Beste allemaal, Over 2 weken staat voor mij een geplande keizensede te wachten ivm. stuitligging, nu heb ik een hoop informatie hierover gekregen via het ziekenhuis maar ook via internet. Maar een item blijft mij onduidelijk: het gebruik van antibiotica: Volgens het ziekenhuis krijgt iedereen standaard een antibiotica-shot voor dat de keizersnede begint. Dit om nare infecties van de wond te voorkomen. Maar ik heb ook gelezen dat sommige vrouwen helemaal geen antibiotica kregen bij een kz, heeft iemand hier ervaring mee? Of dat het dan tenminste pas toegedient kan worden na dat het kindje eruit is. Volgens het mannetje bij het ziekenhuis is het juist goed als het kindje ook wat van de antibiotica mee krijgt, maar dat lijkt me echt totale onzin. Ik denk dat ik gewoon ga eisen dat ze me de antibiotica pas na de geboorte geven, dan krijgen ze nog wel wat via de borstvoeding binnen, maar tenminste niet de volle dosis. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring hiermee.
Hier dus gewoon antibiotica gekregen, tja, daar heb ik mij niet eens druk om gemaakt eerlijk gezegd. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Ik ben geen voorstander van ab, maar mijn in de 8 jaar dat ik moeder ben hebben mijn kinderen dus een beetje meegekregen bij de keizersnede en daarna tot nu toe niet weer gehad. Zal dus wel meevallen.
De Nederlandse richtlijn is dat iedereen minimaal 10 min tot max een uur voor de start van de operatie antibiotica krijgt. Dat is om jou te beschermen tegen infecties. De baby krijgt hier iets van mee maar dat is niet schadelijk.
O net keizersnee gehad, volgens mij werd direct nadat de kleine eruit werd gehaald ab toegediend. Igg terwijl ik nog op ok lag.
Dag dames, hartelijk dank voor jullie reacties. Inmiddels heb ik de keizersnede achter de rug en was het wel mogelijk dan wel ongebruikelijk om de antibiotica te krijgen nadat het kindje geboren was. En mijn wond geneest prima. groeten!