Ik vraag me af wanneer jullie je bevallingsplan hebben besproken ? Ik ben zaterdag 34 weken (wat gaat het hard!) en heb vrijdag een controle bij de gyn . Zou ik het dan kunnen bespreken ? Of is dat gewoon alles op papier zetten en het inleveren ? Dit is mijn bevallingsplan (ik weet echt niet hoe ik zo een plan moet maken en of dit goed is ) : .Ik wil dat mijn vriend (de vader van ons kindje ) en mijn moeder bij de bevalling zijn . .Ik wil het liefst geen co-assistentes of stagiaires bij mijn bevalling . . pijn bestrijding indien gewenst op dat moment . .ik wil dat de conditie/hartslag van de baby goed in de gaten gehouden wordt . . De navelstreng volledig uitkloppen voor het afnavelen (indien de situatie het toe laat) .Ik wil borstvoeding geven , en daar gelijk mee beginnen zodra me kindje er aan toe is . .(bespreken met gyn) indien mogenlijk mij niet langer overtijd laten lopen dan 41 weken . Is dit niet een erg veeleisend bevallingsplan ? En hebben jullie nog opties voor in het plan , heb zelf geen ervaring . Dus zou wel opties willen horen wat ik echt WEL of echt NIET , moet doen vooral als het om me kindje gaat , zijn er speciale dingen die jullie omwillen van de gezondheid en gesteldheid van me kindje aan of af raden ? Ik hoor het graag . Alvast bedankt .
Veel mensen willen zelf het kindje aanpakken. Wil je vriend de navelstreng doorknippen? Of eventueel je moeder. Verder kan ik zo snel even niets bedenken. Je plan is kort maar krachtig!!!
Als aanvulling misschien nog: - wie mag de navelstreng doorknippen? - Wil je het kindje misschien zelf aanpakken (of je vriend/moeder?) - Hoe sta je tegenover medische ingrepen (keizersnee, knippen enz)? - Wil je dat er fotografeert/gefilmd wordt? - Wil je zelf kijken naar het geslacht (mocht je het dus niet weten bz dat je als eerste kijkt en niemand anders wat zegt)? - Bij de punt over pijnbestrijding zou je nog kunnen vermelden welke jouw voorkeur heeft (ruggenprik, morfine enz) Zoals ik begrijp ga je in het ziekenhuis bevallen? Op medische indicatie? Zo ja, dan denk ik dat je niet veel keuze hebt wat assistentes/stagiaires aangaat.
Volgens mij kun je er ook in laten zetten vanaf wanneer je bezoek wil ontvangen (als je in een zhuis bevalt).. dus niet dat je vriend iedereen belt terwijl je nog moet douchen of gehecht wordt (hopelijk niet!) en dat als jij terug komt, je familie al daar is en je kleintje al vast heeft.. dat zou ik absoluut niet willen!
In ons ziekenhuis is het beleid dat de baby het eerste uur bloot op jouw borst wordt gelegd. Hoe sta je hier tegenover? En als jij dat niet kunt vanwege een keizersnede oid, wil je dan dat het bij je vriend gebeurd? Op de website van de verloskundige staat nog dit: Wat staat er in een geboorteplan? In deze lijst vind je onderwerpen die je kunt gebruiken bij het schrijven. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Misschien zijn er ook andere onderwerpen die je belangrijk vindt. Begeleiders: Wie wil je buiten je verloskundige bij de bevalling aanwezig hebben? Wanneer wil je dat zij er zijn? Wat verwacht je van je begeleidend verloskundige? Omgeving: Op welke plek wil je het liefst bevallen? Heb je wensen over de ruimte waar je bevalt en de sfeer? Houdingen: Welke houding wilt je gebruiken bij het opvangen van de weeën, tijdens het persen en bij de geboorte zelf? Bijvoorbeeld lopen, staan, zitten, op een baarkruk, onder de douche, in bad etc. Omgaan met pijn: Hoe wil je omgaan met de pijn van de weeën? Bijvoorbeeld massage, ademhalingstechniek, ontspanningsoefeningen, warm water, medicijnen. Na de geboorte: Hoe wil je met de baby omgaan als hij/zij net geboren is? Bijvoorbeeld lichamelijk contact, navelstreng doorknippen en voeding. Wil je fotos maken of filmen tijdens of vlak na de bevalling? Als het anders gaat dan verwacht Hoe denk je over ingrepen, zoals bewaking van de hartslag van het kind, medicatie, knippen? Heb je speciale wensen die te maken hebben met je religie?
Zelf heb ik deze gebruikt; GEBOORTEPLAN - KNOV - Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen Vond deze wel handig, want er staan dingen erbij waar ik niet aan had gedacht. Ik had het met 34 weken besproken met mijn gynaecoloog. Alles stap voor stap doorgenomen en kijken wat allemaal wel en niet mogelijk is. Heb ook aangegeven dat ik geen co-assistent (stagiaires) erbij wil hebben en dat was geen probleem. Ze had het zelfs onderstreept op de geboorteplan zodat het duidelijk is aangegeven.
Ik zag dit topic voorbij komen en vroeg me eigenlijk af wanneer gaat je gyn het hebben over dit plan? Mijn gyn heeft er nog met geen woord over gerept en ik heb geen verloskundige. Is het standaard dat je zo'n plan maakt? Of alleen op verzoek van verloskundige / gyn? Misschien heeft het er mee te maken dat ik een medische indicatie heb waarom ik in het zh moet bevallen en ze zich er daarom niet echt druk om maken?
Hier kun je een online checklist invullen en dan komt er een kant en klaar plan uit. Dit zou je dan weer kunnen gebruiken om naast de jouwe te leggen en de jouwe aan te passen. Ik kwam nog tegen: Als ik niet in staat ben om beslissingen te nemen dan neemt 'naam' die voor mij. GEBOORTEPLAN CHECKLIST - KNOV - Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen
Ik heb ook medische indicatie, dus moet sowieso in het ziekenhuis bevallen. Ik had mijn gynaecoloog, toen ik 32 weken was, zelf hierop geattendeerd en mocht het bij de volgende afspraak meenemen en bespreken (wat ook is gebeurd). Verder is het door de administratie ingescand. Als ik jou was zou ik dus zelf erover beginnen en niet afwachten tot ze ernaar vragen.
Geboorteplan: dit zet je erin | WIJ.nl | Jouw zwangerschap, baby ik heb zelf deze gebruikt. Ik vind persoonlijk dat je in dit plan beter wensen kan opschrijven dan eisen. Hou er rekening mee dat de gyn nog veranderingen kan aanbrengen en niet overal mee in kan gaan. Ik heb in mijn plan ook nog toegevoegd dat als het slecht afloopt dat het slechte nieuws niet alleen aan mijn vriend wordt verteld maar dat er dan iemand bij is. zorg dat mensen in jouw omgeving ook op de hoogte zijn van jouw bevallingsplan zoals je moeder en vriend/man en zorg dat je er meerdere bij je heb.
Hai, Misschien een stomme vraag maat wat betekend de navelstreng volledig uitkloppen voor het afnavelen? Wat als dit niet gebeurd? Verder niet veeleisend hoor. Ik ben 'erger' en mijn plan is ook goed gekeurd. Kort gezegd wil ik niet dat de bevalling wordt opgewekt op wat voor manier dan ook. Of mijn lijf doet het zelf of het wordt een keizersnede. 26 oktober heb ik weer een controle afspraak staan en als ik dan nog niet bevallen ben (40 weken) wordt er een afspraak gepland voor een keizersnede zo rond 41+ weken (41 weken en 2, 3 dagen). Strippen en zelfs de vliezen breken vind ik wel oke maar als dat dan ook niets doen, of om wat voor reden niet kan, dan wordt het dus een keizersnede. Vorige bevalling nogal een vervelende ervaring gehad met de bevalling inleiden wat uiteindelijk uitmondde in een keizersnede. Toen was ik bang voor een keizersnede, nu voor een natuurlijke bevalling.... Maar uiteraard weet ik wel dat het beter is natuurlijk te bevalen dus vandaar dat we het wel ruim de kans willen geven. Kan trouwens best zo zijn dat ik me alsnog bedenk hoor (misschien iets van stimulatie als de bevalling al is begonnen) maar dit plan geeft mij veel rust. Het is immers wat moeilijker om een keizersnede te plannen dan hier van af te zien en het alsnog op een andere manier te proberen. Dus nee, ik vind jouw plan niet veeleisend nee . xxx
danielle, in het franciscus is dat?? is dat ivm de borstvoeding of standaard dat ze de baby zo een uur neerleggen??
Bedankt voor jullie reacties , ik ga met jullie reacties even me plan aanpassen heb er veel aan . Zal me aangepaste plan dan ook even plaatsen . Roxyroxx , bij mij is ook nog niemand over het plan begonnen . Dus ga er vrijdag ook maar zelf over beginnen . Zou dat ook doen als ik jou was . Oudejaarsvlinder , Ik zorg inderdaad dat de mensen die erbij zijn op de hoogte zijn , goede tip . Je laatste tip vind ik een beetje eng klinken , of bedoel je ook gewoon complicaties waar je van kan schrikken, zoals veel bloedverlies dus dat je geholpen moet worden . Of een spoedkeizersnede enzo ? Wie heeft er trouwens in zijn plan staan dat je je kindje zelf aanpakt of je partner ? Reageer op me mobiel dus even korte reacties zal zo op alles ingaan en een aangepast plan plaatsen bedankt .
Ja, in het Franciscus. Voornamelijk ook voor de borstvoeding, maar ook als je flesvoeding wilt/gaat geven. Dit staat er op de website: Het is belangrijk dat moeder en kind ongestoord kennis maken. Direct na de geboorte legt de verloskundige of gynaecoloog uw kind bloot op uw blote huid. Dit noemt men huid op huid contact. Laat de gezondheidstoestand van de moeder dit niet toe? Dan kan de vader huid op huid contact toepassen. Dit is belangrijk voor het hechten van ouders en kind. Het huid op huid contact is de eerste stap naar het geven van borstvoeding. Huidcontact: � Bevordert de relatie tussen ouder en kind. � Stimuleert de reflexen van het kind om aan de borst te drinken. � Stimuleert de toeschietreflex in de borsten van de moeder. De hormonen die vrijkomen bij huid op huid contact bevorderen gevoelens van rust, ontspanning en verbondenheid. Daarom is lichamelijk contact tussen u en uw kind ook in de dagen en weken na de geboorte belangrijk. Huidcontact bevordert ook de borstvoeding, vooral wanneer de borstvoeding moeilijker verloopt dan verwacht.
Ikke Wij willen eigenlijk de bevalling "alleen" met ondersteuning doen van de verlos mits ik de 37 weken voor een thuisbevalling ga halen Betekend dus mijn man en ik doen alles alleen en de verlos helpt een handje op weg helpt eventueel tijdens het draaien maar in principe willen wij het dus alleen doen. Ben benieuwt wat mijn verlos daarvan vind, ze had wel verleden week verteld (tijdens de bijeenkomst over bevalling) dat ze niet ingrijpt als ze ziet hoe goed de ouders het met elkaar doen dus denk en hoop dat ze daar wel positief op in zal gaan De taken zijn hier al enigszins verdeeld en ook de oudste twee mogen een beetje "helpen" naar de bevalling. Maar eerst maar eens het doel van 37 weken bereiken
@lisanne123, ik heb het express ingezet omdat als het fout gaat dan kan ik het niet meer zeggen en ben bang dat mijn vriend dan doorslaat als ze het tegen hem zeggen en niemand zorgt voor hem.
O ja weet niet of het voor iemand belangrijk is, ik had ook geen bevallingsplan, maar wel heel duidelijk mijn man geinstrueerd dat ik onder geen beding bv wilde geven. Een vriendin van mij ook niet, maar die was wat suffig na de bevalling en wat van de wereld en toen hebben ze haar toch gepusht om het kindje aan te leggen, achteraf enorme spijt van, ze wist heel goed dat ze dat absoluut niet wilde. Heb dit duidelijk bij mijn man aangegeven toen ik nog bij mn volle verstand was haha. Hij zou dit dus ook voorkomen.
Ik heb mn bevallingsplan samen met manlief in het ziekenhuis ingevuld toen ik ingeleid werd. Uiteindelijk een keizersnede geworden hahaha dus met al mn wensen kon geen rekening gehouden worden maar ben wel toppie geholpen daar! Naja end aar gaat het uiteindelijk om om je gevoel