Bevallingsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by micky043, Sep 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. micky043

micky043 Lid

Sep 19, 2014
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste,
    30 juni was mijn uitgerekende datum. Ik ben vier weken voor deze datum gestopt met werken omdat ik na mijn bevalling graag 12 weken met mijn zoontje wilde hebben. Mijn WAZO zou dan lopen tot vandaag 22 september.
    Uiteindelijk ben ik 9 dagen later bevallen. Ik was in de veronderstelling dat ik in dit geval pech had aangezien ik in totaal toch 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof heb gehad.
    Bij de aanvraag van ww zijn hier toch twijfels over ontstaan, mede ook omdat ik verder geen nieuwe beschikking meer heb gekregen.
    Op de website lees ik dat bevallingsverlof verlengd wordt met het aantal dagen dat je na de uitgerekende datum bevallen bent. In de voorbeelden gaat men echter wel steeds uit van 6 weken van te voren stoppen met werken waardoor het bevallingsverlof natuurlijk korter is dan 10 weken.

Hoe zit dit nou liep mijn WAZO tot vandaag of loopt deze nog door tot 1 oktober.

Ik hoop van u te horen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste mickey043,

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.

Je wilt weten tot wanneer je zwangerschapsverlof loopt omdat de baby 9 dagen na de uitgerekende datum is geboren.
    Het klopt wat je zegt: de zwangerschapsuitkering wordt verlengd met de periode dat je zoon later is geboren. Dit geldt ook als je het verlof 4 weken voor de uitgerekende datum hebt laten ingaan.

Je geeft aan dat je nog geen bericht van een nieuwe einddatum hebt ontvangen. De reden hiervan kan ik je niet zeggen. Als de baby is aangegeven bij de gemeente krijgt UWV hier bericht van. Naar aanleiding hiervan krijg je dan een nieuwe beslissing met een definitieve einddatum. Omdat je deze brief (nog) niet hebt ontvangen raad ik je aan contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers. Het telefoonnummer is 0900 9294.

Wil je dat ik het voor je nakijk?
    Stuur dan via een privébericht je telefoonnummer dan neem ik contact met je op.

Actuele informatie over bevallen na de uitgerekende datum vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page