Nu 15 weken zwanger en al wel aan het nadenken over verlof. De vorige keer ging ik 10 weken na de geboorte weer aan het werk. Precies na het eindigen van mijn bevallingsverlof dus. Nu wil ik dat anders, want ik vond dat achteraf veel te snel. Wat is nu het handigste om te doen? Een paar weken vakantie erachteraan? Of een paar weken ouderschapsverlof? Wat zijn jullie ervaringen?
Je kunt overleggen met je leidinggevende wat die handig/praktisch zou vinden. Toen ik zwanger was van de 2e wilde ik na de geboorte een half jaar thuis zijn. Dus ouderschapsverlof opnemen. Helaas ging mijn leidinggevende daar niet mee akkoord. Hij/zij mag dat nl. weigeren, moet daar wel zwaarwegende redenen voor hebben. Hij vond dat ik dan te lang uit de roulatie was en het mijn kennis/kunde te veel kwaad zou doen (ik ben oncologieverpleegkundige). Toen wist ik niet beter, maar nu zou ik daar tegenin gegaan zijn. Ik heb toen wel geëist dat, als hij niet akkoord ging, ik alle vakantiedagen die ik nog had van dat jaar (had nog een stuwmeer staan) aan mijn verlof mocht plakken. Nu werk ik niet meer zoveel en alleen als ML thuis is dus bij de 3e heb ik me daar niet meer over gebogen.
Ik ben druk vakantiedagen aan het kopen en gebruik een stukje ouderschapsverlof. Zo ben ik tot de kleine is 20 weken thuis. Ook ga ik (mede door kerst) met 33.5 week met verlof. Bij mijn zoontje heb ik gebruik kunnen maken van een regeling op werk (kan nu niet meer) daardoor kreeg ik een deel doorbetaald en ging ik ook met 20 weken weer aan het werk. Ik heb toen een week vakantie gebruikt om met 35 weken met verlof te gaan.
Ik plak er 8 weken aan vakantie dagen aan. 4 weken volledig vrij en 12 weken 1 dag per week vakantiedag. Daarnaast neem ik 1 jaar ouderschapsverlof v 8u per week. Ik hoef dus de eerste 12wk na mn verlof/vakantie maar 8u perweek te werken en daarna 16u.
Veel vakantiedagen hebben jullie zeg! Ik ga denk ik sowieso 6/10 doen. Die tip kreeg ik van iemand. Want stel je moet na de bevalling langer herstellen dan word je ziek gemeld en dan heb je niets meer aan die gespaarde verlofweken. Ouderschapsverlof vind ik lastig. Dat betekent toch een enorme inkomensdip. Ik kan ook klagen kopen. In de verlofperiode heeft mijn zoon in totaal drie weken vakantie, normaal zou ik daardoor zeker wel twee weken hebben moeten opnemen om hem op te vangen. Die twee weken spaar ik in ieder geval uit en die kan ik eventueel achter mijn verlof aan plakken. Dan wellicht nog twee weken erbij kopen. Maar goed, dan zitten we alweer bijna in de zomervakantie! We moeten er echt nog even goed over nadenken, wat we doen. Bedankt voor jullie ervaringen.
Ik kan in mijn baan overigens niet echt aankomen met acht of 16 uur werk. 24 eigenlijk ook niet. 32 is het absolute minimum. Maar goed, dat vind ik ook prima maar niet meteen na tien weken. Na de eerste ging ik na tien weken weer 36 uur werken. Echt te zwaar.
Hoeveel langer wil je thuis zijn dan? Ik ben zelf met 36 met verlof gegaan dus heb er 12 na en nog 2 weken vakantie dus 18 weken totaal (14 erna) Na de eerste vond ik werken veel te snel weer (met 12 weken) maar nu heb ik nog 4 weken (heerlijk hoor maar zou ik ook wel weer nu aan de slag kunnen. Ik en de baby zijn er dit keer beter uitgekomen denk ik haha. Kan dus ook verschil maken! Ik heb zelf gekozen voor 2 weken vakantie. Heb met kerstvakantie eraf nog wel 2 weken over maar wilde graag dagen meenemen naar volgend jaar. Ook wel fijn.. Ouderschapsverlof is hier onbetaald eh vond ik dan financieel niet aantrekkelijk maar had als alles anders was gelopen wel nog extra gekund evt. Overigens hier ook 32 uur als minimum dat ga ik ook weer werken.
Hier bij de eerste ruim een half jaar thuis geweest. Nu bijna tien maanden. Voornamelijk door vakantie uren, extra opgespaarde uren vanuit cao en het laatste beetje fulltime ouderschapsverlof. Inkomensdip? Ja! Maar dat is het me duizend procent waard. Tijdens en na de zwangerschap veel geld hiervoor apart gezet, denkende aan vakantiegeld, eindejaarsuitkering en symbolisch alle kinderbijslag. Dan maar een jaartje géén vakanties Nadeeltje iswel dat je werkgever akkoord moet gaan.. de mijne is gelukkig heel makkelijk
Ik ben na 6 weken weer gaan werken en de laatste 4 weken gespreid opgenomen. Hierdoor nog lekker een paar weken part time kunnen werken. Daarna weer 40 uur aan het werk gegaan. Als de 2e geboren is wil ik wel 8 uur ouderschapsverlof op gaan nemen per week, dan elke woensdag vrij.
Na de bevalling van mijn 2e had ik eerst 3 weken zomervakantie na mijn verlof. Daar heb ik nog 4 weken onbetaald verlof achteraan geplakt. Ik dacht 'dat maandje overbruggen we wel'. Ik werkte ook maar 20 uur, dus qua inkomen wel een heel ander bedrag dan wanneer je 32 of 36 uur werk denk ik.
Ik werk in een onderwijsgerelateerde branche en heb dus alle schoolvakanties vrij. Met deze zwangerschap heb ik geluk. Ik ga direct na de kerstvakantie met verlof (dus eigenlijk ben ik acht weken voor de uitgerekende datum al vrij) en de einddatum valt midden in de meivakantie. De carnavalsvakantie en de eerste week meivakantie vallen in mijn verlof en die plak ik eraan vast. Omdat de zomervakantie hier (regio zuid) vroeg valt is het dan nog maar zeven weken tot de zomervakantie. Voor die weken heb ik ouderschapsverlof aangevraagd. Omdat het voor de kinderen waarmee ik werk ook duidelijker en rustiger is als mijn vervanger het schooljaar afmaakt en ik na de vakantie weer start zal ik wel toestemming krijgen voor mijn ouderschapsverlof. Die zeven weken zijn inderdaad onbetaald en dus is er wel sprake van een inkomensdip. Gelukkig komt rond die tijd het vakantiegeld binnen dus dat gebruiken we om het ontbreken van mijn salaris op te vangen. Dan maar niet op vakantie. Ik vind het belangrijker om wat langer thuis te zijn bij de baby. En dat is dus inclusief de zomervakantie een half jaar na de bevalling. Heerlijk!
Toevallig ben ik hier voor mezelf ook naar aan het kijken. Ik wil sowieso 6 weken zwangerschaps- en dan 10 weken bevallingsverlof. Maar ik vind ukje veel te klein om al met 10 weken weg te moeten brengen, met de borstvoeding vind ik het ook niet ideaal (dan loopt het net lekker en dan moet je gaan kolven, zoontje wilde vanaf de eerste werkdag al niet meer aan de borst, die vond flesje wel makkelijk) en ik ben dan zelf ook nog niet helemaal 'bij de les' door al het slaapgebrek en gierende hormonen. Ik zou eind juni weer aan het werk moeten. Ik wil hier 2x4 weken (krijg per 4 weken betaald) fulltime ouderschapsverlof aan vast plakken. Dan overbrug ik ook gelijk de zomervakantie, scheelt weer oppasstress voor de andere 2 kindjes Inkomensdip is wel een dingetje, maar ik probeer dan tijdens mijn verlof een buffertje op te bouwen. En zoals meer zeggen, dan maar een jaartje geen of low-budget vakantie hoor! Ik heb het nog niet voorgelegd aan mijn werkgever, maar het lijkt me voor het vinden van een vervanger ook wel fijn. Je vindt eerder iemand voor 6 maanden ipv 4 maanden.
Ik neem zes weken vakantie op na mijn verlof (zwanger worden heeft even geduurd dus lekker kunnen sparen ) en daarna een dag ouderschapsverlof per week en dat wordt deels betaald door mijn werkgever.
Ik heb nog 2 weken vakantie opgenomen en heb de mazzel dat mijn bedrijf de week erna dicht is vanwege de feestdagen. In totaal dus 3 extra weken. Ik zou kijken voor een combinatie vakantiedagen/ouderschapsverlof. Houdt er overigens rekening mee dat je werkgever vakantiedagen ook mag weigeren. Ik mag bijvoorbeeld 3 weken aaneengesloten opnemen. Langer dan dat moet ik daar ook toestemming voor vragen.
Bedankt voor alle ervaringen. Ik ga denk ik inderdaad vakantiedagen en ouderschapsverlof combineren. Bijvoorbeeld twee weken vakantie en twee weken ouderschapsverlof. Daarna even kijken wat we met opvang doen. Ik ben een dag en man twee dagen thuis, dus we moeten twee werkdagen overbruggen. Twee keer crèche lijkt me wel iets veel, ik ga even nadenken of ik niet ook twee dagen thuis kan zijn, in ieder geval voor nog een paar maanden.
Het plan wat ik nu heb is als volgt. Om vanaf 32 weken 2 dagen te werken ipv 3. Met 36 weken met verlof. Dan t/m het kindje 12 weken oud is thuis blijven. Liefst langer maar dan moet het eerder geboren worden. Dus 2 of meer weken ouderschapsverlof er achteraan. En dan de maanden erna proberen 2 dagen te werken en 1 dag ouderschapsverlof, mits het finacieel kan, tot kindje half jaar oud is.