Beste Ilja, Mijn vraag gaat over een thuisbevalling. Ik hoop dat je hier ook iets over weet. Ik ben nu zwanger van de tweede en ben aan het nadenken hoe ik graag wil bevallen, voor zover ik dat zelf in de hand heb natuurlijk, het gaat zoals het gaat... Maar ik hoop op een thuisbevalling, net als bij onze eerste. Het was een vlotte bevalling, zo´n 7 a 8 uur, met 3 persweeen en toen was de kleine er al. Alleen mijn man en een fantastische verloskundige waren erbij. De kraamhulp kwam te laat, pas na de bevalling. Dat vond ik eigenlijk heel fijn, want een onbekend gezicht aan mijn bed daar moet ik dus niet aan moeten denken. Ik heb het gevoel dat mijn bevalling juist zo goed verlopen is doordat ik me zo op mn gemak voelde en zo mezelf kon zijn. Man en VK lieten mij ook erg met rust. Veel beter kon het niet gaan eigenlijk. Nu wil ik vragen aan mijn verloskundige (deze keer iemand anders) of het mogelijk is dat we de kraamhulp stand by laten zijn. Ze mag dan beneden even wachten tot het kindje geboren is, maar kan bijspringen mochten er zich problemen voordoen. En als de kleine is geboren mag ze wel helpen van mij. Dit is mijn idee. Wat denk jij ervan, kan dit? Alvast bedankt voor je antwoord.
Hallo, Ik zou dit bespreekbaar maken met je eigen verloskundige. Ik kan me voorstellen dat je verloskundige het fijner vindt dat er wel een kraamverzorgster aanwezig is (mits op tijd). Dit voor eventueel hulp tijdens de uitdrijving of voor een paar extra handen na de bevalling. Maar stand by is dan toch niet zo'n gek idee. Gewoon bespreekbaar maken. Ilja
Dank je wel voor je antwoord! Ik heb het idd al gevraagd aan haar en ze zou erover nadenden... Nog even afwachten dus tot de volgende afspraak met het verlossende antwoord. Vr. Gr. M.