Beste medewerker van t UWV Begin maart heb ik gesolliciteerd op n vacature van 12 tot 16 uur in de week. Nu ben ik zwanger en dat weten ze. Ze bieden me nu een contract aan voor min 4 uur. Dus 4 uur vast met de mogelijkheid tot meer werken. (Dus n soort van oproepcontract erbij) Nu vraag ik me alleen af of dat dan ook gevolgen heeft voor mijn uitkering?? Krijg ik dan een uitkering van 4 uur? Of wordt het dan bepaald over een gemiddelde van wat ik gewerkt heb?
Beste Lelie12, Je wilt weten hoe het dagloon van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) berekend wordt. UWV berekent het dagloon op basis van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin de WAZO begint. Normaliter kijkt UWV naar een periode van een jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of vier weken) voorafgaand aan de eerste dag van het verlof. Deze periode heet de referteperiode. Al het SV-loon in de referteperiode wordt bij elkaar opgeteld en gedeeld door 261. De uitkomst is het dagloon. Van dit dagloon ontvang jij 100%. Omdat je nog geen jaar in dienst bent van je werkgever deelt UWV het SV-loon door het aantal loondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Voorbeeld: Stel je krijgt per maand betaald. Je bent uitgerekend in november en je contract gaat in vanaf een april. Dan is jouw referteperiode een april 2014 tot en met 30 september 2014. Alles wat jij in deze periode verdient wordt bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal loondagen in deze periode. UWV kijkt dus niet naar de uren, maar naar jouw verdiensten. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Vanaf feb had ik een contract van 16uur elders. Dat wordt vanaf april omgezet naar een oproepcontract omdat ik niet flexibel genoeg ben. Tellen de dagen die ik daar werk ook mee? Of houden jullie 1 werkgever aan?
Beste Lelie12, Heb je twee werkgevers bij het begin van je zwangerschapsverlof? Dan kan voor beide dienstverbanden het zwangerschapsverlof worden aangevraagd. Ik wens je een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare