Bevalling ziekenhuis niet vergoed zonder medische ind.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dot, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ziekenhuis of thuis bevallen?

1. Thuis

2. Ziekenhuis zonder medische ind.

3. Ziekenhuis met mediche.ind.

4. Kraamhotel of anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    #1 Dot, 25 jul 2011
    Laatst bewerkt: 25 jul 2011
    Ik heb twee kinderen, 1 is thuis geboren 1 in het ziekenhuis (i.v.m.hoge bloedruk)
    Ik vond het in het ziekenhuis heel fijn en ook een veilig idee.
    Ik kreeg bijv. iets om de toppen van de weeen te halen, en alles was aanwezig als er iets met de kleine was. Ze waren gewoon ook super aardig. Thuis was niet slecht maar allemaal veel spartaanser. Zo duurde het persen erg lang en moest de kleine snel komen anders alsnog naar het ziekenhuis.
    Stel je voor met persweeen nog de auto in:$
    Nu keek ik nog eens goed naar mijn zorgverzekering en zag dat de ziekenhuis niet vergoed wordt zonder med. indicatie.
    Nu is geld natuurlijk niets bij de gezondheid van je kind.
    Maar volgens de vroedvrouw wijst er op dit moment niks op dat ik niet thuis zou kunnen bevallen. Dat moet prima kunnen.
    Toch voelt het niet helemaal o.k. voor mij.
    Wat zouden jullie doen?
    Wat kiezen jullie?

2. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    Ik ben rhesus negatief dus moet volgens mij zowiezo in het ziekenhuis bevallen.. nu weet ik niet of dat valt onder 'met medische ind.' ?

3. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Volgens mij wel.

4. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Ik moet wel in het ziekenhuis bevallen ivm veel bloedverlies bij de 1ste maar is wel poliklinisch. Volgens mij wordt dat ook vergoed.

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    wat mij verteld is dat waneer je op eigen initiatief wil bevallen in het ziekenhuis dit een poliklinische bevalling is , zodra er ook maar 1 ding wordt gedaan dat niet bij een thuis bevalling gebeurd het een medische indicatie wordt en het dus wel vergoed wordt .
    Nou moet ik zeggen , ik ben 2 keer op eingen initiatief bevallen in het ziekenhuis maar werd dus toch 2 keer een medische bevalling door de rare fratsen van mn kindjes :) en er zijn geen grote ingrepen uitgevoerd (gelukkig maar)

en heb nooit iets gehoord van de verzekering .

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ben bij Thirza thuis bevallen en dat is mij prima bevallen. We hadden een heftige bevalling, maar nog net thuis gered, dus gelukkig.
    De weeen waren (uiteraard) erg pijnlijk, veel pijnlijker dan ik me voor kon stellen en het persen en alles viel dus vies tegen, maar Thirza bleek ook 4330 gram te zijn, (7 pond geschat), dus dat was niet zo gek achteraf.
    Zonder medische noodzaak ga ik gewoon weer thuis bevallen, je bent zo in het ziekenhuis als dat nodig is en ik ben nu bijvoorbeeld wel aan het nadenken al over de geboortetens. Dat is pijnbestrijding met een apparaatje, wat dus gewoon thuis kan.

Kijk, als jij het ziekenhuis prettig vindt, moet je dat gewoon doen. Ik zou zelf niet gaan twijfelen aan het oordeel van je VK: als zij zegt dat alles OK is, dan kun je daar gerust op vertrouwen. Bovendien: doorgaans wordt elke bevalling een beetje gemakkelijker, dus de derde zou wat dat betreft prima thuis moeten kunnen....

7. raspberry

Dat klopt niet helemaal: als jij zelf om pijnbestrijding vraagt, wordt het een medische bevalling maar GEEN medische indicatie.
    Die indicatie krijg je alleen als er echt dingen zijn die absoluut noodzakelijk waren om in het ziekenhuis uit te voeren, en pijnbestrijding hoort daar niet bij.
    Mocht je tijdens je bevalling wel op de een of andere manier medische zorg nodig hebben, zoals bijvoorbeeld bij een tangverlossing of met de vacuumpomp, dan wordt het wel een medische indicatie en krijg je de ziekenhuiskosten vergoed.

8. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

1 apr 2011
    1.612
    38
    48
    Ziekenhuis met medische ind. gestemd hier.. vanwege rhesus negatief dus:)

9. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    En als je onder de gyn. in behandeling bent dan?:( Ik moet in het ziekenhuis bevallen, maar zonder echt een medische indicatie..

En ik ben ook niet verzekerd voor een ziekenhuisbevalling, nog erger.. Heb er ook geen rekening mee gehouden, dus zou ook niet weten waar ik €300,- weg moet halen..

Maar de psychisch verpleegkundige waar ik langs ga die zei dat ik poliklinisch beval en morgen moet ik naar de gyn., dus toch maar navragen dan..

Ik sta onder behandeling bij de gyn. voor een depressie.. (Verder ben ik ook A-negatief, maar volgens mij mag je dan ook gewoon thuis bevallen..)

Gr.
    Carlien

10. raspberry

Zou ik idd even navragen Carlien. Maar bij de gyn vanwege een depressie? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Is die hormonaal gerelateerd dan ofzo?

11. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Huh? Medische indicatie vanwege rhesus factor? Ik ben o negatief beval straks voor de 8e keer, alle keren zonder medische indicatie en ook 2 keer thuis bevallen.

12. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik was thuis begonnen met de bevalling maar eindigde in het ziekenhuis omdat Jayden zijn hartslag elke keer weg viel met persen ivm de navelstreng die om zn schouders en nek heen gedraaid zat.

Toch kregen we een half jaar later een rekening van de kosten die zijn gemaakt en de ambulance rit die we moeten betalen.

13. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik loop ook bij de gyn vanwege bloeddruk en kans op depressie. Zelfs als mijn bloeddruk beter zou worden en ik geen depressie krijg mag ik niet terug naar de verloskundige van de gyn, puur omdat de kans bestaat (ja, ik moet ook om de zoveel tijd naar de psych poli). Als je dus niet naar de verloskundige mag maar bij de gyn moet blijven is het een medische indicatie.

Ik had namelijk graag thuisbevallen.

14. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik ben ook O negatief. En heb geen medische indicatie. Ik ga wel poliklinisch bevallen omdat mijn man en ik dit een veiliger idee vinden. Ik heb toen we besloten langzaam aan kindjes te gaan denken mijn verzekering goed nagekeken en een iets ander pakket genomen (was in meerdere opzichten gewoon gunstiger). Als je pas volgend jaar gaat bevallen (weet je termijn niet) zou je dit in december kunnen aanpassen.

15. angel229

angel229 Niet meer actief

Wat vreemd, dit lijkt me toch wel degelijk een medische indicatie....

16. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    KNOV - Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen - NIEUWS - Flevoziekenhuis Almere opent POP-poli<<< daar staat wat uitleg..

Ik was voor de zwangerschap al depresief, net een beetje opgeknapt en met 10 weken ongeveer kwam in 1 volle laag de depressie terug.. Tot nu toe heb ik de anti-depresiva laten staan, maar hier wordt ik niet echt vrolijk van..

Ik heb namelijk ook een angststoornis (daar heb ik miss nog wel meer last van) voor medicijnen, ik ben niet bang voor de bevalling, maar gewoon panisch.. Maar financieel kan ik het niet dragen om poliklinisch te bevallen.. Dus ben benieuwd, want ik moet wss ook nog 48 uur blijven om te kijken of het wel goed gaat als de hormonen weer uit mijn lichaam gaan.. En daarna extra kraamzorg (die kosten maken we ook al..)

Dat wordt dan een mooie rekening dan!:$

Gr.
    Carlien

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.824
    4.199
    113
    Hier word het een z-huis bevalling. Vorige medisch, nu ook al is het poliklinisch dan toch naar het z-huis.
    Deze word overigens bij mij vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering evenals de eigen bijdrage kraamzorg

18. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Dat dacht ik ook ja.. Heb ze ook even vriendelijk bedankt voor de rekening..

19. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Lichamelijk ben ik niet de sterkste en heb last van chronische hyperventilatie/paniekstoornis...ben ook zo bang om tijdens de bevalling in de paniekstand te raken.

Vanwege m'n lichamelijke conditie moet ik straks wel naar de gynaecoloog, dan kennen we elkaar al voor het geval hij/zij nodig is tijdens de bevalling...dan is hij/zij ook op de hoogte van m'n conditie.

Mocht het niet medisch worden dan gaan we evengoed voor een ziekenhuisbevalling, 300 euro vind ik best een hoop geld maar bezuinig dan wel op wat anders...m'n vriend en ik vinden het gewoon een veiliger idee.

20. Alleentje

Alleentje Bekend lid

25 okt 2010
    524
    0
    0
    Waarom moet je met rhesus negatief in het ziekenhuis bevallen dan?? Ben ook rhesus negatief maar mag gewoon thuis bevallen hoor. Moet wel spuiten halen als je 30 weken zwanger bent en je krijgt spuiten na de bevalling maar verder is mij er niets over verteld.

Deel Deze Pagina