Hallo iedereen! ik vroeg me af of hier moeders zijn met een spina bifida of een spina bifida occulta? Ikzelf ben geboren met een spina bifida occulta, en benieuwd hoe anderen hun zwangerschap of bevalling hebben ervaren.
Ik ben ook geboren met een spina bifida occulta en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet als een obstakel heb ervaren tijdens mijn twee bevallingen. Het enige wat ik je wel wil aanraden is om op tijd de (eventuele) pijnstilling tijdens de bevalling op tijd te bespreken in het ziekenhuis. Ik heb bij beide bevallingen meegemaakt dat de anesthesist het niet aandurfde om een ruggenprik te zetten. Hierdoor was mijn enige optie qua pijnstilling remifentanyl. Tijdens mijn zwangerschappen heb ik wel gemerkt dat het lichamelijk wat zwaarder was naarmate de zwangerschap vorderde en dat ik sneller last had van mijn blaas en urineverlies. Dat is na de bevalling wel weer goedgekomen gelukkig. Ik ben nu weer zwanger van de derde en ben wel benieuwd hoe het straks gaat zijn! Heb jij ook extra guo’s?
Ze hebben inderdaad van tevoren een afspraak ingepland met de anesthesist! Ik had ook wel verwacht dat een ruggenprik geen optie zou zijn... met een eventuele kneizersnede zou dat wel jammer zijn! ik heb inderdaad met 13 weken een extra GUO gehad, en dan volgende week met 20 weken! Het was voor ons heel fijn om met 13 weken al te kunnen zien dat er geen spina bifida is. En mocht er toch een afwijking zijn, dat dat een lichte afwijking zal zijn. Hebben jouw andere kids last van hun rug? @Bloemenmeisje
Hallo! Even offtopic.. Maar ik vroeg me af wat jullie overgehouden hebben aan het spina bifida? Mijn dochtertje is zojuist geboren met spina bifida, en het is nog een beetje onzeker welke problemen blijvend zullen zijn..
@nadine001 Voor mijn gevoel heb ik vroeger veel meer klachten gehad als nu. Mijn linkervoet en linkerbeen zijn altijd achter gebleven in groei en ontwikkeling. Ik heb operaties gehad om het beenlengte verschil zo min mogelijk te maken, en om mijn voet qua stand iets rechter en platter te krijgen. Gevoel in mijn tenen zal ik nooit hebben, dus superslecht evenwicht wat dat betreft, en de schoonheidsprijs zal het ook niet winnen. Maar ik ben altijd allang blij geweest dat ik gewoon kan lopen! Verder heel vaak problemen met mijn blaas en nieren gehad. Voor mijn gevoel gaat dat de afgelopen 10 jaar wel weer heel goed! Er zit echt zo’n verschil tussen mensen met spina bifida (occulta) en lichamelijke “afwijkingen”... zo lastig om te zeggen lijkt me. Is er bij jouw dochtertje iets wat al opvalt?
Dat klinkt best heftig allemaal! Het is inderdaad super breed.. zij had het helemaal onderaan haar rug. Bij haar stuitje zeg maar. Toen ze 6 dagen was is ze geopereerd, en hebben ze het dicht gemaakt.. voor nu catheteriseren we haar meerdere keren per dag. Maar met 3 maanden kunnen ze pas meer zien aan de blaas. Dus tis meer uit voorzorg nu. En wat ze nu zien is dat ze haar voet omhoog trekt. Soort beginnende hakvoet. Waarschijnlijk zit er dus schade in de zenuw die de kuitspier aanstuurt. Maar voor nu is het allemaal lastig te zien, want ze is nog zo klein! Verder beweegt ze alles goed gelukkig! Waar zat het bij jou precies?
@nadine001 bij mij zit het volgens mij rond L4 van mn wervels! Omdat het een spina bifida occulta is, hebben ze ervoor gekozen uiteindelijk niks qua operaties eraan te doen.