Bevalling wordt niet vergoed door VGZ?!?!

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door LIX, 24 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Ik heb nu toch iets wat je in Nederland niet meer voor mogelijk houdt!

Ik ben 8 november bevallen in een geboortehotel. Binnen een half uur lag ik in het ziekenhuis (1 gang verderop) en weer 15 minuten later op de operatiekamer omdat de placenta niet kwam en ik leegbloedde.

Na een maandje of 2 kreeg ik de rekening van het verloskundigcentrum van het geboortehotel. De rekening werd door mijn verzekering geweigerd :(

Na wat gebel kwam ik erachter dat het verloskundigcentrum een verkeerde declaratiecode gebruikt zou hebben. Ik het verloskundigecentrum gebeld en die zouden het in orde gaan maken.

Ruim een week geleden lag er opnieuw een rekening van het verloskundigcentrum op mijn deurmat. Ik heb deze meteen doorgestuurd naar mijn zorgverzekering.

Vandaag krijg ik van mijn zorgverzekering (VGZ) een brief thuis waarin staat dat de zorgverlener niet aan de voorwaarden voldoet en of ik het geld daarom zelf even wil gaan neerleggen (à kleine 500 euro!).

Wat de grap is: Ik ben verzekerd met het gezinspakket, daar valt onder dat je de hele bevalling vergoed krijgt. poliklinisch met/zonder medische indicatie, geboortehotel, eigen bijdrages....de hele mikmak!
    Daarnaast staat het verloskundig centrum waar het om gaat, als gecontracteerde zorgverlener op de website van VGZ.

Dit is daarom toch te belachelijk voor woorden! Maandag maar weer even bellen met VGZ...

Heb zojuist op een ander zwangerschapsforum een zelfde soort verhaal gelezen, daar is het uiteindelijk goed gekomen, dus ik hoop er maar het beste van...

2. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Wat super irritant!!! :( Alleen al die energie die je erin moet steken. Maar als je het niet doet krijg je natuurlijk nog meer geklooi...

Succes en hoop dat je het maandag eindelijk geregeld krijgt!

3. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Idd! Ik heb helemaal geen zin om hier tijd en energie in te steken! 1 van de twee partijen maakt een fout en jij als cliënt kan het gaan oplossen. Los je het niet op, dan krijg je uiteindelijk met een incasso bureau te maken.

Ik ga het maandag rustig telefonisch bespreken (althans, proberen rustig te blijven. Ze hebben mazzel dat ik ze nu niet meer kan bereiken).

Lukt dat niet, dan bel ik nog 1 keer het verloskundigcentrum en daarna schrijf ik ze beide een brief:

ik ben bevallen, ik ben verzekerd: zoek het ff lekker uit met z`n tweeën!

4. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Herkenbaar... alleen ging het bij mij om de 20 weken echo...
    echo was in februari en ik kreeg net voor de jaarwisseling bericht, dat hij toch vergoed werd.

Heb veel gebeld, met VGZ en het ziekenhuis, klachtencommissie van VGZ en toen ik dacht...laat maar, kwam de brief!

5. Sila24

Sila24 Niet meer actief

wat raar, ik ben vorig jaar ook bevallen met keizernee en 10 dagen in het ziekenhuis gebleven,zoontje zat in coeveuse maar nooit geen rekening gezien. Ik zit ook bij vgz

6. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Dat heb ik ook, en ik vermoed van hetzelfde geboortehotel als ik zie waar je ongeveer woont. Ik ben in augustus bevallen en kreeg 3 weken terug ineens een brief van het verloskundig centrum dat de Ohra de eigen bijdrage van het kraamhotel had geweigerd, a bijna 500 euro. Terwijl ik daar toch echt voor verzekerd was (expres toen een uitgebreide verzekering genomen). Ze gaan het nu voor me uitzoeken maar ik moet het wel betalen. Echt te belachelijk voor woorden! Mn kind is al bijna 8 mnd en daar komen ze nu nog mee!!

7. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
  8. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Nou, VGZ gebeld en ik ben nog niet veel wijzer...

Ik werd heel vriendelijk geholpen en de medewerker heeft een-en-ander voor mij uitgezocht en gaf aan dat er meerdere problemen zijn tussen VGZ en het VCW (verloskundig centrum Waterland).

De medewerker gaat een correctie indienen bij de betreffende afdeling van VGZ en gaf aan dat het maximaal 1,5 week kon duren voordat zij meer wist.

Het kan zijn dat na de correctie het bedrag alsnog wordt vergoed, VGZ maakt dan het bedrag over aan het VCW. Het kan ook zijn dat de correctie terugkomt. In dit geval zou de medewerker opnieuw contact met mij opnemen.
    Ik wil alleen niet over maximaal 1,5 week uitsluitsel hebben. Ik wil het liefst vandaag nog uitsluitsel hebben!
    Heb daarom meteen dit hele verhaal bij de klachtencommissie van VGZ neergelegd.

Na het gesprek vanmorgen met VGZ heb ik contact opgenomen met de administratie van het VCW om aan te geven dat de nota mogelijk niet op tijd betaald zou gaan worden. Ik werd uiterst onvriendelijk te woord gestaan.

De mevrouw die mij hielp gaf aan dat ik het van te voren maar had moeten verifiëren met VGZ en dat dit ook was geadviseerd. Hierop heb ik aangegeven dat er in de stukken wel werd geadviseerd om na te gaan in de polisstukken of er sprake was van vergoeding en dat ik dat ook had gedaan. Mevrouw gaf toen aan dat ik het daadwerkelijk had moeten navragen bij VGZ en dat dit aangegeven zou zijn in een intakegesprek.

Toen ik aangaf dat ik geen intakegesprek had gehad zei de medewerker dat het nou eenmaal zo gaat en dat zij er ook niets aan kan doen. VCW probeert te declareren lukt het niet dan gaat de nota naar de patiënt en moet deze het verder zelf regelen met de verzekering.

Ik gaf aan dat ik het toch wel een aparte gang van zaken vond en dat ik de publiciteit ging opzoeken als dit niet naar behoren opgelost zou worden. Hierop kreeg ik te horen dat ik vooral moest doen wat ik niet laten kon. Vervolgens gaf ik aan dat ik het netjes vond om van te voren te melden dat ik met de zaak verder zou gaan. De medewerker besloot dat ik kennelijk toch al heel goed wist wat ik ging doen en dat ze het allemaal wel zouden merken.

Heb dit daarom ook meteen als klacht bij het Waterlandziekenhuis neergelegd. Weet namelijk nu al hoe dit gaat aflopen: je word van het kastje naar de muur gestuurd. Ziekenhuis zegt regel het met de verzekering en verzekering zegt regel het met het ziekenhuis...

Gezeur....ik hoop er maar het beste van :(

9. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Yep, zelfde kraamhotel dus.. Belachelijk dat ze je zo te woord hebben gestaan! Ligt wel degelijk aan hun, want bij mij (OHRA) is het dus ook geweigerd. Beetje gek als 2 verschillende verzekeraars, ondanks een uitgebreide verzekering waarin de polisvoorwaarden staat dat het wordt vergoed, de nota weigert! Ik heb het wel gecheckt bij de verzekering toen ik ze aan de telefoon had. Ik ga morgen of woensdag ook maar eens met VCW bellen, kijken wat ze zeggen

10. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Wellicht is het een idee om samen de strijd aan te gaan als we er niet uitkomen met de verzekeringen?
    Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Deel Deze Pagina