hallo ik heb een vraag, ik heb op dit moment een zw uitkering ivm zwangerschaps klachten.nu is vandaag mijn contrakt niet verlengt en ontvang een zw uitkering van uwv.ik ga met zwangerschapsverlof op 25 april en krijg dan verlof van uwv.nu is mijn vraag moet ik na de bevalling weer aan het werk of mag ik er ook voor kiezen om niet meer te werken.moet ik dit ook doorgeven aan uwv als ik niet meer ga werken.hoe gaat dit eigenlijk?graag wil ik informatie hoe dit in zn werk gaat.Stopt de uitkering van uwv automatich na de bevalling of moet ik dit zelf regelen.graag reactie terug vrgr
Beste Chantal, Op basis van je dienstverband en van de ziektewet-uitkering (ZW) heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO stopt 10 tot 12 weken na de bevalling (dat hangt ervan af wanneer het verlof begint) en gaat niet automatisch over in een ZW of een andere uitkering. Je hoeft dus niets door te geven als je daarna geen uitkering meer wenst te ontvangen. In deze situatie is het misschien belangrijk om te weten dat je daarna ook geen WW-uitkering meer kunt krijgen, tenzij je eerst weer 26 weken hebt gewerkt. Voor de WW moet je namelijk minimaal 26 weken hebben gewerkt in de 36 weken voordat de WW ingaat. Je zou ervoor kunnen kiezen om na de WAZO wel WW aan te vragen. Vervolgens kun je aangeven dat je tijdelijk niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. We beoordelen dan wel je recht op uitkering, maar WW komt niet tot uitbetaling. Als je binnen 6 maanden wel weer beschikbaar bent voor werk, kan de WW-uitkering worden voortgezet. Op deze manier verspil je de opgebouwde WW-rechten niet. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare