Hoi dames, Ik ben van alles aan het klaar maken van de komst van onze dochter. Nou ben ik van onze zoon in het ziekenhuis bevallen, maar dit keer willen we het thuis proberen. Natuurlijk heb ik er nog geen ervaring mee en ben dan ook heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en dan ook vooral wat je allemaal klaar moet zetten en in huis moet hebben. Ik heb natuurlijk al het kraampakket en ook moet ik de klossen hebben. Volgens de vk heb ik ook een ondersteek nodig. Maar zijn er nou meer dingen die ik nodig heb of die ik moet klaar zetten. Jullie tips zijn meer dan welkom, ik ben nu een beetje nerveus aan het worden. Dankjewel. Liefs Tascha
Hoi tascha, nerveus hoef je echt niet te zijn hoor. Je hebt sowieso nog wel ''genoeg'' tijd voor de voorbereidingen. Komt goed! Ik zelf ga ook thuisbevallen en heb: Klossen voor verhoging Een po Kraampakket (onderleggers, navelklem, matrasbeschermer, steriele gazen, alcohol en noem maar op. Kortom alles wat in je kraampakket zit!) Tja, voor de rest kan ik me niet echt iets bedenken. De rest heb je namelijk ook nodig voor een ziekenhuisbevalling. Het verschilt overigens soms per vk/kv dus misschien kun je voor de zekerheid navraag doen bij je vk en of kv. Meestal staat het wel in hun brochure.
Bij mij zat in het kraampakket eigenlijk alles wat ik nodig had. Daarnaast moet je zorgen dat er 2 emmers en een rol vuilniszakken klaarligt. Twee kruiken, een stapeltje hydrofielen, thermometer voor de baby, kleertjes, een luier, het kraamdossier, je zwangerschapskaart en natuurlijk je fototoestel. Ik heb alles onder en in de wieg neergelegd in onze slaapkamer, zodat het voor het grijpen ligt. Die celstofmatjes heb ik naast m'n bed liggen, omdat je die echt tijdens de bevalling zelf al nodig kunt hebben.
Bij mij staat alles op de 3e, maar ik ga op de 2e verdieping bevallen. Dus ik ga het daar allemaal neerleggen. Het kraampakket heb ik al beneden klaar liggen. De hydrofiel luiers heb ik net gewassen en gestreken en kunnen dus zo naar beneden. Ik moet dus nog emmers, vuilniszakken en mijn kruik beneden neerleggen. Ik heb 1 kruik, is dat genoeg of moet ik er voor de bevalling 2 hebben? Na de bevalling ga ik lekker weer naar boven, naar mijn eigen slaapkamer.
Ik zie dat ik wel een aantal dingen in huis moest hebben die nog niet genoemd zijn dus ik zal even de lijst plaatsen die ik van mijn vk praktijk had gekregen. Dit moest ik hebben: 10 celstof onderleggers (of 2 kraammatrassen en 5 celstof onderleggers) 1 steriele navelklem 3 doosjes steriele gaasjes: zestientjes klein flesje alcohol 70% 2 thermometers: 1 voor moeder en 1 voor kind 1 pak grote inlegluiers (voor de moeder) 3 pakken maandverband 1 pak zig-zag watten van 100 gram vuilniszakken 2 emmers zeeppompje met vloeibare zeep nagelborsteltje (t.b.v. de verloskundige) noodverlichting (zaklantaarn) bedzeil dat het hele matras bedekt (bijv. afdekfolie zoals te koop bij doe-het-zelfwinkels) po (te leen bij de Stichting Thuiszorg Midden Gelderland) klossen (te leen bij de Stichting Thuiszorg Midden Gelderland) of kratten (1.5 liter flessen) Ik weet nog dat het meeste wel in m'n kraampakket zat alleen niet genoeg steriele gaasjes. En ik heb dan 2 emmers, een nagelborsteltje, po en klossen gehaald. Ik had alles onder m'n bed gezet in een net kistje. Bedzeil heb ik gemaakt van vuilniszakken. Die had ik losgeknipt en allemaal aan elkaar geplakt met tape