Hallo verloskundige(n) Ik las laatst ergens dat er een test bestaat om te kijken of je imuun bent voor toxoplasmen. Weet u of ik die gewoon aan kan vragen bij mn verloskundige? En als je imuun blijkt te zijn, kan je dan gewoon weer een biefstukje of filet american eten, of ben ik nu in de war met de listeria bacterie?? Liefs Eleonora
Hoi eleonora, een test aanvragen? Bedoel je een bloedtest? Je kunt inderdaad via je bloed laten bekijken of je al een keer bent geinfecteerd met toxoplasmose, maar de test is niet heel geschikt om er een stevige conclusie aan te verbinden. Als je het niet hebt gehad uit de bloedtest, kun je alsnog een recente infectie hebben opgelopen en heb je antistoffen, zegt het meestal niet veel over de mate van beschermd zijn. Wij zullen dus nooit zeggen dat je het gerust kunt eten. Listeria is wel in bloed op te zoeken, maar de testen zijn duur en als er geen aanleding is, zal het niet zomaar worden aangevraagd. Gewoon opletten dus, het is maar een paar maanden..... Groetjes Brigitte