Keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by xxmamaxx2016, Aug 6, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

Hi allemaal!

Zijn er dames die ervaring hebben met meerdere keizersnedes? Vast wel! Ik ben heel benieuwd hoe bij jullie de 2e (of 3e,4e etc) keizersnede is verlopen. Hoe was het herstel en de ingreep? Ik heb 6mnd geleden een keizersnede gehad maar door de paniek ben ik het helemaal kwijt! Mijn zoontje heeft het niet overleefd.. Nu inmiddels 4 mnd zwanger en doodsbang voor de ingreep. Klopt het dat kindjes die met keizersnede geboren worden vaker een moeilijkere start hebben? Ik ben zo bang om opnieuw mijn kindje te verliezen :( en gewoon bang voor het herstel omdat ik de vorige keer echt heel ziek ben geweest. Extreem hoge infectiewaarde en heel veel bloedverlies. Uiteindelijk bloedtransfusie. Ik hoop op vele antwoorden met ervaringen! Positief of negatief maakt niet uit ben gewoon erg benieuwd. Alvast bedankt :) xx

2. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Och wat vreselijk dat je je zoontje hebt moeten verliezen, nog gecondoleerd :( Mag ik vragen wat de oorzaak was?

Heb zelf twee keizersnedes gehad. Ik denk dat ik 2x niet mocht klagen al was mijn herstel de tweede keer best zwaar omdat ik zware PE/HELLP heb gehad. Maar zodra mijn lijf de stijgende lijn te pakken kreeg ging het erg vlot. Al had ik ook weinig keus met een kindje dat prematuur geboren is en ik elke dag naar het ziekenhuis moest reizen. Na 10 dagen zat ik zelf alweer achter het stuur..

Weet niet of je begeleiding krijgt vanuit de POP-poli maar dit lijkt mij in jouw situatie wel wenselijk. Dan krijg je psychische ondersteuning tijdens je zwangerschap. Sterkte meid, ik hoop dat je toch iets kunt genieten van je tweede wonder in je buik...

3. xxmamaxx2016

Ja hoor, er is helaas geen oorzaak. Hij is totaal onverwachts bij de bevalling heel erg achteruit gegaan.. daarom spoedkeizersnede.. hij kwam levenloos ter wereld en na 5 min reanimeren was zijn hartslag terug. Maar zijn hersens waren zo beschadigd door het zuirstofgebrek dat we de behandeling na 2 dagen moesten stoppen :( het meest moeilijke wat we in ons leven moesten doen. De artsen hebben deze keus voor ons gemaakt want hij zou nooit kunnen denken.. en leven via machines. Hij is in mijn armen overleden.

Ik krijg veel hulp in mijn zwangerschap maar de angst voor de keizersnede zit zo diep.. ik kan pas gerust zijn als mijn ventje huilt straks.

Wat heftig dat je help had! En een prematuur kindje lijkt me echt ontzettend zwaar.. zo onzeker ook in sommige gevallen! Fijn om te horen dat het wel goed is verlopen. :)

Staat er tijdens een geplande keizersnede ook iemand bij je die met je kan praten behalve je vriend dan? Iemand die mij kan vertellen wat er gebeurd? Of moet je dat speciaal vragen? Ik heb echt geen idee hoe dat werkt.

Bedankt voor je berichtje! X

4. IJsthee

IJsthee Bekend lid

Feb 23, 2014
    711
    0
    0
    Ik kan me voorstellen dat je daarvan in paniek raakt, wat vreselijk verdrietig wat je hebt meegemaakt :( geen eigen ervaring met keizersnede maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen. Misschien kun je in het ziekenhuis vragen hoe het allemaal in zijn werk gaat? En of/hoe je kan meekijken met wat er gebeurt? Dan heb je misschien wat meer beeld en overzicht bij wat je te wachten staat.

5. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Ik weet niet of je dat bedoeld maar tijdens een keizersnee staat in ieder geval de anesthesiemedewerker naast je. Meestal blijft de anesthesist ook nog even maar vertrekt vaak zodra de operatie bezig is. Je kunt sowieso vragen om een gentle sectio. Dan laten ze het doek zakken op het moment dat je kindje uit je buik word getild. Ook is het licht iets gedimd en is de operatiekamer iets warmer dan normaal. Vaak is er een verpleegkundige die foto's kan maken. Daarnaast zal er uiteraard een gynaecoloog zijn (soms twee waarvan 1 in opleiding), een operatieassistente en een kinderarts om je kleintje op te vangen en na te kijken. Bij een gentle sectio krijg je je kindje na deze check gelijk bij je en blijft ook bij je.

Schrijf al je vragen eens op voor je volgende controle. En blijf ook doorvragen totdat alles je helder is. Ik denk dat het fijn is als je een soort van grip krijgt op de situatie, in ieder geval voor jouw gevoel. Als ik nog vragen voor je kan beantwoorden, dan lees ik het wel.

6. xxmamaxx2016

Ja dat bedoel ik idd! Ben allang blij dat mijn vriend en ik niet de enige 2 zijn aan de andere kant van het doek zeg maar. Het zal voor ons heel heftig zijn en emotioneel dus ik vind het fijn als iemand ons ook in de gate houd :) wij hebben een geboortefotograaf geregeld! Er komt een proffcionele fotograaf de hele bevalling vastleggen. Ziekenhuis heeft het goed gekeurd ! Dus dat is wel heel bijzonder :) bedankt dat je me de uitleg geef, dat is wat ik nu nodig heb en zoals boven aangegeven ga ik idd nog in gesprek met de gyn.de grip op de situatie is idd erg fijn nu.. dat is stap voor stap weet wat er gaat gebeuren :)

7. xxmamaxx2016

Bedankt voor je lieve berichtje.. ik ga idd nog in gesprek met de gyn en hoop dat ze me ook gerust kan stellen. En ze me alles stap voor stap uitlegd :) x

8. baby90

baby90 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,032
    316
    83
    Female
    Gelderland.
    vreselijk wat jullie mee hebben moeten maken :( nog gecondoleerd..
    Ik heb een keizersnee gehad omdat mijn dochtertje verkeerd lag, na 14 uur weeën. Er was tijdens de weeën al de hele tijd iemand bij me, en die is meegegaan naar de ok. Zij is bij ons gebleven achter het doek en heeft nadat onze dochter geboren was ook onze dochter bij mijn gezicht gehouden zodat ze toch bij me was terwijl ze me dicht naaiden.
    Ik denk dat het ziekenhuis in jullie situatie wel alert is hierop, maar vraag het voor de zekerheid. En Idd, schrijf al je vragen op papier zodat je niets vergeet.
    Het word een spannend en belangrijk moment voor jullie.
    Sterkte, met alles..
    Ik hoop dat de aanstaande keizersnee een mooi en onvergetelijk moment word voor jullie:)

9. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Wat vreselijk voor jullie dat jullie je zoontje zijn verloren.. :( Ik kan me voorstellen dat je nu helemaal anders tegen de ingreep aankijkt.

Hier een goede ervaring. Spoedkeizersnede ivm sterrenkijker. Anasthesist is er de hele ingreep bijgebleven aan onze kant van het doek. Er werd door een verpleegkundige heel veel foto's en video gemaakt, ook kreeg ik dochter na de check bij me en bleef ze ook bij me.
    Het herstel verliep toch vrij voorspoedig, eerste 2 weken waar het lastigst (trekkende buik/wond, vermoeidheid) daarna steeds wat beter.

Ik hoop dat je met iemand kunt praten (arts) waar je je angsten uit kunt spreken en die je gerust kan stellen..

10. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Ten eerste wat verschrikkelijk wat je hebt meegemaakt!
    En gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap.

Ik heb 1 spoedkeizersnede gehad na 2 dagen bevallen en niet verder dan 4 cm ontsluiting.
    Ik was zo blij met de keizersnede en vond het herstel niet echt zwaar.
    Geestelijk had ik het wel zwaarder ivm moeilijke zwangerschap en bevalling.
    Nou hoorde ik dat ik best een uitzonderlijk geval ben en er best vlotjes bij liep.
    Na 2 weken ging ik alleen op pad met auto en kinderwagen tillen enzo.

Ik wil de evt volgende zwangerschap weer een keizersnede omdat ik niet meer vaginaal durf te bevallen.

Als je zo bang bent voor de ingreep is het dan geen optie om vaginaal te bevallen?
    Of is het al zeker dat je een keizersnede moet?

Mijn zus heeft 2 keer keizersnede gehad en dat ging ook prima. Ze vond het herstel lichamelijk wel zwaarder dan dat ik het vond.

Onze kids hadden allemaal geen opstart problemen.

Voor jou is het een traumatische ervaring geworden en zo associeer je dat dan.
    Maar dat hoeft een keizersnede niet te zijn,
    Wel is het een zware buik operatie die je zeker niet moet onderschatten en herstel is voor iedereen anders.

Ik had trouwens wel veel bloed ook verloren! Maar kreeg ijzertabletten hoefde nog net geen transfusie geloof ik.

11. xxmamaxx2016

Hey,

Bedankt voor je reactie. Naja de angst zit er bij een natuurlijke bevalling evengoed. Gewoon het woord bevallen geeft me al kriebels, maar dit komt natuurlijk omdat dit de oorzaak van overlijden is van ons zoontje. Natuurlijk bevallen is geen mogelihkheid omdat ik 2 mnd na de keizersnede weer zwanger was :) het word voor ons super heftig. Ook emotioneel vooral.

Ik vond nu het herstel ook meevallen .. was heel snel weer op de been na de curretage en bloedtransfusie. :)

Uiteindelijk zal het allemaal meevallen kwa ingreep :)

12. mimi1988

mimi1988 VIP lid

Apr 7, 2015
    6,946
    4,154
    113
    Ik heb geen er Ervaring met een keizersnede, maar helaas wel met een kindje dat is overleden. Het is een heel ander verhaal, maar ons kindje is tijdens de zwangerschap overleden en met 24 weken te wereld gekomen.

Ook ik zie op tegen de bevalling. Bang dat er van alles mis kan gaan. Hij doet het in mijn buik nu al bijna 31 weken zo goed, hoe lang kan dat nog goed gaan denk ik soms. Ik heb vanuit het ziekenhuis af en toe gesprekken met een maatschappelijk werkster. Daar kan ik echt mijn hart luchten en zij onderneemt ook actie als dat nodig is. Om zelf weer wat controle te krijgen hebben we afgesproken met de gyn wanneer we eventueel mogen inleiden en wanneer er een keizersnede plaats vindt als hij in stuit blijft liggen. Dat die mogelijkheden er zijn, geeft ons al rust. We weten nog niet zeker of we voor een inleiding kiezen. Ik begrijp je angst heel goed. Ik zou het ook elke keer melden in het zh, doe ik ook. En misschien is een maatschappelijk werker ook iets voor jou/jullie.

Sterkte en hopelijk kan je genieten van deze zwangerschap. Ook al zijn het maar van de kleine dingen...

13. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113

Ik wil je alvast succes wensen! Hopelijk kan je toch een beetje genieten van je zwangerschap na alles.
    Snap dat je er tegenop ziet en is ook logisch na alles wat je hebt meegemaakt.
    Hopelijk valt het herstel straks ook mee en kan je gaan genieten van de kleine.

Liefs

14. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Logisch dat het tegen op ziet als je een kindje hebt verloren. Ik heb alleen ervaring met 1 keizersnede maar ik wil je wel mee geven dat veel bloedverlies niet hoeft. Ik ben 400cc verloren dus dat kan ook.ik vond het herstel pittig maar goed als je een gewone bevalling hebt kan dat ook een lang herstel geven. Bij een gentle sectio gaat de verpleegkundige van de afdeling ook mee dus je kunt haar vragen of ze je kan vertellen wat er gebeurt terwijl je daar ligt.

15. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Hier was er een verpleegkundige die mee ging en de hele bevalling bij ons bleef ze deed ook foto's maken voor ons, daarnaast was de anesthesist bij mijn hoofd en ook de anesthesie medewerker stond erbij hij kletste gezellig tegen ons, bereidde mij ook voor op wat er gebeurde of ik eventueel kon voelen, de gyn. was ook steeds aan het kletsen tussendoor tegen ons.

Is het bij jou niet mogelijk mee te kijken op een scherm, mij werd die vraag gesteld was bij mijn zoontje onder narcose en wilde er zoveel mogelijk van meemaken ik heb dus ook mee kunnen kijken op een scherm naast mijn hoofd.

16. xxmamaxx2016

Dat klinkt positief.. fijn om te horen! En ja het herstel kan idd lang zijn ook bij een gewone bevalling. De vorige keer kreeg ik een infectie, en moest ik nog gecurreteerd worden en ook nog een bloedtransfusie. En tussendoor nog het nieuws dat mijn zoontje het niet gaat redden.. dat is allemaal zo heftig geweest dat ik me nu bijna niet kan voorstellen dat het dit keer allrmaal goed gaat. Maar ja laat het maar allemaal op me afkomen denk ik. Fijn om te lezen dat er mensen bij je staan! X

17. xxmamaxx2016

Oh dat ga ik navragen! Dat klinkt voor mij namelijk heel erg geruststellend! Dan heb ik toch een beetje grip op de situatie. Bedankt voor de tip! Verder ook weer fijn om te lezen dat er zoveel aandacht aan je besteed word tijdens de ingreep.. dat zal ik dan ook echt nodig hebben :)

18. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Wat vreselijk! Nog gecondoleerd.

1ste keizersnede was omdat dochter als sterrenkijker lag, geen persweeen en het begon lang te duren...vacuümpomp hielp ook niet.
    Keizersnede verliep snel en voorspoedig......na 2 nachten wou ik naar huis en dat mocht na 2 weken zo goed als hersteld.

2de Keizersnede was aangeraden vanwege de 1ste bevalling/Keizersnede.
    Deze was gepland, ik had een anesthesist + leerling......beide gaven aan dat als ik misselijk werd dit gelijk moest zeggen ook werd er steeds verteld hoever ze waren.........toen zat mijn zoontje klem met zijn hoofd omhoog.......dan hoor je ze zeggen krijg 'm er niet uit hij zit vast!!! Haal arts .... nu uit OK3, arts komt binnen en gelukkig na veel geduw op mijn bovenbuik kwam hij eruit.
    Maar toen.......bleef ik bloeden ze konden niet vinden waar het vandaan kwam.weer moest er een arts uit andere ok gehaald worden om bloeding te stoppen
    Keizersnede heeft bijna 2 uur geduurd.

Ik bleek toch weer veel verklevingen te hebben gehad door endometriosche.
    Ook herstel ging langzamer ben in het ziekenhuis 1 dag ziek geweest heb nog ctg scan en echo's gehad omdat ze dachten dat ze iets bij mijn nieren hadden gezien maar gelukkig niets aan de hand.....na 3 nachten naar huis.

Share This Page