Proeftijd en zwangerschap...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Smokey11, 27 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smokey11

    Smokey11 Actief lid

    20 jan 2013
    274
    23
    18
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    4 jaar geleden zat ik in het schuitje dat ik bij 16 weken een vast contract kreeg.
    Ik heb het destijds bewust pas na de aanstelling gezegd omdat (en mijn vermoedens zijn ondertussen bevestigd bij een andere collega) ik anders bang was ik geen vaste aanstelling zou krijgen.
    Nu 4 jaar later ( en vele malen vragen en komt er geen 2e?!) zijn we zwanger van ons 2e kindje.
    Het is nog allemaal erg pril dus we hebben het nog aan niemand verteld.
    Nu komt het probleem ik ben sinds vorige maand omhoog gegaan in functie en heb daarbij 3 maanden proeftijd gekregen.
    Je raad het al wanneer moet ik nu aangeven dat ik zwanger ben?
    Ik ben bang dat als ik het vertel voordat mijn proeftijd is afgelopen ze mijn weer terug in functie zetten wat absoluut niet netjes zou zijn maar ja...
    Maar wachten tot einde proeftijd betekend 16 weken zwanger!!!!
    Zo vervelend om weer in deze situatie te zitten....
     
  2. Humtum

    Humtum Fanatiek lid

    9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Oh wat vervelend zeg. Hele moeilijke situatie. Is er een optie tot bijvoorbeeld een evaluatie plannen na 2 mnd....zodat ook op papier staat dat je goed functioneerde en ze dan maand later niet ineens kunnen zeggen "helaas". En jij kan dan na de eerste echo (11/12/13 weken) vertellen, das heel normaal nl.

    En anders snap ik dat je kiest voor stilhouden. Maar bij een tweede verbergen is t wel lastiger is mijn ervaring. Is er nog een formele vertrouwenspersoon in de organisatie die je mogelijk kan raadplegen? Die hebben zwijgplicht nl maar kunnen we meedenken.

    Heel veel sterkte maken met keuze
     
  3. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ik vind 3 maanden proeftijd wel lang hoor maar ik zou het toch pas na de proeftijd vertellen. Je weet inderdaad maar nooit en je moet nu echt aan jezelf denken, een ander doet t niet voor je!
     
  4. bien86

    bien86 Actief lid

    8 nov 2012
    156
    15
    18

    Allereerst gefeliciteerd!
    Hoe voel je je verder? Werk je in een groot bedrijf?

    Heb je al getekend voor je nieuwe functie binnen dit bedrijf?
    Ik vind 3 mnd proeftijd erg lang, helemaal als ze je al kennen...
    Indien je nog niet getekend hebt zou ik je proeftijd bespreken. Wat de reden is dat dit 3mnd is ipv 1mnd...

    Zelf vraag ik me af of je dit kunt verbergen tot 16 wk...
    Vind het een vervelende situatie voor jou..helemaal als ze je dit vaak vragen.

    Zou het erg gek vinden, -en dit komt ook niet ten goede vd werkrelatie- dat ze jou echt terug zetten in je vorige functie ivm zwangerschap; dat is discriminatie en zou ik niet accepteren.
    Sterker nog, ik zou het melden en.toch tzt een andere baan zoeken. Met deze werkgever zou ik dan niet verder willen.

    Mbt wanneer melden, wettelijk ben je verplicht dit 3 wk voor aanvang van je verlof dit te melden.
     
  5. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mag dat, 3 mnd proeftijd? Zou even je cao nakijken, daar moet het instaan. Zoniet dan mag het niet.
    Mag het wel, zou het echt stil proberen te houden!
     
  6. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Zover ik weet mag je maar maximaal 2 maanden proeftijd hebben bij een contract voor onbepaalde tijd.
     
  7. Ohm

    Ohm Bekend lid

    21 jun 2017
    526
    464
    63
    Een proeftijd mag maximaal 2 maanden zijn. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/hoelang-duurt-een-proeftijd
    Omdat er 3 maanden is afgesproken en dit wettelijk niet is toegestaan, is er nu geen proeftijd. https://www.arbeidsrechter.nl/proeftijd-in-de-arbeidsovereenkomst

    In de praktijk heb je hier niet zoveel aan. Behalve dat je aan kan kaarten dat dit zo is, zodat je proeftijd komt te vervallen. Bovendien kun je een rechtsbijstandverzekering overwegen, of lid worden van de vakbond, als je denkt dat hier een conflict gaat ontstaan.

    Om antwoord te geven op je vraag, ik zou het lekker voor me houden als ik nog pril zwanger was. Misschien als ik een goede band van vertrouwen zou hebben, dan zou ik het wel zeggen, maar ik zou het zeker niet doen uit angst 'wat ze achteraf wel niet zullen denken'. Voor veel mensen is zwanger worden niet vanzelfsprekend en daarom is het vaak ook niet 'handig te plannen'. Van alle kortzichtige figuren met lompe opmerkingen die hier niet over nadenken moet je je niks aantrekken.

    Heel veel succes.
     
  8. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Als ze regelmatig hebben gevraagd of er nog een 2e kindje komt geeft dat aan dat ze daar dus rekening mee hebben gehouden. En toch hebben ze je promotie gegeven. Ik zou gewoon na de termijn echo aangeven dat je zwanger bent. Als jij je werk gewoon goed doet kunnen ze je nooit zomaar terugplaatsen in je oude functie. Moet je dus wel even laat zien hoe goed je bent in ie nieuwe functie. Succes!
     
  9. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik heb t ook pas na de 16 weken verteld. Voelde beter voor ons :)
    VInd dat niet heel gek eigenlijk.
     
  10. Smokey11

    Smokey11 Actief lid

    20 jan 2013
    274
    23
    18
    Vrouw
    Bedankt voor alle reactie's. Het is idd een lastige positie. De baan hebben ze mij toegewezen omdat het volgens mij ook zo gemakkelijk uitkwam voor hun. Heb er niet om gevraagd en zat er ook niet echt perse op te wachten. Ik werk er nu 7 jaar en was al 3x eerder gepasseerd omdat het feit dat ik een klein kindje had. Nooit letterlijk gezegd maar was duidelijk. Ik heb destijds ook gezegd dat we nog niet wisten of we voor een 2e zouden gaan.
    Na wikken en wegen toch maar gaan proberen omdat het niet compleet voelde voor ons.
    Ik ga het nu eerst over 2,5 week aan mijn ouders en schoonouders vertellen en even overleggen wat we het beste kunnen doen.
    Want van de andere kant het is graag of niet toch?
     
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja dit!
     

Deel Deze Pagina