Bevalplan

Discussie in 'De bevalling' gestart door boys, 3 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Vraag ik me ook af. Neem aan dat ze niet ds handdoek in de ring gooien en roepen: stop maar terug want dit word niks:p

    Nee even zonder grapjes. Djt is natuurlijk heel leuk om te willen maar dit werkt echt niet in de praktijk, als er hoge nood is zullen ze er echt alles aan doen om het kindje eruit te krijgen. Dat houdt in ook de vacuümpomp of tang gebruiken.
    Wat zegt je gyn of verloskundige daarvan @Wielrenster32?
     
  2. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Leesteken @Louise11110
    Hou maar op, begin er niet aan. Ze heeft nogal aparte ideeën over zwanger zijn en bevallen. Als het aan haar ligt krijgt ze een keizersnede (want dat wil ze).
    Lees haar eerdere berichten, dan snap je wat ik bedoel.
     
  3. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Ah ik had al zo'n vermoeden dat het die dame was. Niet serieus nemen dus. Bedankt!
     
  4. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Zoals het in de praktijk is gegaan: een spoedsectio.

    Zoon bleek een sterrenkijker en na 55 minuten persen met weeënopwekkers kreeg ik ondanks dat hij klein was (net geen 3 kilo) de keuze tussen vacuümpomp en spoed-sectio. Herstel is niet leuk zulllen we maar zeggen, maar zoon is goed gezond ter wereld gekomen en met poging met vacuümpomp was hij er nooit uitgekomen. Alle respect voor de artsen die hebben geluisterd en bleek achteraf de juiste keuze zoon doet het echt prima
     
  5. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    ik ben natuurlijk begonnen, ging zeer voorspoedig, maar zoon bleek sterrenkijker. Dus gewoon weeen tot 10 cm ontsluiting, 15 minuten persen zonderen weeen opwekkend en daarna bijna uur met. Helaas kon zoon de draai niet maken en dat lag niet aan persen

    Toen heeft men mijn wensen gerespecteerd en daar zijn we heel blij om: zoon had nu een apgar 3.8.10 en is gezond, maar het niet veel langer moeten duren. Als zoon goed had gelegen was ik gewoon natuurlijk bevallen, maar door combi smal bekken en sterrenkijker was hij er nooit uitgekomen. Hadden we nog vacuüm kunnen proberen met alle risico’s voor zoon, dat hebben we niet gedaan.

    moraal van het verhaal: ik ben blij dat we dit vantevoren goed hebben doorgesproken want zoon is gezond.
     
  6. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Gefeliciteerd met je zoon.
    Er was een goede reden tot ingrijpen. Ben zelf ook bevallen van een sterrenkijker maar bij mij was het mijn 2e kind en volgens mij heb ik geen smal bekken. Elke bevalling is anders.

    En een goedbedoelde tip: laat alles wat los nu, staar je niet blind op regeltjes en schema's. Volg je baby.
    Wens je een goed herstel toe.
     
  7. Smienaatje

    Smienaatje Bekend lid

    21 feb 2019
    771
    881
    93
    Vrouw
    Hoi allemaal, ik ben inmiddels pas 16 weken maar ben me al we beetje aan het oriënteren op een bevalplan. Ik lees veel dat mensen geen knip willen of een ander medisch interventies. Wat ik me afvraag: doen ze dit ook in het ziekenhuis wanneer het niet nodig is? Ik zou juist denken dat het medisch team pas ingrijpt wanneer dit nodig is en niet zomaar? Dus wanneer er nood is, doet een bevalplan er toch niet toe?
    Is het dan nodig om te benoemen wat jij wil als dat er niet toe doet als het gaat om leven een dood?
     
  8. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Bij mij is dit pas gebeurd toen bleek dat met normaal persen hij er niet uit kwam. En zelfs toen hebben ze dat gewoon netjes gemeld dat ze iemand gingen bellen voor de knip en vacuümpomp. En geloof mij, op zo’n moment boeit je dat echt nul hoor. ‘Dat kind moet eruit’ denk je dan!

    Ik geloof niet dat hun voor de fun je in gaan knippen. Tenzij het dus nodig is, als het niet gaat of er een grote kans ik op totaal ruptuur.

    En die knip valt reuze mee. Heb er niets van gemerkt. Vacuümpomp is even vervelend. Maar het kan erger.
     
    Louise11110 en Smienaatje vinden dit leuk.
  9. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Wat ik dus bedoel is dat het echt nul zin heeft om dat in je bevalplan te zetten. Of je zet erachter ‘alleen indien nodig’ als je dat meer rust geeft.

    Mochten wij ooit een tweede krijgen schrijf ik echt vrijwel niets in dat plan. Bij ons is alles zo anders gelopen dan dat ik van te voren gedacht had. Niemand die op dat moment even rustig ging door nemen wat mijn wensen eventueel waren. :o:
     
    Smienaatje vindt dit leuk.
  10. Smienaatje

    Smienaatje Bekend lid

    21 feb 2019
    771
    881
    93
    Vrouw
    Dat lijkt me dus ook!
    Het in je plan zetten heeft dus geen toegevoegde waarden..
     
    jvsd92 vindt dit leuk.
  11. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Nee vind ik niet. Ik had het er overigens ook niet in staan.
     
    Smienaatje vindt dit leuk.
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Verschilt denk ik per ziekenhuis (en per arts) maar ik heb het idee dat er soms vrij snel naar hulpmiddelen gegrepen wordt. Vaak doen ze iets want protocol.
    Ik moest bij de eerste naar het ziekenhuis vanwege groen vruchtwater. Ze wilden bij binnenkomst gelijk een katheter erin drukken. Dat heb ik geweigerd, kon mijn blaas nog prima voelen en die was leeg. Zo bleek ook na de echo van mijn blaas.
    Gelukkig was mijn eigen vk mee naar het ziekenhuis. Zij zorgde ervoor dat ik tijdens het persen van dat bed af kwam, op de baarkruk.
    Was ik alleen onder de begeleiding van die verpleegkundige geweest dan was ik dat bed niet uitgekomen en had ik een knip gehad en mogelijk vacuümpomp (zei mijn vk bij de nabespreking).
    Dus ja, ik had bij de 2e in het bevalplan staan geen (onnodige) medische interventies zoals een katheter. Sowieso eerst overleg en toestemming.
    Prima dat er bij werkelijke nood direct ingegrepen wordt. Maar waarom een standaard knip na een uur persen wanneer moeder en kind het prima doen?
     
    momwithcamera vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina