placenta over ostium internum - monochoriale tweeling

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Noor28, Apr 22, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    3,801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Beste verloskundige(n)
    Ik ben zwanger van een monochoriale tweeling. Alles gaat erg goed!
    Ik heb elke twee weken een echo.
    Op de echo van afgelopen vrijdag was te zien dat de placenta (laag op de voorwand) gedeeltelijk over het ostium internum ligt. Bij de zwangerschap van mijn dochtertje lag ie ook op de voorwand, maar dan totaan het o.i. en is toen mooi mee omhoog gegroeid.
    Ben aan de gyn vergeten te vragen of dit uberhaupt nu ook zou kunnen of dat als de placenta voor de uitgang ligt dit ook zo blijft. (kan me voorstellen dat dat in dit geval anders is omdat er van twee kanten aan de placenta getrokken wordt?)
    Hoe groot is de kans op een evt bloeding?
    Zijn er andere risico's verbonden aan het hebben van een placenta praevia?
    Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen!
    Ohja en stel dat de vliezen voortijdig zouden breken, merk je dat dan wel, omdat de "uitgang" geblokkeerd wordt?
    Noor

2. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    3,801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Is er iemand die hier een antwoord op weet? Alvast bedankt!

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Noor,

de kans is heel groot dat de placenta gewoon mee omhoog groeit. De kans op een bloeding is aanwezig maar niet groot. Bij bloedverlies gewoon meteen contact opnemen met je arts. Je wordt met de echo goed vervolgd, bij 32 weken is de placenta wrs helemaal omhoog. De placenta ligt nu gedeeltelijk over het ostium, als je vliezen breken kan er dus nog wel wat langs!

Mirjam

Share This Page