Bij ons zijn er inderdaad bepaalde dingen heel anders verlopen. Ik wilde een badbevalling, stond duidelijk in mijn plan, maar daar is geen woord meer over gesproken vanaf de start van de weeën. Ook wilde ik niet liggend persen, maar heb toch echt liggend geperst . Maar er stonden wel een paar hele belangrijke dingen in die absoluut verschil hebben gemaakt. Kwam wel bij dat mijn vk het bevallingsplan aan de verpleegster gaf die meehielp, en haar heeft gezegd wat voor mij belangrijk was. Op dit manier is de bevalling heel goed verlopen en heb ik nergens spijt van achteraf. Dus ook al lopen bepaalde dingen op dat moment heel anders, je kunt het ter plekke aanpassen. Ze gaan niet zeggen van goh mevrouw, dat staat toch echt niet zo in uw plan, dus dat gaat niet door. Maar bepaalde principiële dingen, of dingen waar je angst voor hebt (zoals in mijn geval), daarbij is het heel fijn als ze serieus worden genomen. En dat draagt echt bij aan een betere ervaring van de bevalling.
Hier net zo. Ik had van tevoren gezegd graag op de baarkruk te willen, en de verlos had die ook meegenomen, maar ik heb het hele ding niet gezien - ik lag toen ze binnenkwam op het verhoogde bed en had weinig zin om er nog af te komen en in de woonkamer op de kruk te gaan zitten. Ik heb wel een poosje op mijn hurken geperst maar uiteindelijk toch op aangeven van de verlos gaan liggen.
Hier heeft de vk echt zich aan ons bevallingsplan gehouden (voor zover mogelijk natuurlijk .) Alles wat ik erin heb gezet, wat ik graag wilde probeerde ze ook echt zo te doen voor ons, erg fijn!
Het bevallingsplan is een leidraad.... Niet iets wat per definitie voor 100% vast ligt. Tuurlijk kunnen dingen veranderen. Dat kan dan ook. Ik wilde eerst ook geen pijnstilling. Dit stond in mn plan en had de vlos ook gelezen. Ze begon er dus ook niet over en ik kwam dan zo ook niet in de "verleiding" om het toch te nemen. Bij mijn eerste is veel is gegaan. Ik had geen plan en dacht het op dat moment wel allemaal te vertellen. Niet dus. Door alle hectiek dacht ik er niet meer aan en ik durfde er niks van te zeggen. Mn moeder die bij de bevalling was, was zo van slag van alles dat ze er ook niet meer aan dacht. Dit heeft veel voor mij verpest. Zo bleven ze doorzagen over BV terwijl ik dit niet wilde. Toch overstag gegaan met alle ellende van dien. Veeeel onnodig personeel op de kamer waardoor ik de halve bevalling gemist hebt omdat ik alleen op hun gefocust was enz. Toen een plan gemaakt voor de 2e en daar hebben ze zich ook aan gehouden. Super. Niet over BV begonnen en geen gedram. Alleen hoognodige personeel, kleine bij me ipv controles kamertje achteraf enz. En ja, door complicaties of andere gedachten, kunnen er dingen veranderen. Maar het gaat om de leidraad. Je voorkeuren.
Dit staat o.a. op de site van mijn vkpraktijk: Om te beginnen: Wie wil je graag bij je hebben tijdens je bevalling? Wanneer wil je dat zij er zijn? Waar wil je graag bevallen? Tijdens de ontsluiting: Wat voor houdingen wil je aan nemen tijdens de ontsluitingsweeën. Blijf je lopen, wil je over een stoel of de tafel hangen, lig je graag even in bed of ga je onder de douche of in bad? Het is goed houdingen af te wisselen om de ontsluiting en de indaling te bevorderen. Begin je met de eerste weeën in de nacht neem dan nog zo veel mogelijk rust en begin met verschillende houdingen als de ochtend aanbreekt. Hoe denk je over inwendig onderzoek? Tijdens het persen: Welke houdingen zou je willen proberen? Denk aan zittend (op de baarkruk), staand, op de hurken, omgeven door water (bad of douche) of liggend. Wil je zicht op de baby als hij/zij geboren wordt? Denk aan een spiegel tijdens het persen of aan een houding waarbij je actief betrokken bent bij de geboorte. Hoe kijkt je partner naar de bevalling. Ziet hij op tegen bloed of is hij juist nieuwsgierig? Direct na de geboorte: Wie ontvangt de baby wanneer hij/zij geboren wordt? Is dat de verloskundige of willen jij en/of je partner daar bij betrokken zijn? Wil je de baby bloot op bloot op je buik, of wil je de baby afgedroogd bij je, of misschien eerst even niet? Wist je dat 1/3 van het bloed van de baby nog circuleert in de navelstreng en placenta als het net geboren is, en dat je dat kunt voelen doordat de navelstreng nog klopt? Als er direct afgenaveld wordt om wat voor reden dan ook zal de baby dit deel (ongeveer 150 ml) missen. Als je wil dat er pas afgenaveld wordt nadat de navelstreng is opgehouden met kloppen is het verstandig dit aan te geven in je wensen. Wie knipt de navelstreng door? Doet je partner dat, of jijzelf of iemand anders? Wil je de placenta zien? Wist je dat huid-op-huid-contact met je baby direct na de geboorte belangrijk is voor jou en je kind? Als je hier alle mogelijkheid voor wil is dit goed om aan te geven bij je wensen. Wat voor voeding wil je geven? Wie kleedt de baby aan na het onderzoek en het wegen? Doet je partner dat of wil je dat de kraamverzorgster of verpleegkundige dat doet? Als het medisch wordt: Als je thuis hebt gemerkt dat je liggend slecht de weeën kan opvangen, weet dan dat de CTG-registratie ook kan terwijl je in de stoel zit of staat. Als het CTG goed is mag je ook best vragen of je er even af mag zodat je bijvoorbeeld even kan douchen of rondlopen. Wil je iets van thuis mee nemen waarvan je denkt dat het je ondersteunt doe dat! Denk aan een kruik, (skippy)bal, fijn (voedings)kussen. Als je een infuus nodig bent met weeënopwekkers en je vindt de pijn niet meer acceptabel mag je voordat je overweegt iets voor de pijn te nemen ook vragen of het infuus eerst wat lager of uit mag. Als je kiest voor pijnbehandeling wat wil je dan? Vind je het goed als er een verloskundige in opleiding bij de bevalling aanwezig is of je begeleidt. En hoe is dit voor co-assisten en verpleegkundigen in opleiding? Het is goed om aan te geven dat je wenst dat je toestemming gevraagd wordt voordat een handeling wordt verricht (zoals inwendig onderzoek, het zetten van een knip, het prikken van een infuus, het geven van voeding aan je baby, het onderzoeken van de baby). Ik snap dat je pas op het moment zelf kan bepalen welke houdingen wel of niet prettig zijn maar je kan van te voren wél alles klaar zetten. Ik ga tijdens de bevalling geen grote bal zitten opblazen of ervoor naar de winkel Ik wil de bevalling zo natuurlijk mogelijk, in de zin van: geen pijnstilling aanbieden, tenzij ik er expliciet om vraag. Heb liever dat ze me door de bevalling heen coachen. Ook hoef ik geen 4 mensen in mijn slaapkamer. De vk met eventueel 1 extra persoon is genoeg. Verder wil ik absoluut geen bezoek tijdens of direct na de bevalling. Desnoods gooien ze de deur maar dicht in het gezicht van diegene die denkt leuk te komen kijken. De eerste momenten zijn voor mijn man en mij. Bezoek wordt pas toegelaten wanneer wij zeggen er klaar voor te zijn. De kat mag wel gelijk komen kennis maken.
Zoals ik net ook al in het ander topic heb gezet denk ik dat het belangrijkste is dat je erin zet of je borstvoeding wil geven of niet. Veel andere dingen worden beïnvloedt door hoe het gaat. Dingen en ook je mening kunnen tijdens de bevalling heel makkelijk veranderen. Zo gaf ik er uiteindelijk toch echt helemaal niets of hoeveel stagiaires/co-assistenten er bij waren. En zo heb ik een uur huid-op-huid contact niet gehaald omdat ik na 30 min al teveel bloed had verloren en ik naar de OK werd gereden om m'n placenta te laten verwijderen. Denk gewoon eens na over hoe je je bevalling en de tijd kort daarna voor je ziet en schrijf dat kort en bondig op. Ik denk dat dat het beste werkt.