Hallo dames, Ik werk als gastouder bij iemand anders thuis. Via een gastouderbureau geregeld. Maar hoe zit het als ik met zwangerschapsverlof ga? Mogen zij mij dan ontslaan? Of een andere gastouder zoeken? Ik kan niet echt vinden wat mijn rechten zijn. Ik val onder dienstverlening aan huis en heb recht op een uitkering tijdens mijn verlof alleen ja die krijg je vast niet als zij een andere gastouder zoeken? Iemand hier ervaring mee? Ik kan het niet vragen want ben nog maar 4/5 weken zwanger. Groetjes!
Die uitkering krijg je van het UWV, moet je ook zelf aanvragen, dus ook als zij ervoor kiezen om een andere vaste gastouder te nemen. Maar misschien zoeken ze wel een tijdelijke vervanger en kun je daarna weer terugkomen. Ik ben gastouder, dan niet aan huis maar in mijn eigen huis, en alle ouders hebben hun kindje tijdelijk ergens anders gebracht en zijn na mijn verlof weer terug gekomen
Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat ze weer terug zijn gekomen. Ik hoop dat ik ook kan terugkomen na mijn verlof. Fijn dat een uitkering bij beide van toepassing is. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat komen.
Vaak is er dan een nood-gastouder. Ook als je ziek zou zijn of vakantie hebt dan is er altijd een mogelijkheid tot een nood gastouder
Volgens mij heb jij dezelfde rechten als een werknemer. Bel even het gastouderbureau waar jullie mee werken die weten het als het goed is. En anders het UWV. Of ze jouw baan moeten vasthouden dat denk ik niet, maar je krijgt wel gewoon WAZO uitkering.
Spuitelf hier Maar je contract heeft een wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Je vraagouders mogen er dus altijd voor kiezen om van die opzegtermijn gebruik te maken en met een andere gastouder/nanny in zee te gaan. Ik werk als gastouder in eigen huis en weet net een week dat ik zwanger ben. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan hierna. Ik heb na mijn verlof niet meer voor alle kinderen plek (ik krijg er immers een kindje bij, waardoor ik minder kinderen kwijt kan), dus de komende maanden ga ik goed nadenken over met wie ik verder ga en met wie niet. Er bestaat nog een kans dat er ouders gaan verhuizen en ik heb 1 contract van maar 5 uur per week, waar ik ook niet zo goed mee uit de voeten kan. Maar het is wel een gedoe Vanaf 24 weken kun je een ZEZ uitkering aanvragen bij het UWV, je ontvangt dan maximaal het minimumloon over de uren die je gewerkt hebt. De exacte hoogte berekenen zij aan de hoogte van je gewerkte uren in het afgelopen jaar.