Bevalplan

Discussie in 'De bevalling' gestart door boys, 3 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Mijn beide kinderen zijn dan wel met een KS geboren, maar ik had toch wat dingen doorgegeven.

    zsm huid op huid, desnoods met papa. Zsm borstvoeding, dat mocht gewoon op de OK. Zou ik echt niet lekker worden, dan de baby bij papa laten, dus niet het kind van beide ouders scheiden. Verder had ik niet heel veel, alleen de voorkeur voor een gentle sectio.

    maar bij een gewone bevalling zou ik denken aan; welke medische ingrepen vind je toelaatbaar, zoals een knip en die prik voor de placenta. Dat ze je altijd expliciet om toestemming moeten vragen. En natuurlijk wat er moet gebeuren als je bevalling uitmondt in een spoed KS. En foto’s niet vergeten te laten maken. Succes
     
  2. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Jaaa :roflmao: ik had de dag van bevalling 5 keer kraamvisite gehad waarvan 2 ook nog kleine kinderen meehadden. :eek: Terwijl ik het liefst alleen maar wou slapen en knuffelen met mijn baby :oops:.
     
  3. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    ^^ dit dus. Ze hebben bij mij nergens naar geluisterd en ik heb niks gezecht dat hij bleef leven was prio 1. Ga nu ook geen beval plan maken.
     
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Bij mij (voor de tweede) vooral voor mijn man dat hij wist wat ík wilde en nodig had. Bij de eerste kon ik niet meer praten (drama-bevalling). Dus:
    - elk kwartier dextro
    - elke wee kruik tegen rug
    - persen = koud washandje op hoofd
    enz.. de rest maakte me niet veel uit ;)

    Maar zou er ook opzetten:
    - bij inleiding altijd eerst aanpak proberen minst invasief (vliezen prikken = nog geen weeenopwekkers aan, enz);
    - niet onnodig laten persen als duidelijk is dat moeder geen kracht heeft om baby er zelf uit te persen
    Nou ja.. vanalles :)
     
  5. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    #25 Koektrommel, 4 feb 2020
    Laatst bewerkt: 4 feb 2020
    Bij de eerste 3 had ik geen plan. Ik dacht altijd: het gaat zoals het gaat en het moet zoals het moet.

    Bij de 4e toch een plan gemaakt (Wel kort en bondig!).

    - Cordring gebruiken ipv navelklem (Deze had ik zelf mee in mijn koffer dat stond er ook in).
    - Geen ruggenprik mits noodzakelijk ivm spoedkeizersnede.
    - Bij oppervlakkige wondjes/haarscheurtjes niet hechten.
    - Uitdrijving op baarkruk.
    - Mocht ik naar de OK moeten na de bevalling graag baby huid op huid met mijn man.

    Ik heb hem voornamelijk gemaakt voor de dikgedrukte zinnen. Dat waren de voornaamste dingen.

    Verder:

    - Navelstreng uit laten kloppen.
    - Binnen het eerste uur aanleggen.
    - Eerste uur huid op huid met baby daarna de controles.

    Maar dat doen ze standaard hier dus dat hoefde ik er niet in te zetten.
     
  6. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Wij gingen er in met het idee ‘we zien het wel’. De eerste keer wisten we niet wat te verwachten, de volgende keren wisten we dat je toch niet kan voorspellen hoe het loopt, en ik was bang dat ik, als er een heel plan zou liggen, dat moeilijk los zou kunnen laten. Wat wij belangrijk vonden en wel hebben genoteerd was:

    - niet te veel tegen mij praten tijdens de weeën
    - niet onnodig aan me zitten
    - Als ik niet in staat ben belangrijke zaken bespreken met mijn man
    - als ik niet staat ben om beslissingen te nemen dan doet mijn man dit voor mij
    - mocht ik gescheiden moeten worden van de baby, dan blijft mijn man bij de baby
    - geen studenten/stagiaires bij de bevalling
     
  7. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Bij mij stond/zal er op staan:

    - geen epidurale, tenzij ik het zelf heel expliciet vraag
    - liefst zoveel mogelijk gewoon met rust gelaten, deden ze vorige keer super
    - graag eerst overleggen wat er gebeurt
    - skinnen 1u na geboorte bij mij of papa
    - niet wassen na geboorte

    En ja man weet echt wel dat niet iedereen direct moet verwittigd worden. De oppas van de oudste kinderen laten we sneller iets weten, maar dat is vooral ook om te weten hoe het met hen gaat.
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat ik nog had:
    Als het hoofdje staat graag een warm, nat washandje tegen mijn onderkantje. Wat heeft dat geholpen zeg!

    En mij laten persen op mijn manier. Niet 10 seconden, hap lucht en weer. Dat is zo niet mijn ding.

    Met je man heel goed overleggen wanneer bezoek. Bij de eerste duurde het heel lang voordat ik gewassen kon worden, voordat de kinderarts kwam, etc. Ik lag daar te wachten dus we gingen maar bellen. Reden schoonouders net langs het ziekenhuisk, puur toeval hoor, ze wonen daar niet ver vandaan) en ze wilden direct komen. Mijn man heeft dat toen direct afgekapt en gezegd dat er nog niemand bij mocht. Moet er niet aan denken, zat nog onder het bloed en lag daar naakt onder een laken. Pas als we weer fris en fruitig zijn bezoek.
     
    Oilell vindt dit leuk.
  9. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Wat ik hier allemaal lees is al aardig compleet. Wat ik zelf nog erin had bij de tweede: tijdens het persen mij eraan herinneren dat ik zelf wilde voelen met mijn handen hoe het hoofdje verder kwam.
    Klinkt misschien gek maar ik wilde dat graag bewuster voelen. De eerste keer was ik met het persen zo moe dat ik geen idee had wat ik aan het doen was en ik voor mijn gevoel "ineens" een baby had. De tweede keer (in bad) dus zelf gevoeld en vond het (achteraf) zo gaaf dat ik hem zelf geboren voelde worden. Maar misschien komt dat ook een beetje doordat ik zelf vk ben :D

    En aan mijn man had ik de tweede keer als duidelijke opdracht gegeven dat hij positief en optimistisch moest zijn over de vorderingen en verloop vd bevalling. Hij is nogal een pessimist en ziet vooral risico's. Tijdens mijn eerste bevalling zei hij daarom vooral "misschien moeten we toch maar naar het ziekenhuis" en "het duurt wel heel lang zo" terwijl mijn wens was thuis en zonder pijnstilling. Op het moment dat ik het niet meer zag zitten bevestigde hij dat eigenlijk en dat hielp absoluut niet.

    De tweede keer heb ik letterlijk gezegd: zelfs als jij twijfelt of het allemaal wel gaat lukken wil ik het NIET horen, alleen positieve aanmoediging, fake it till you make it! :roflmao:

    En dat heeft ie keurig gedaan! Op het moment dat ik zelf ging twijfelen of het wel zou lukken bleef hij volhouden dat het goed ging en ik het kon. En dat was precies wat ik nodig had!
     
  10. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Ik ben geen VK maar heb dit ook gedaan, ook in bad. Vond het heel fijn om te voelen wat ik deed. Heel bijzonder ook! Kon daardoor ook vlak voordat hij echt geboren werd de VK en kraamverzorgster erbij roepen. Die zaten namelijk bijna de hele bevalling beneden op de bank thee te drinken.

    Hier stond onder andere in het plan zo veel mogelijk rust, dat is dus zeker gelukt. Geen stagiaires erbij dus maar dus ook de verloskundige en kraamzorg zijn er nauwelijks bij geweest.

    Toucheren alleen op mijn verzoek of in goed overleg, zo min mogelijk in ieder geval.

    Verder wilde wilde ik zelf bepalen welke ademhalingstechnieken ik gebruikte. Hypnobirthing cursus gedaan en die technieken ook gebruikt. Geen gepuf en 3 keer persen in een perswee dus.

    Verder dingen die ik hier al las; indien mogelijk kindje zelf aanpakken, cordring gebruiken, kindje zelf aankleden indien mogelijk, navelstreng volledig laten uitkloppen (verloskundige vroeg ook aan mij of dat zo was en of ik al wilde knippen, halve lotus las ook nog een optie maar werd onhandig omdat ik uit bad wilde voor de placenta geboren was).

    Er is super goed naar mijn plan gekeken en kan wel zeggen dat ik daardoor ook echt mijn droom bevalling heb kunnen hebben. En natuurlijk ook omdat alles gewoon soepel verliep, besef me ook echt wel dat het anders had kunnen gaan.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  11. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Een hoop is al gezegd. Mijn man en ik hadden nog een codewoord afgesproken voor de pijnbestrijding. Zo kon ik vloeken en roepen wat ik wilde zonder dat iemand kwam vragen of ik misschien pijnbestrijding wilde. Ik wilde dit namelijk liever niet en was bang dat ik dan snel overstag zou gaan. Uiteindelijk toch het codewoord geroepen en toen werd er meteen gehandeld. Toch ging het te snel en mocht ik al gaan persen.
     
  12. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Hier afspraken over:
    Maximale tijd voor ontsluitingsfase
    Maximale tijd voor persfase
    Geen knip
    Geen vacuümpomp/tang
    Geen co-assistenten/stagiaires
    Alleen bij hoge nood ruggeprik (voorkeur pompje of narcose)
    Niet over de 40 weken
    Niet aanleggen
    Man blijft altijd bij kind
     
  13. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Ik heb geen plan gehad bij de eerste. Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten dus heb het op me af laten komen.

    Nu heeft de bevalling in totaal maar 2 uur geduurd en heb het ook als heel prettig ervaren, ondanks de weeënstorm... Ik ben daarom ook eigenlijk niet van plan om nu weer een plan te schrijven. Ik zie wel.

    Dingen als navelstreng uit laten kloppen en huid op huid is hier standaard. De rest laat ik op me af komen. :)
     
  14. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Wat ik als aanvulling nog had opgeschreven is dat ik alles wilde weten voor dat ze iets deden en hoe en waarom, zodat ik voorbereid was op wat er komen ging... Bij de eerste werd er totaal geen rekening gehouden met mijn plan. Toch gevraagd of er een co bij mocht, nee dus, zomaar vingers porren zonder waarschuwing, werd alleen gelaten terwijl ik persdrang had, maar op 9cm bleef steken, mocht geen eigen houding aannemen, moest in 10 min na de bevalling eten en douchen ivm die eerder genoemde dienst wissel...

    Dus als deze punten bij de 2e opgeschreven en vooral heel duidelijk nog besproken voor de bevalling bij de dienstdoende gyn.

    Bij deze bevallig ga ik toch ook dit weer op deze manier opschrijven en mededelen.

    Ik ben medisch, dus zal op tijd naar het ziekenhuis gaan waarschijnlijk voor een inleiding nummer 3, dus heb dan alle tijd om alles ook door te spreken van mijn plan.
    Dus eigen houding, vertellen voor er iets gebeurd en waarom en hoe, niet alleen gelaten worden tijdens de naderende bevalling, alleen de nodige mensen aan mijn bed.

    Mijn lief weet dat ik niet aanspreekbaar ben tijdens een wee en hij hoe dan ook bij de baby moet blijven mocht dat nodig zijn. Dat hoef ik niet op te schrijven.
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had Vooral een medisch dichtgetimmerd bevalplan. Verder is het idd wel handig om vtv met je man te bespreken of hij mag Kijken down under (hartstikke logisch misschien maar ik had er nog niet over nagedacht...)

    Ik heb er niets over het 'mogen knippen' ingezet, ze knippen sowieso niet zomaar voor de lol!!! En ze weten zelf wel dat scheuren in principe beter is voor genezing. Ik heb er wel ingezet dat ik de schaar niet wilde zien en dat ze het vooral niet moesten vertellen.

    Verder stond er in dat in geval van keizersnede dat ik graag een sterilisatie meteen wilde.

    Ik heb veel gehad aan mijn tweede bevalplan. Ook al ben ik uiteindelijk tóch weer op mn rug bevallen (ipv all4s), kon de navelstreng niet uitkloppen en ging er van alles 'mis' .

    Oooh als je gefilmd wil worden, hang dan de camera op VER VOOR de serieuze weeën beginnen. Ik had het graag willen zien maar mn man wilde pas installeren bij 10cm en toen mocht ie niet meer van mij
     
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je bent niet toevallig ook in Amsterdam bevallen?
     
  17. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Nee in Utrecht! 2e gelukkig ook een ander ziekenhuis, zodat ik me geen zorgen hoefde te maken dat die hork weer aan mijn bed stond!
     
  18. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben bij de tweede ook in een ander zkh bevallen met die reden!
     
  19. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #39 Liefeling, 24 feb 2020
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020
    Mijn verloskundige gaf mij de tip om met pictogrammen te werken. Via google te vinden. Die heb ik uitgeknipt en op 2 A4tjes geplakt. Bleek niet nodig omdat het geheel naar wens liep. Maar het was fijn om erover na te denken.

    Voor mij was het belangrijkst:
    - geen interventies (toucheren, knip, vliezen kunstmatig breken, etc etc etc)
    - geen pijnstilling
    - geen onnodig geklets en telefoons op stil
    - onder geen beding op mijn rug liggen
    - indien houding het toelaat zelf of man de baby aanpakken
    - baby zsm aanleggen na de geboorte
    - gedimd licht, relaxmuziekje op en kaarsjes aan. :)

    Niemand wist dat de bevalling was begonnen, dus geen verdere instructies voor contact met de buitenwereld nodig. Ik had ook geen hechtingen nodig en was niet vies na de badbevalling. Heb pas de dag erna gedoucht. Wij hadden afgesproken dat bezoek sowieso pas een dag later mocht komen en grootouders minstens 12u na de geboorte werden gebeld indien geen oppas nodig was. En gelukkig was er geen oppas nodig!
     
  20. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    In je plan staat geen vaccuumpomp/tang en geen knip. Hopelijk heb je gewoon een snelle bevalling natuurlijk. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Als het kindje er al bijna is en wat hulp nodig heeft?
     

Deel Deze Pagina