Bevallingstips!

Discussie in 'De bevalling' gestart door kimonootje, 13 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimonootje

kimonootje Fanatiek lid

21 mrt 2009
    1.195
    0
    0
    schipperin
    Heyhoi!

Hier een topic met een tip! Misschien hebben zwangere dames er wat aan, en misschien willen andere mama's hier ook hun tips plaatsen?
    Ik had zelf voor mijn bevalling een (voor mij!) gouden tip gelezen.
    De pijn accepteren zoals het is! Ik probeerde tijdens mijn weeen te ontspannen down under. En de pijn 'eruit' te laten door de kracht op iets anders te richten en te puffen. Zo hing ik in de papagaaienring boven het bed, armen strak gespannen en dus proberen te ontspannen van onder. Naast me had ik aan het bed een reling met bedieningspaneel en wat gaten erin. Hier had ik op een gegeven moment mn armen doorheen gewurmeld en zette ik wederom kracht met mn armen. En tussen de weeen door ook zo ontspannen mogelijk blijven. Ik was zelfs zo ontspannen dat ik soms wakker werd tussen de weeen, alsof ik lag te slapen. Dit kan overigens niet aangezien ik vanaf het begin (8.00 tot 17.00) gelijk in een weeenstrom zat en dus maar 2 a 3 minuten rust had, maar ik had mezelf blijkbaar in een soort trance gebracht. Omdat ik dus de pijn accepteerde en zo ontspannen bleef had ik een vrij snelle ontsluiting (volgens de artsen was het erg snel, ik dacht er toen wel anders over:);))

Hoe dan ook: pijnacceptatie en down under ontspannen houden!
    Ik hoop dat iemand er iets aan heeft!
    Liefs Kimonootje

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Dank je.

Ja ik heb dat vaker gehoord. Ik ga het dit keer ook proberen.

Nog een tip:

Doe sleutels in je hand tijdens een wee. Op het hoogtepunt knijp je de bos met sleutels fijn om de pijn te verplaatsen.
    Dat hielp bij mij heel erg.

3. mila2008

mila2008 Bekend lid

12 jun 2009
    628
    0
    0
    lekker onder douche blijven zitten, als ik uit de douche was had ik been rug en buik weeen, en onder de douche alleen buik en rug en hielp de warme straal tegen de pijn. heb gewoon een 6 uur doorgebracht in de douche haha.

4. ilonaa

ilonaa Bekend lid

9 jul 2008
    784
    1
    0
    hellevoetsluis
    Ik had rugweeën en mij hielp het heel veel om enorm hard in mijn onderrug te beuken. Hard en snel tot de wee voorbij was.
    De laatste fase heeft mijn vriend het overgenomen.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik kon weeen in geen enkele houding opvangen, alleen staand tegen de muur! Dus heb uren zo gestaan, erg vermoeiend, maar zitten of liggen ging echt niet. En door tegen de muur te leunen kon ik mijn ademhaling goed controleren.

Tip: je partner gebruiken ;) mijn man heeft bij elke wee over mijn onderrug staan wrijven en op de een of andere manier scheelde dat echt.

6. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Bijten in een washandje of id.
    Warme kruik tegen de buik tijdens een wee.
    Als je op bed ligt, tijdens een wee proberen zo veel mogelijk je armen, benen, schouders, etc. te ontspannen, eventueel ermee wiebelen.
    Na een wee heel bewust diep ademhalen en schouders ontspannen.
    Probeer tussendoor evengoed te drinken, eten en naar de wc te gaan.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Ontspannen is volgens mij de sleutel.
    Ik ben bijv iemand die graag in bad zit, dus ik heb mijn bevallingen grotendeels in bad doorgebracht. Bij mijn zoon heb ik zeker 6 uur in bad gezeten (heel herkenbaar Mila, mijn beenweeen verdwenen ook door het warme water)
    Mijn dochter is zelfs in bad geboren!
    Wat bij mij ook goed hielp is in iemands hand knijpen op het puf-ritme. Dat hielp mij om niet te gaan hyperventileren, vooral tijdens de laatste cm's.
    Oh ja, volg je gevoel en geef duidelijk aan wat je wil van de verloskundige of je partner.
    Ik ben dan wel 2 keer ingeleid (gel), maar heb wel kunnen doen wat ik wilde tijdens de bevallingen.

8. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Lekker schreeuwen!
    Ik heb veel geschreeuwd om de rugweeën weg te werken.
    Ook tegen de arts- assistente die vond dat ik persweeën weg moest puffen. Die zijn echt bijna niet tegen te houden!
    Heb haar toegeschreeuwd dat ze terug mocht komen als ze ervaringsdeskundige was.
    Gelukkig was zoon er toen bijna..

9. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    Rietje om makkelijk te kunnen drinken als je aan het persen bent. Ik lag op bed en met een rietje dronk het makkelijker.

10. greeneyedgirl

greeneyedgirl Actief lid

18 nov 2008
    183
    0
    0
    Voor de laatste fase: Tijdens het persen je gezicht geheel ontspannen houden. Dus niet: je wenkbrauwen fronsen, neus optrekken, kaken op elkaar klemmen en/of je mond in een grimas. Boven ontspannen is onder ontspannen! Al je kracht naar beneden 'sturen'!

Heeft mij enorm geholpen. Binnen een paar keer persen was ze eruit. Geen schade, geen vastzittend kind, geen opgezet gezicht of rode ogen. Ik zag er volkomen ontspannen uit tijdens het persen volgens mijn man.

11. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Tip: Bedenk heel goed dat het goede pijn is: het is een spier die open moet! En hoe meer jij je ontspand hoe sneller die spier open gaat! Ik heb geen kik gegeven en met 4 uur was onze zoon er !Tuurlijk is het niet leuk een bevalling maar voor nog zo'n bevalling teken ik :D!

12. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Een warm washandje ertegen vanonder op het moment dat het hoofdje staat....wat voelde dat fijn!

13. miffy11

miffy11 Niet meer actief

snickers meenemen :D

2 bevallingen heb ik lopen smeken of de gyn even in de automaat een snickers voor me wilde halen :)

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik kon alleen maar toegeven en accepteren dat het zeer deed.
    ik belande vrijwel meteen in een weeenstorm en heb me de hele bevalling (maar 5uurtjes) op mn ademhaling geconcentreerd.
    wat eerder al genoemd is een warm washandje downunder als het hoofdje staat.
    en een koud washandje op mn hoofd omdat ik het zo warm had.
    dan te bedenken dat alyssa van april is en ik nu 36weken ben.
    veel koude washandjes deze keer denk ik.

liefs doris

15. Alita

Alita Niet meer actief

Toegeven en vooral ZELF uitvinden wat jij nu het fijnste vindt!!

Zo vondt ik onder de douche staan verschrikkelijk! Kon alleen staan en alleen zijn, zo kon ik in mezelf keren!

16. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    Elke wee heb ik mijn ademhaling geteld, bij 30x (geloof ik) was hij weg, bij 15 wist ik dan dat het weer minder werd. Ook ik "sliep" tussen de weeën door en heb een lekkere snelle bevalling gehad.
    Verder, gewoon over je heen laten komen en vooral over geven aan de pijn. Wb de douche/ bad/ baarkruk/ bed/ keukenblok, op het moment van bevallen voel je waar je behoefte aan hebt en dat kan je echt niet van te voren bedenken. Zo dacht ik dus ook lekker in bad te willen gaan zitten en op de baarkruk te willen bevallen, geen van 2 heb ik gezien.

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ontspannen! Dat is de enigste tip die ik kan geven. :D

Ik werd ingeleid dus moest op bed blijven liggen dus kon geen andere houdingen aannemen.
    Omdat ik eigenlijk al 10 weken met mijn bevalling bezig was zowat, kon ik tijdens de echte bevalling gewoon heel goed ontspannen, alsof ik gewend was geraakt aan de weeën. :p Ik begon met 2,5 cm en zat in 3,5-4 uur op 10 cm.
    De uitdrijving kan ik geen tips voor geven... Ik ben goed ingeknipt en ze hebben mijn kindje met de handen eruit getrokken en 2 gyns op mijn buik eruit geduwt.
    Maar voor een goed vorderende ontsluiting, ONTSPAN!

18. Hier beet ik ook in alles wat los en vast met de eerste zelfs in de hand van mijn ex toen tot bloedens toen daarna maar om nat washandje gevraagd en dat ging veel beter eigenlijk nu straks dus ook washandje er bij en koud water hahah

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    gillen helpt iig niet

20. Alita

Alita Niet meer actief

Tja of je nu kunt zeggen dat je door alleen te ontspannen snel bevalt......ik weet het niet hoor!

Deel Deze Pagina