbezetting. Op de kraamafdelingen, bij de kraamzorg etc. En dat is nu al zo. Dus laat staan midden in de zomer.

Je hebt er niets aan TS maar je bent er inderdaad erg laat mee. Zelfs tien weken geleden was je al laat. Ik zou beginnen met in ieder geval ergens die 8x3 te accepteren. Dat is altijd nog meer dan niets. En ook het minimum wat ze “moeten” bieden.

Verder vind ik de tip van een zzp-er een goede. Anders wellicht overleggen of je zorg bij twee organisaties kunt afnemen?

5. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Ik ben echt zo verdrietig en gefrustreerd. En boos! Heb net echt een vette ruzie over gehad. Maar helaas lost dat niks op. :(

Mijn man is zo’n goedzak die zich telkens laat afschepen. Maar ook echt niet in de gaten heeft dat hij bij zoiets moet doorpakken.

Hij gaat morgen met de verzekering bellen om te kijken wat nog mogelijk is.

6. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Maar als dit soort dingen blijkbaar niet helemaal aan je man besteed zijn, waarom bel je dan niet zelf?

bozoe, Sophie221, EdN en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. maaike3

maaike3 Bekend lid

31 aug 2009
    772
    255
    63
    mischien kan je het met 2 kraam bureaus oplossen?
    wellicht kan de vk hierin wat helpen?
    je bent idd erg laat. En ik heb ook een pittige zwangerschap ( H G ) de laatste keer gehad. maar dit regelde ik toch echt wel zelf.
    En anders idd via een zzp of fam die je dan komt helpen. wat huishouding betreft. en die 8x3 uur pakken voor de zorg rondom de baby en voeding.

8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier moet je je kraamzorg al zeker na de termijnecho regelen.
    De vk vraagt ook al bij de termijn echo of je het überhaupt al geregeld heb en zo niet krijg je het advies het zo snel mogelijk te doen.

Waarom regelen jullie dat zo laat pas?

Maar dat terzijde:
    Blijkbaar is dat niet aan jou man besteed en kan je het beter zelf regelen.
    Ik zou dat dam ook uit zijn handen nemen en zelf actie gaan ondernemen.
    En nu sowieso akkoord gaan met 8x3 uur.
    Beter iets dan niets.

9. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    De enige tip die ik heb is dat je het zelf moet gaan regelen.

10. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Goede tip van 2 bureaus. Leg dit wel even voor bij je zorgverzekering om evt onduidelijkheid te voorkomen .
    Zzp er is ook nog een optie als laatste mogelijkheid.
    Zoals gezegd 10 weken geleden was je al "te laat"
    Ik woon in een prima bezet gebied met kraamzorg maar zelfs hier is het advies nu aanmelden na termijnecho dus tussen de 10-12 weken.
    Succes!

11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Zelf regelen.

Je kan ook kijken naar een ZZP kraamhulp. Ik weet ook niet beter dan dat je dit regelt als je 12 week bent (of eerder). Wijze les voor de volgende keer als je nog een keer ervoor gaat!

12. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Ja damn man!
    Ben echt zo boos en verdrietig.

Kwam er gisteren pas achter dat hij het nog steeds niet had georganiseerd!!!
    Het is hem al gezegd bij 8 weken en bij vrijwel alle controles in het ziekenhuis. En dan zei hij telkens een beetje vage dingen die klonken alsof het al geregeld was dus nu vragen ze het ook niet elke keer meer.
    De reden dat ik er nu achter kwam is omdat ik vroeg wanneer ze voor de intake zouden komen, want wist van de vorige keer dat ze altijd een controle thuis doen vantevoren. En toen kwam de aap dus uit de mouw. En dan is het wel ik heb die gebeld, en toen die, en toen werd er dat..., maar het komt er op neer dat het gewoon niet geregeld is.

Ik ben zelf erg ziek deze zwangerschap dus heb een aantal regelklusjes uit handen gegeven. Dit was er eentje van. Stom achteraf. Maar dat kan ik nu niet meer overdoen. Maar ben echt zo gefrustreerd en verdrietig. Heb al zo’n k*t zwangerschap met eerst een longontsteking, dan (en nog steeds) HG met dagelijks misselijkheid en braken, diabetes en HG-medicatie waarbij ik niet mag rijden of werken, 100.000 controles bij het ziekenhuis. En dan nu dit.
    Grrrrrr....

Dankjewel voor de tips. Zit niks op dan morgen zelf te gaan rondbellen en bedelen voor uren. Dan maar via 2 organisaties of zo, iets te kiezen heb ik sowieso niet meer.

13. mc87

mc87 Actief lid

11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Heb je al een lijst van wie je allemaal wilt bellen? Ik heb er bij mij een mail uir gestuurd destijds. Bij de derde kon het toen. Mailen kan ook hoor.Op de website van mijn zorgverzekeraar staat een lijst met meer dan 10 aanbieders. Is wel handig om naar te kijken

14. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik was bij de ZZP'ers met 8 weken al te laat...

@ts balen joh! 2 bureaus lijkt me een goede tip. Even goed afstemmen met je zorgverzekeraar, hopelijk kunnen zij wat voor je doen? Misschien kraamhotels? Desnoods wat verder weg, maar ook daarvoor is het wat laat natuurlijk...

Gelukkig is het niet je eerste, de tweede keer had ik die kraamhulp veel minder hard nodig dan de eerste keer ;). Ervan uitgaande dat je man er gewoon is!

15. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Misschien de zorg van meerdere organisaties combineren? Of anders sowieso alvast die ene van 8x3 reserveren, heb je dat alvast maar staan. Als er echt niet meer te vinden is, wellicht thuiszorg via de gemeente? Rot dat je zo laat bent, het is idd een heel drukke periode. Denk dat zzp'er nog moeilijker wordt, die kon ik al niet meer vinden terwijl k met 16 weken zocht (25 augustus uitgerekend).

16. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Ja vandaag gaan we kijken wat we mogelijk is. Die baby gaat er gewoon uitkomen. Dus tja... het stelt me wel wat gerust dat ik lees dat het met een tweede minder nodig is. En ik ben zelf minder ziek dan toen, tenminste, nu wel, maar ik moet natuurlijk nog even. Bij de vorige zwangerschap kreeg ik vanaf dit moment in de zwangerschap bedrust voorgeschreven en kon ik niet eens meer lang genoeg staan om een luier te verschonen en moest zittend op een stoel meekijken bij het badje geven.

En nu ik me er wat meer in verdiep ben ik wel iets minder boos en snap ik wel dat mijn man hier niet uit kwam. In onze regio krijgen veel mensen maar die minimale 24 uur. De grote clubs hebben echt flinke tekorten, en dat speelt al sinds een jaar. En daar zeggen ze zelf al van dat dat niet genoeg is in mijn situatie, en ze geven aan dat ze sowieso dan niet kunnen uitbreiden. En dan werd hij eigenlijk onverrichter zaken weer weggestuurd. Niemand helpt je bij zoiets. Hij is ook een goedzak, wilde me hier niet mee belasten, en het werd steeds moeilijker om te zeggen dat het niet lukte. Ik ben dus wel iets minder boos. Shit is het wel.

Desnoods combineren we maar dingen. Hopelijk kan de verzekeraar wat voor ons betekenen. En ik heb via een buurt Facebook pagina ook diverse tips gekregen.

Lees maar eens de laatste alinea’s:
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kraamzorg-prachtig-vak-maar-je-kunt-er-niet-van-rondkomen~bdb1dd92/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

17. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Kon mij na de kraamzorg nog niet redden dus heb in de weken erna mantelzorg om mij heen geregeld; ik had mijn schoonouders en eigen ouders als ondersteuning want ik was invalide en had ook hulp nodig met aankleden van mijzelf. Dus dat kun je ook nog als plan b bedenken voor je eigen gemoedsrust :)

18. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Als je in regio 040 woont was je met 8 weken al te laat ;) dus dat kan je jezelf en je man niet echt kwalijk nemen. Er is een schrijnend tekort aan kraamverzorgsters.

Kijk even wat je in je omgeving aan mantelzorg mee kan regelen, ouders/schoonouders/vrienden/familie. Die je naast de kraamzorg ondersteunen. Misschien kan de verloskundige wat medische dingen overnemen? Ik zou die 8x 3 uur maar vastleggen. en je overal op reserve lijsten laten plaatsen. En inderdaad, misschien dat 2 organisaties samen iets kunnen beteken. Betrek ook de gyn, misschien dat je op voorhand al wat langer in het ziekenhuis kan blijven en dat je er na nog 8x 3 uur hebt?

19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Volgens mijn schoonzusje die kraamverzorgster is, is het gewoon niet anders, er zijn zo veel te korten, iedereen wil graag de uren waar je recht op hebt (nouja, de meerderheid dan ;) ), maar er zijn gewoon geen mensen voor.
    Misschien handig om alvast een lijst te gaan maken met mantelzorgers voor die week. Bij mijn eerste had ik gewoon het volle aantal uur, mijn man werkte weer na een dag of 5, en ik kon absoluut nog niet alleen blijven als de kv wegging, ik kon mijn zoon niet eens zelf halen van boven als ik eenmaal beneden was. Dus is mijn moeder elke middag gekomen zodra de kv wegging, zij nam er vrij voor van haar werk. Mijn zusje stond ook stand by, en in geval van nood had ik zelfs schoonzus/schoonmoeder/vriendinnen ingeschakeld, hoewel ik helemaal geen hulpvrager ben, maar soms is het niet anders.

20. Stakato

Stakato Niet meer actief

Twee kraamzorgbureaus gaat niet lukken. De verzekeraar vergoed maar voor 1 kraamzorg per periode.
    Ik zou me instellen op 24 uur en ervoor proberen te zorgen dat je extra hulp krijgt vanuit je omgeving. En misschien alvast wat maaltijden voorbereiden en invriezen.

Het is heel vervelend, maar wat er niet is kunnen ze ook niet leveren.

Deel Deze Pagina