dit vroegen ze aan mij op het moment zelf tijdens en na de bevalling. Maar als ik zo'n vragenlijst krijg, vul ik em uiteraard ook in.
Hier bij de eerste niet gedaan (was medisch via gyn.) en nu wel via VK de formulieren hiervoor ontvangen. Besloten deze niet in te vullen. Dingen gaan toch bijna nooit zoals van tevoren besproken en dan stort het hele plan in als een kaartenhuis. Geen bevalling is dezelfde... Ik ga gewoon blanco naar het ziekenhuis als en als ik de pijn niet trek dan vraag ik een ruggenprik/andere vorm van pijnstilling, dat is het enige zekere in mijn plan
Ik had vorige zwangerschap al vroeg bij de gyn aangegeven dat als er bijgevoed moest worden (had zw.schapsdiabetes) dat dit met hypo-allergeen moest gebeuren ivm zeer verhoogde kans op allergieën. Puntje bij paaltje stond dit dus niet in mijn dossier en hebben ze hem standaard voeding gegeven met als gevolg dat we binnen 2 uur compleet overstuur, krampend kind hadden. Dus mijn geboorteplan komt in 3-voud in het ziekenhuis te liggen, bij de gyn, bij de klinisch verloskundige en op de verpleegkundigenpost van de afdeling.
Tijdens mijn eerste bevalling moest ik halsoverkop tijdens de persweeen naar het ziekenhuis. Daar zijn toen nogal wat dingen gebeurd die niet zo hadden gemoeten. Op dat moment lieten we het gewoon over ons heen komen door alle stress waren we niet meer in staat om ergens wat van of over te zeggen. Hierdoor was ik doodsbang voor mijn tweede bevalling. Heb daarom toen een plan opgesteld. Ik ben halverwege de zwangerschap medisch geworden en ben uiteindelijk ingeleid. Ondanks dat ook deze bevalling weer erg spannend en kritiek was is het veel beter gegaan en heb ik er echt een goed gevoel aan overgehouden. Ziekenhuis personeel heeft zich ook zoveel mogelijk aan mijn plan gehouden en dat was erg fijn!
Ik denk dat een bevalling niet te plannen valt. wel denk ik dat het goed is met je partner door te nemen wat je wel en niet wilt. Mocht jij op het moment zelf niet in staat zijn helder na te denken kan hij dat voor je doen. Mijn tip voor de bevalling, ga er lekker blanco in, kan het alleen maar meevallen
ik heb hem gemaakt en aan me verlosundige laten lezen. en we hebben de dingen samen doorgenomen. ik vond het prettig om samen over mijn wensen te praten
Ik had er bij de eerste ook geen, maar ga ik nu zeker wel doen! Er waren nogal wat dingen fout gegaan bij de eerste en mijn man en ik zijn beide van die types:laten we maar niet zeuren, ze zijn zo druk. Gevolg dat ik een uur heb moeten wachten met 9cm terwijl ze met een kwartier terug zouden komen, en toen ik eenmaal mocht persen, geen persweeen meer had. Dus voor mij zeker een bevallingsplan!
Ik heb bij beide kindjes geen bevalplan gehad. Wel heb ik bij de tweede aangegeven (tijdens rondleiding) dat ik graag gebruik wilde maken van het bevalbad in de verloskamer. Toen werd er direct gezegd dat je dat ook direct bij binnenkomst moest melden aan de verloskamer/verloskundigen, dan konden ze daar evt rekening mee houden (mits kamer vrij was uiteraard) Uiteindelijk ivm suiker ingeleid en kon in het bevalbad. Uiteindelijk weëen opgevangen in bad en bevallen in bed... het ging zo snel ineens dat de verloskundige geen tijd meer had om het bad opnieuw te vullen. Wie weet.... wanneer er ook nog een kindje mag komen.... dat ik dan mogelijk wel in het bad kan gaan bevallen....
Hier wel een bevallingsplan, op aandringen van de gyn. Iedereen die zegt 'een bevalling kun je niet plannen dus een bevallingsplan is zinloos' begrijpt het volgens mij niet helemaal. Het gaat erom, dat je alvast eens nadenkt over wat je zou willen in bepaalde situaties. Zo had ik vantevoren bedacht, dat ik liever een keizersnede wilde dan een vacuum als onzeker zou zijn of de vacuum zou lukken. Laat die situatie zich nu precies hebben voorgedaan! Als ik toen in de roes van de weeën en het persen nog had moeten bedenken wat ik nu eigenlijk wilde had ik vast gedaan wat de gyn zei. Nu wist ik precies wat ik wilde, en dat heeft mij een mislukte vacuum plus knip bespaard. De gyn kwam na de keizersnee namelijk vertellen dat hij mijn kind er met de pomp nooit uit had gekregen. Was ik even blij met mijn bevallingsplan!
Precies. Een bevallinsplan moet je meer zien als een wensenlijstje ´in het geval dat´. Er staat geen uur tot uur plan in wat je denkt te gaan doen. Dat zou een beetje raar zijn. Dat een bevalling niet te plannen valt, snappen we allemaal wel......
Hier twee voorbeelden van een bevallingsplan Een geboorteplan voor je bevalling | Kiind Magazine Bevallen met een bevallingsplan.