wat te verwachten bij bevalling etc?

Discussie in 'De bevalling' gestart door zonne bloem, 3 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    ik heb er bewust voor gekozen om geen zwangerschaps gym en dergelijk te doen.. dit is niet iets wat voor mij weggelegd is
    en is ook niet "nodig" maar het lijkt me wel handig me zo nu en dan wat in te lezen in wat me een beeeetje te wachten staat....

bijvoorbeeld, als je weeen krijgt, hoe kun je die een beetje opvangen? en is dat per persoon verschillend?

ben wel n beetje benieuwd naar jullie verhalen en oplossingen...
    en waar ik laatst zomaar paniek om kreeg (jaja ben je ook 27 weken onderweg)
    HOE moet je persen!!!! ik weet toch niet hoe ik mijn baarmoeder moet persen :$:$:$
    of is dat een soort instinct en gaat dat gewoon automatisch??

2. helma85

helma85 Niet meer actief

Ik lees mee, ik doe ook geen zw gym. Ook niet echt voor mij weggelegd.

3. naatje218

naatje218 Actief lid

21 jul 2007
    259
    0
    0
    Het is moeilijk om uit te leggen hoe je weeën moet opvangen. Er zijn been, rug en buik weeën. Ik had helaas been weeën en die kun je heel moeilijk opvangen. Het is het een beetje over je heen laten komen en goed luisteren naar de verloskundige of gynaecoloog. Pers weeën vond ik heerlijk, die vond ik niet pijnlijk. Het is een soort oer gevoel en de kracht die je krijgt is allemaal natuurlijk. Persen is hetzelfde ls de grote boodschap. Het gaat vanzelf.

Succes met de zwangerschap verder en de bevalling!!

4. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

de eerste weeen vond ik goed te doen,het werd steeds zwaarder en op een gegeven moment had ik het gevoel alsof er iemand op mijn buik stond (niet om je bang te maken maar zo voelde ik dat. ik heb wel een lage pijn grens) en de pers weeen en het persen zelf vond ik niet erg;) ik ben trouwens wel ingeleid.

5. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Hier ook iemand die niet mee heeft gedaan aan dat soort dingen. Ook voor mij is dat niet weg gelegd.

Uit ervaring kan ik je vertellen; RELAX! Je lichaam doet het helemaal van zelf. Het is echt de natuur en gaat echt vanzelf. Ook het opvangen van de weeën, het persen, etc. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar je zult zien dat als het zover is, het echt allemaal vanzelf gaat. Je instinct neemt alles over. :)

6. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    been weeen die kon k nog niet...

is het ook zo dat als je bv normaalrugklachten hebt enzo dat je grotere kans hebt op rug weeen? of is het echt per persoon verschillend??

ik heb namelijk altijd al een zwakke rug gehad en nu ook wel bekken en rugpijn zo af en toe...
    en rugweeen zit ik niet op te wachten als die me zo zeer doen als mn rugpijn soms...

7. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48
    Ik heb ook geen cursus gevolgd, maar ben wel een boek aan het lezen ; veilig bevallen van Beatrijs smulders (een verloskundige )

Dat is wel echt aan te raden , is mij ook aangeraden door een vriendin en lees best dingen die ik absoluut niet wist ! En er staan (denk ik nu zo over haha :p ) handige tips in !!

En voor de rest maar vertrouwen op je eigen instinct, denk dat we het allemaal wel kunnen ! en de verloskundige (en of gyneacoloog ) sleept je er ook echt wel door heen !!

8. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik heb ook een zwakke rug en me hele leven al rugpijn maar ik heb geen rugweeen gehad

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Daar is zwangerschapsgym nou juist voor, om dat te leren... Vooral dat opvangen van de weeen dus, het weg kunnen puffen. 't Is allemaal nogal suf, maar wel erg fijn om te kunnen gebruiken tijdens de bevalling.
    Ik zou je aanraden dat toch echt nog wel te gaan doen.

Dat persen, dat gaat wel vanzelf doorgaans. Is weinig anders dan wanneer je je ontlasting kwijt moet.

10. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    okeej!!! zal eens kijken voor dat boek!!!!
    en fijn te lezen dat rugpijn niet altijd rugweeen hoeft te betekenen...

tsja grote deel is afwachten want je weet niet wat er gaat gebeuren natuurlijk.....

maar ik las hier zoveel over weeen opvangen en ik dacht tsja beeeetje iets weten is wel fijn....

maar zie mezelf niet in zo pufclub zitten...

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Daar wil ik toch even wat over zeggen, omdat de meeste mensen op pijn reageren met het aanspannen van hun lijf, spieren etc. Terwijl het bij bevallen juist handig is als je ook weer los kunt laten. Dat gaat meestal niet vanzelf en dan zijn wat techniekjes echt wel erg handig.

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ben het met rozemarijke eens, zou toch een cursus doen! De vragen die gesteld worden zijn precies de dingen die daar aan bod komen, en ontspannen tijdens pijn kun je leren, maar moet je wel oefenen.

13. Mischja20

Mischja20 Nieuw lid

13 jul 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste geen zwangerschapsgym, beetje ver van mijn bed show. Helaas kreeg ik te maken met een weeenstorm. Binnen een uur 5 centimeter ontsluiten (viel op zich mee), maar de persweeen die langer dan een uur duurde en in elkaar overgingen, waren niet prettig (druk ik me voorzichtig uit). Misschien dat ademhalingsoefeningen hierbij hadden geholpen. Bij de tweede heb ik daarom ook gekozen voor een "bewust bevallen en bewegen cursus". Hopenlijk ben ik dan beter voorbereid om wat komen gaat.

14. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    bij inademen je buik uitzetten bij uitdamen loslaten
    puffen niet vanuit je wangen maar zoals je in een fluitje blaast, net alsof je door een kier blaast en tijdens het puffen je buik zo bol mogelijk zetten

15. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    He meis,

Ik ben en was ook niet het type pufclub. Heb dus niets van dat gedaan en ben prima door mn bevalling geholpen door de vk en de kraamhulp. Ik moest puffen op de melodie/tempo van het liedje; altijd is kortjakje ziek..klinkt belachelijk maar door me hier op te concentreren kon ik de weeen opvangen.
    Wat betreft rugweeen; Ik had ze en ojee wat doet dat zeer! Ik had tijdens mn menstruatie ook altijd zo'n zenuwrugpijn. Nou die rugweeen waren hetzelfde maar dan 100x erger.. Maar of dat bij iedereen opgaat durf ik niet te zeggen.
    Verder heb ik ruim 2 uur geperst, buiten dat ik doodmoe ervan werdt en kapot was na de bevalling was het wel "fijn" je lijf doet heel veel zelf,jij moet alleen mee doen haha.. Klinkt raar maar na de pijn van de weeen ben je blij dat je iets "tegen" de pijn kan doen..
    En verder ontspannen zolang het lukt, niet bij de 1e wee gaan zitten "wachten" ik heb dat tot 6 cm vol kunnen houden daarna werden de weeen steeds pijnlijker en was ontspannen steeds moeilijker..

Dus als je inderdaad niets gaat doen van een pufclub, geef dan duidelijk aan bij de vk en je kraamzuster waar je tegenop ziet en waar je advies in wilt.. Ik heb met 4 cm al gevraagd hoe ik bijv moest gaan ademen als de weeen zwaarder werden,kon ik ff oefenen ;)

16. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Ik heb geen moment aan het hele puffen van het zw.gym gehad, je moet echt je eigen maniertje vinden.
    Zo heb ik het ervaren.

17. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    En; belangrijkste tip! Persen vanuit je onderbuik, en niet vanuit je hoofd... ;)

18. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik heb geen cursus gedaan, maar heb het ook gered. Als je goede persweeën hebt, hoef je je daarover geen zorgen te maken. Dan gaat het als het ware vanzelf. (Mijn lijf ging steeds nog even door met persen als ik al gestopt was! Dat was alleen op het laatst lastig... hechtingen...)

Qua opvangen van de weeën sluit ik me aan bij degene hierboven die schreef dat je in het begin nog zoveel mogelijk moet gaan ontspannen, of iig niet moet gaan zitten wachten. Ik ben vanaf de eerste minuut alleen maar bezig geweest met timen en voelen etc., terwijl ik in dat stadium bij wijze van spreken nog had kunnen strijken of stofzuigen, haha! Ik ben ook veel op bed blijven liggen, en ik hoop dat ik deze keer ook wat meer gewoon rond kan lopen e.d. Dat schijnt de ontsluiting ook te bevorderen (zwaartekracht).

Veel succes over een aantal weken!

19. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Ik heb bij beiden geen zwangerschapsgym gedaan i.v.m. ziekte tijdens de zwangerschap.

Mijn ervaring is dat de verpleegster je wel "helpt/adviseerd". (ben bij beiden in het ziekenhuis bevallen, dus weet niet hoe het zit als je thuis bevalt ;))

20. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik heb bij mijn 3 zwangerschappen ook nooit aan zwangerschapsgymnastiek gedaan. Het belangrijkste is om niet in paniek te raken tijdens de weeën/persen. Misschien kun je het boek: 'Duik in je weeën lezen', daarin staan wel nuttige tips. En tijdens de bevalling zegt de vk of verpleegkundige wel hoe of wat.

Deel Deze Pagina