ervaringen gezocht tangverlossing

Discussion in 'De bevalling' started by Faith2008, Apr 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Faith2008

Faith2008 Lid

Jun 30, 2012
    34
    0
    0
    voedingsassistent
    amsterdam
    hallo dames,

ik ben erg benieuwd naar ervaringen van jullie met een tangverlossing..?

ik ben een beetje onderzoek aan het doen naar moeders die hier net als mij niet tevreden over zijn. mischien is mijn verhaal een geval apart maar mischien zijn er moeders die zich herkennen in mijn verhaal.

momenteel ben ik 35 weken zwanger en zal ik binnenkort een geplande keizersnede ondergaan. de bevalling van mijn dochter 5 jaar geleden verliep zodanig dramatisch dat ik dat nooit meer wil meemaken.

om een lang verhaal kort te maken:
    na 12 uur weeen was ik kapot en kon ik niet meer, ondanks dat ik mocht persen lukte het niet. de gyn besloot een knip te geven en dat werkte ook niet, de tang kwam er toen bij aan de pas. de hartslag van mijn dochter daalde oppeens toen de tang 'uitschoot" en ik kreeg meteen een spoedkeizersnee.

wat bleek: mijn dochter was een sterrenkijker, ze keek dus naar boven ipv naar beneden, gevolg de tang had haar linkerwang ontdaan van vel en haar hele lip lag open. het litteken liep van mondhoek naar (op 1 cm na) haar oogkas in de vorm van een haak.

ze kreeg om de 4 uur pijnstilling en het was niet een heel prettig gezicht om te zien, gelukkkig vormde zich snel een korst en was het snel genezen.

maar ze is nu 5 jaar oud en het litteken van de tang9haakvorm van mondhoek naar oog) staat nog steeds in haar wang, terwijl ze hebben gezegd dat het voor de 1e jaar weg zou moeten zijn...niet dus!het groeit gelukkig niet mee met haar gezicht dus de haakvorm komt nu een paar cm onder haar oogkas. het hoort bij haar en ik zie het niet eens meer maar het heeft niet zo moeten lopen.!!

zijn er dames die hier ook nare tang ervaringen hebben, want ik zit eraan te denken om een serieuse klacht in te dienen als dat uberhaupt mogelijk is, zodat niemand dit ooit hoeft mee te maken.

faith

2. SDenise

SDenise Fanatiek lid

Jan 27, 2012
    1,859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Hier ook geen fijne ervaringen met de tang, niet zo erg als dat van jou, maar mijn zoontje heeft lang "last gehad" van de tang omdat zijn hartslag niet abnormaal laag maar hoog was en hij er dus met heel veel kracht uitgehaald moest worden in nood. Daardoor had hij enorme last van zijn hoofd en het ziekenhuis dacht dat ze een bloeding hadden veroorzaakt, uiteindelijk ging alles snel goed en nu is er niks meer van te zien..

Daarna kwam het cb thuis langs en die zeiden dat een tangverlossing niet zo vaak meer word gebruikt, ze gebruiken nu eerder de vacuumpomp.. tang is een "gereedschap" wat bij niet goed gebruik en weinig ervaring veel schade kan aanrichten..

In jou geval zou ik een klacht indienen...ze kunnen toch voelen/zien dat ze een sterrenkijker was? Hier konden ze ook voelen dat hij in zodanige positie lag dat hij er onmogelijk uitkon....

3. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Ik heb er geen ervaring mee. Maar wat verschrikkelijk zeg om mee te maken! Ik kan me goed voorstellen dat je nu een geplande keizersnede krijgt!

Ik zou zeker alsnog een klacht indienen hoor!

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    De tang wordt nu veel minder gebruikt, gelukkig! Misschien kun je het er nog eens met je gyn over hebben, die heeft waarschijnlijk meer zicht op óf de tang nog gebruikt wordt (en waarom er in die gevallen niet voor een vacuumverlossing wordt gekozen).

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier trouwens ook een sterrenkijkertje, en dat konden ze pas zien na een echo, die deden ze voor ze dat vacuum-capje op het hoofd van mijn dochter plaatsten.

6. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Och, wat verschrikkelijk!!!!! Ik vind het heel erg voor je!!!!

Zeker een klacht indienen!

7. BeertjeS

BeertjeS Actief lid

Aug 2, 2012
    286
    0
    0
    Wat een afschuwelijk verhaal zeg! Bij ons in het ziekenhuis gebruiken ze geen tang meer, alleen een zuignap. Ben blij dat ze de tang niet meer gebruiken, als ik jouw verhaal lees. Ik zou zeker een klacht indienen! Succes ermee en bedankt voor het delen van jouw (nare) ervaring.

8. nataschan

nataschan Lid

Jan 8, 2013
    11
    0
    0
    smartphone-service
    rijswijk
    12 jaar geleden bevallen van mijn oudste zoon en daarbij gebruikten ze ook de tang. Ze hadden niet gezien dat hij te zwaar was. (ondanks een groeiecho 1 dag van tevoren.) Hij was al te ver geboren en hing toen vast. Dus een keizersnede ging niet meer lukken. De tang hadden ze op zijn oogje gezet. Zijn oogje stond de eerste 4 weken niet goed. Hij kijk steeds naar links beneden. Dit was 1 geluk daarna opgelost. En een litteken onder zijn oog dat er nu na 12 jaar nog steeds is. ( ook hadden ze zijn pees over getrokken van zijn linker arm en het sleutelbeen gebroken.) Bij mijn 2e zwangerschap heb ik ook voor een keizersnede gekozen. Dit was een opluchting. En nu ben ik zwanger van de 3e en willen ze weer een keizersnede voor me. En daar ben ik het helemaal mee eens.

9. Mups

Mups Bekend lid

Jan 9, 2012
    626
    0
    16
    Brabant
    He bah wat een naar verhaal, ik kan me voorstellen dat het een hele vervelende ervaring is geweest.
    Ik heb geen ervaring met een tangverlossing maar bij mij werd er voor dat ik ging persen nog snel een echo gemaakt om te kijken hoe de kleine lag. Ging supersnel, was in een minuutje gebeurd en had in jou situatie een hoop ellende kunnen voorkomen.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie.
    In één ziekenhuis hier in de buurt is er één gyn die heel bedreven is met de tang.
    Daar (door die specifieke gyn)wordt hij dan ook nog regelmatig gebruikt.
    Ik heb van mijn cliënten (gelukkig) nog nooit zulke vervelende ervaringen terug gehoord.

11. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Ook ik heb een traumatische ervaring met de tangverlossing.

Bij mijn zoon, bijna 4, viel de hartslag weg en hij moest snel geboren worden. Ik had inmiddels 21 uur weeen en gebroken vliezen en lag al 1,5 uur te persen maar er zat geen vooruitgang in.
    De gyn kwam binnen met de tang, zetten een enorme knip. Er waren 2 verpleegkundigen die op mijn buik drukten en de gyn die dus mijn kind eruit trok. Echt heel naar. Mijn zoon had een blauw oor, enorme hoofdpijn en een arm die hij niet gebruikte. De blauwheid ging snel weg, hoofdpijn heeft zeker een week geduurt en de arm ging hij na een week normaal gebruiken. Hij had wel een enorme voorkeurshouding. Het is allemaal goedgekomen met hem, gelukkig.
    Zelf heb ik intern zenuwschade opgelopen en is mijn bekkenbodem nooit meer goed gekomen (gelukkig niet meer incontinent). Mijn stuitje bleek ook gebroken te zijn, vermoedelijk van de tangverlossing.

Ik heb ook toen we nog een kinderwens kregen een gesprek aangevraagd met mijn VK. De VK vertelde dat de gyn die mijn bevalling deed zijn "vak" niet meer mocht uitoefenen en dat ik eigenlijk een keizersnee had moeten krijgen. Dat luchtte wel op. Tijdens de zwangerschap zag ik vreselijk tegen de bevalling op. Ik heb iom ziekenhuis een plan opgesteld dat wat er ook mocht gebeuren, ik GEEN tangverlossing zou krijgen.

De tweede bevalling is super gegaan, als ik eraan terugdenk heb ik een grote lach op mijn gezicht. Het ging helemaal vanzelf :). Daarna kon ik de eerste bevalling een plek geven. Ik was trots op mezelf dat ik het wel kon!

Wat heftig zeg dat jouw kind een litteken hiervan heeft. Ik zou zeker een klacht indienen!

12. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    wat een nare ervarngen zeg :(

13. SDenise

SDenise Fanatiek lid

Jan 27, 2012
    1,859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Klinkt bekend :( maar wel fijn om te horen dat ze hier rekening mee hielden bij de volgende !

Share This Page