Thuisbevalling 100 kg?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Logan, 7 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb ooit ergens gelezen dat je, wanneer je boven de 100kg uitkomt je niet thuis mag bevallen. In elk geval niet op de eerste verdieping.
    Nu zit ik nog lang niet aan 100kg maar ik schrok de laatste keer van de weegschaal, als ik dat wel ga halen hoe zit het dan?

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Je mag wel thuis bevallen, maar je bed moet op de begaande grond staan.

3. Regina88

En volgens mij kan je zelfs een bed huren bij dezelfde instantie waar je ook je klossen kan huren. Maar door mn zwangerschapsdementie ben ik nu de naam van die instantie kwijt.. Pff :p

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Er is in Nederland nooit sprake van niet mogen. Je bent wettelijk gezien helemaal vrij om je eigen keuze te maken rondom de bevalling. Een verloskundige kan je iets aan- of afraden, maar niet verplichten of verbieden. Ze kan wél besluiten te weigeren je thuis te begeleiden. Maar ook dat hoeft niet. En als je heel graag thuis wil bevallen, de mogelijke risico's hebt overwogen, en je eigen verloskundige wil niet meewerken, dan kun je nog op zoek gaan naar een zelfstandige verloskundige. Er zijn er genoeg die dat wel willen doen.
    Mocht je echt thuis willen bevallen en tegen "protocollen" oplopen dan is de Facebookgroep Geboortebeweging misschien een fijne groep voor je.

5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik heb de regel vaker gehoord maar ik zit net boven de 100 en mag van de verloskundige gewoon boven bevallen.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.633
    5.661
    113
    Hier was het geen probleem ook al woonde ik in een appartement zonder lift. Kwam net boven de 100

7. Logan

Logan Niet meer actief

Zal het eens vragen aan de verloskundige de volgende keer. Ik heb nog wel tien kilo te gaan maar ik vond het zo snel gaan dat ik mezelf die 100kg nog wel zie halen.
    Bedankt dames, maakt me wat minder ongerust. Waar je je ook maar druk om kan maken he?

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.633
    5.661
    113
    En er komt nog veeeeel meer om je druk over te maken haha !

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik ben 3 keer bevallen met een gewicht rond 106 kg. De 2e en 3e gewoon in mijn eigen bed op de 1e verdieping van een standaard rijtjeshuis. VK heeft nooit iets over gewicht gezegd, behalve dan dat ik extra controle op suikerziekte zou krijgen...

Mijn VK deed er dus niet moeilijk over ;), maar dat geldt misschien niet voor iedereen... Zou gewoon even navragen bij je eigen VK welke 'regels' zij hanteert.

10. Logan

Logan Niet meer actief

Haha! Ben er bang voor inderdaad :D

11. Regina88

Ja zou het zeker vragen, want mocht er wat misgaan heeft het vooral met ambulance personeel te maken die boven een bepaald gewicht niet mogen tillen, zo vertelde de vk mij. Ik denk niet dat ik er aan kom, en beval sowieso liever in het ziekenhuis, maar who knows.

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Het Is niet zo zeer het feit dat 100 kilo niet mag van de vk. Maar stel je bevalt op de eerste verdieping en het gaat mis en er komt een ambulance bij deze mogen jou niet tillen. Dat houd dus in dat je ZELF de trap af moet lopen lukt dit niet de brandweer word gealarmeerd en je met een hoogwerker uit huis gehaald word.
    Dat Is dus de 100 kilo regel dat heeft dus te maken met de arbotechnische zaken.

13. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit inderdaad. Hier is wel besproken dat je vanaf 100kg beneden moet bevallen of in een appartement met een lift waar een brancard in past.

Het is echt puur voor het ambulance personeel. Logisch ook!

14. Logan

Logan Niet meer actief

Snap het ook zeker hoor! Vroeg me alleen af of dat nu nog zo was omdat ik er niets recents over kon vinden. We hopen maar dat ik voorlopig niet veel meer aan kom hihi.

15. knutselkitty

knutselkitty Fanatiek lid

30 jan 2013
    2.026
    66
    48
    Vrouw
    Sprookjesbos
    mijn verloskundige vertelde dat ambulance broeders 100+ niet willen tillen vanaf een verdieping, maar gezien ze geen weegschaal hebben in de ambulance is het lastig te bepalen ;)
    Niet dat ik persoonlijk in de buurt kom van de 100, ging er meer om omdat wij een woning hebben met slaapkamers op bovenste verdieping, of dat bezwaar kon zijn om thuis te bevallen

16. Regina88

Nee, niet mogen tillen.
    Maar wel begrijpelijk als ze er vanwege persoonlijke redenen ook niet achter staan natuurlijk. Die willen lijf en ledematen ook nog jaren gezond houden. En als ze dat vaak zat doen merken ze dat ook aan hun lijf. Ze zullen ongetwijfeld achter de cao staan.

17. Logan

Logan Niet meer actief

Logisch ook hoor! Ik snap het zeer zeker. Alleen toen ik gister op Google zocht naar de richtlijnen vond ik alleen berichten van een jaar of twee terug. Voor het zelfde geld was het nu 80kg of 120kg geworden. Even checken ;).

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

Je kunt in het allerergste geval ook de trap aflopen. Je bent niet in 1 klap invalide of iets dergelijks. Ik snap de spanning daarvoor uiteraard wel, maar als het nodig is, kun je echt nog een heleboel. Je lichaam is zo onwijs sterk. Zelfs met persweeën kun je nog lopen. Kleine stapjes, dat wel, maar toch. De trap moet wel lukken met begeleiding van je partner of verloskundige.

19. gizmolilo

gizmolilo Actief lid

9 apr 2016
    228
    1
    0
    NULL
    Culemborg
    Zat hier rond de 100 kilo heb er niks over gehoord van de verloskundige

Deel Deze Pagina