Bevalling ziekenhuis niet vergoed zonder medische ind.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dot, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ziekenhuis of thuis bevallen?

1. Thuis

2. Ziekenhuis zonder medische ind.

3. Ziekenhuis met mediche.ind.

4. Kraamhotel of anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Jep, was ik bij Thirza zo blij mee, met die 74 uur kraamzorg! Oef, wil niet weten wat dat ons gekost had als we een eigen bijdrage hadden moeten betalen....

2. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Hier gekozen voor med. indicatie, maar die heb ik dan ook ivm ernstige complicaties (Hellp+PE) vorige zwangerschap.

Zonder indicatie zou ik trouwens ook kiezen voor het ziekenhuis! :)

3. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik zou altijd gekozen hebben voor het ziekenhuis, met en zonder medische indicatie. De gedachte dat medische hulp zo dichtbij mogelijk is, vind ik veel belangrijker dan de rust die je eigen omgeving kan geven. ook al snap ik en denk ik dat thuis bevallen emotioneel gezien veel prettiger is, wat ook van belang is bij een emotionele overdonderende gebeurtenis als baren en moeder worden.

50% van alle thuisbevallingen eindigt alsnog in het ziekenhuis. Dus als je thuis gaat bevallen, heb je evenveel kans dat je alsnog met de nodige haast/paniek en gevaar voor het leven van je baby of jezelf naar het ziekenhuis moet, als dat alles goed gaat thuis. Dat vind ik echt veel te veel kans op ellende.

Voor mij is het trouwens nooit een keuze geweest en zal dat ook nooit meer zo worden. Ik kreeg een spontane tweeling, in dubbele stuitligging (met de eerste kontje eerst van 3450 gram) en dus gelukkig een ks. Haha, blij dat de medische wetenschap flinke vorderingen heeft gemaakt de laatste 100 jaar, anders waren mijn twee kindjes en ik dood geweest!

Overigens waren zowel mijn broer als ik ook nooit goed geboren als we niet in het ziekenhuis waren geboren. Beide kunstverlossingen met zuurstofgebrek, dus blij dat er in beide gevallen een gyn. acuut kon ingrijpen!

4. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom bel je ze niet gewoon op met de vraag hoe het zit?? Zover ik weet loop je bij die poli ook om jezelf niet te veel stress te geven. Ik loop dan wel bij een andere ziekenhuis maar ze hebben aangegeven dat als ik me ergens druk om maak gelijk moet bellen.

Ik vermoed namelijk dat je wel gewoon een medische indicatie hebt.

5. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Als je in het ziekenhuis moet bevallen en geen keus hebt is het een medische indicatie lijkt me

6. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Wij zagen het niet aankomen mijn man werkt hier in een societeit en in ruil daarvoor wonen wij er boven.
    Nu houd zijn baan op omdat ze het financieel niet meer trekken en dat betekend ook dat wij onze woning kwijt zijn ( want dat is zijn loon ). Dus baan kwijt huis kwijt!!
    Ik snap dat ik niet medisch ben maar had niet verwacht dat ze me op straat zouden laten bevallen zeg maar;)
    Terwijl er ook een regeling is dat als je boven de 100 kilo weegt niet thuis mag bevallen en ik weeg 102 maar ook dat geld niet voor mij haha:D ach shit happends

En over urgentie is mijn advocaat druk bezig want wij hebben het niet zelf veroorzaakt en wachttijden zijn hier 1,5/2 jaar op sociale huurwoningen..

7. Yelice

Yelice Niet meer actief

Weet niet of het al gezegd is maar als je van te voren aangeeft bij je VK dat je pijnbestrijding wilt krijg je automatisch een medische indicatie.
    Dat je achteraf geen pijn medicatie wenst maakt dan niet meer uit.

8. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb het tot het einde open gelaten of ik thuis of in het ziekenhuis wilde bevallen. Maar na een nacht weeen opvangen en een niet vorderende ontsluiting wilde ik erg graag een ruggenprik, dus toen zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Was dus in eerste instantie niet medisch, maar Thirza heeft tijdens de bevalling nog in het vruchtwater gepoept en ik heb een fluxus gehad. Dus ik was erg blij dat we in het ziekenhuis waren. En het werd dus toch een medische indicatie.
    Wij hebben ook geen geld teveel, maar ik ben overgestapt naar een uitgebreide verzekering toen ik zwanger was. Hierdoor werd ook de eigen bijdrage voor de kraamhulp vergoed, en ik heb extra zorg gehad. Alles is vergoed.
    Bij mijn verzekering kon ik trouwens gelijk overstappen toen ik doorgaf dat ik zwanger was.

9. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Boven de 100 kilo mag je wel thuis bevallen maar als je naar het ziekenhuis moet dan dragen/tillen ze je niet naar beneden, wordt de brandweer voor ingeschakeld en dat wil je denk ik niet...advies is dus om alles beneden neer te zetten.

Hoop dat jullie snel een eigen dak boven jullie hoofd hebben!

10. raspberry

Je wordt dan wel medisch, maar je krijgt geen indicatie hoor.... en dus krijg je het ook niet vergoed, als dat niet in je pakket zit.

11. raspberry

Nou, kom, als je alsnog naar het ziekenhuis gaat, is dat niet meteen met gevaar voor jouw leven of dat van de baby hoor! Dat kan wel, maar je mag van een VK doorgaans ook verwachten dat ze goed inschat wanneer je naar het ziekenhuis moet en ze daar dus niet mee wacht tot je in levensgevaar verkeert.

12. raspberry

@Brenda1987: wat een rotsituatie! En het is niet mogelijk dat je daar dan nog even een maand langer woont?

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    weet iemand of wanneer je bij de eerste een fluxus hebt gehad, maar bij de tweede het wel goed ging in het zkh (incl injectie) je bij de derde alsnog wel een medische indicatie hebt?

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

- rhesus negatief zijn is geen medische indicatie
    - de verloskundige of gyn bepaalt of je een medische indicatie krijgt
    - pijnbestrijding is altijd een medische ingreep en daarmee ben je dus 'medisch' geworden
    - een verlengd verblijf (langer dan de noodzakelijke uren) zorgen altijd voor een medische indicatie
    - indicaties zijn meestal fysiek van aard maar soms psychisch.
    - het is niet waar dan 50% van de thuisbevallingen tijdens de bevalling alsnog naar het ziekenhuis moeten. Het gaat hier in veel gevallen om het achterblijven van de placenta en betreft zelden spoed.

Zelf twee bevallingen:
    1e keer: op eigen verzoek (manlief!) naar het ziekenhuis en daar medisch geworden door uitblijven weeën en persweeën.

2e keer: lekker thuis bevallen.. heerlijk!

@Umm... als het je niet verteld is dat je in het ziekenhuis MOET bevallen dan heb je geen medische indicatie. Als je dat graag wel wilt, dan zou ik de vk / gyn dit vragen en verzoeken om een indicatie op basis van medische historie.

@Carlien.. omdat je onder begeleiding staat van een gyn, wil hij / zij graag dat je in het ziekenhuis bevalt. Daarmee geeft hij feitelijk aan dat je WEL een medische indicatie hebt. Dat kan je dus ook gewoon aan hem of haar voorleggen. Anders kun je voor je feitelijke bevalling je alsnog laten begeleidern door een vk.

15. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Stel we wonen hier nog als ik moet bevallen word het toch de brandweer want beneden is het restaurant staat zo lullig als ik daar lig te bevallen haha;)
    Hoop dat alles gewoon soepeltjes gaat verlopen:(

16. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Daar zijn we nu mee bezig met de advocaat maar ze werken niet echt mee het pand word gepacht per 1 september dus dan zitten die mensen hierin:x

17. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Maak er dan haast of paniek of levensgevaar voor moeder en/of baby van. In het geval van mijn moeder's bevallingen had thuis bevallen beide keren in te ernstig zuurstofgebrek voor mij en mijn broer betekend. Uiteraard is dat niet het geval voor alle bevallingen die thuis beginnen en in het zkh. eindigen.

Overigens komt er natuurlijk bij moeder en vader wel altijd haast en angst en/of paniek bij kijken als het misgaat thuis en er naar het ziekenhuis gegaan moet worden. Die angst lijkt mij veel geringer als er direct een gyn. kan ingrijpen en de aanwezige apparatuur veel eerder complicaties kan aangeven dan een vk zonder alle ziekenhuisapparatuur.

Het griezelige vind ik aan thuis bevallen dat je evenveel kans hebt op (blijvende) complicaties voor moeder en/of kind als dat vrouwen hebben die vooraf al complicaties hebben bij de zwangerschap of aankomende bevalling. Dat getal zou voor complicatie vrije zwangerschappen (wat noodzaak is bij thuisbevallingen) en bevallingen lager moeten zijn.

Maar goed, ik ben dus duidelijk geen voorstander van (eerste) bevallingen thuis, overigens net als alle gyn's en andere artsen die ik er ooit over heb gesproken.

18. raspberry

@Umm: ik zou het niet weten. Ik ga dat volgende week even overleggen met de gyn, of ik na mijn MK een medische indicatie heb, (ik beval liever thuis, maarja, als ze het risico op weer enorm bloedverlies groot achten, dan ga ik echt wel naar het ziekenhuis).
    Hier bij de bevalling van Thirza 900 cc bloed verloren, (nog net geen fluxus dus), en bij de MK 1,5-2 liter. Dat wil ik niet nog eens, dus als de gyn inschat dat dat bij een volgende bevalling weer zou kunnen gebeuren, dan lig ik wel in het ziekenhuis te bevallen :)
    Moet zelf zeggen dat ik er ook wel weer nuchter in sta: heb na de MK geen bloedtransfusie gekregen, (doen ze alleen als je echt niet meer aanspreekbaar bent, vreemd bloed in je lijf wordt namelijk ook direct weer afgebroken en als je dus nog overeind blijft, kan je lijf z'n energie beter inzetten met het direct aanmaken van nieuw bloed, dan met het afbreken van vreemd bloed). Dus tja.... ik zou hier met 5 minuten in het ziekenhuis zijn, met een ambulance, dus ach....
    Voordeel van het ziekenhuis is dan vooral dat je thuis iig geen bloed overal hebt zitten.... ;)

19. raspberry

@troetelbeertjes: tja... ik ken verhalen van mensen die halverwege naar het ziekenhuis moesten, waarbij er geen sprake was van paniek ofzo (vriendin van me bijvoorbeeld heeft 2 9-ponders gekregen die er niet uit wilden. Zij woont in een dorp en moest een half uur de auto in. Hebben in alle nuchterheid beide keren vor eigen auto gekozen, want dan hoefden ze tenminste niet te wachten op de ambulance).
    Tuurlijk KAN het haastig en paniekerig zijn, maar jij verwoordde het alsof dat altijd zo is en dat is echt niet zo.

En dat getal over blijvende complicaties. Tja, hoe groot is dat cijfer? Dat zal ook zo groot niet zijn. Als je het zo verwoordt als jij het doet, klinkt het heel ernstig, maar het maakt nogal verschil of dat gaat om een percentage van 2% of van 50%.
    En aangezien ik in mijn omgeving, (waar iedereen zo ongeveer thuis gaat bevallen of daar iig begint) nog nooit van blijvende complicaties heb gehoord, zal het die 50% waarschijnlijk niet zijn....

20. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wilde in eerste instantie zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevallen, maar mijn bevalling ging zo snel dat ik onverwacht een thuisbevalling had :) Gelukkig ging alles heel goed en achteraf vond ik het toch wel erg fijn.

Deel Deze Pagina