Bevestiging Wazo?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kleinepien, 10 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Hallo,
    Ik ben op dit moment 28 weken zwanger (uitgerekend op 3 juni) en zit al sinds de 9e week in de ziektewet wegens extreme zwangerschapsmisselijkheid en bekkeninstabiliteit. Ik ben door de UWV-arts dan ook tot aan mijn zwangerschapsverlof ongeschikt om te werken verklaard. Mijn contract bij werkgever liep af op 30 december en is niet verlengd. De planning is dat ik na mijn zwangerschapsverlof, de wazo dus, wel weer de draad kan oppakken bij diezelfde werkgever.

Ik heb een formulier thuisgestuurd gekregen met informatie die ik moest invullen over de periode dat ik de WAZO-uitkering ga ontvangen. Ik heb dit formulier op de valreep (volgens mij precies de dag voor het teruggestuurd moest zijn) weer ingevuld retour gestuurd. Gewoonlijk heb ik zulke zaken vrij netjes geregeld, maar omdat ik in die periode behoorlijk ziek was, had ik niet goed op de data gelet. Niet handig, maar ik kwam er te laat achter om er nog iets aan te kunnen doen.

Ik heb dus aangegeven wanneer ik wilde dat mijn verlof zou ingaan (de wazo vervangt mijn zwangerschapsverlof, dacht ik?), maar heb tot op heden nog niets weer over het zwangerschapsverlof gehoord.

Hoor ik hiervan wel een bevestiging te krijgen, zodat ik weet wanneer mijn verlof ingaat? Of zou het kunnen dat er iets niet goed gegaan is met mijn formulieren en moet ik even een telefoontje plegen?
    Ik vind het namelijk een beetje vreemd dat ik per se voor een bepaalde datum (ik meen ergens begin januari) moest reageren, en vervolgens helemaal niets meer over het verlof hoor. Terwijl ik toch graag die bevestiging zou hebben dat mijn aanvraag goedgekeurd is en het verlof op *willekeurige datum* ingaat.

Ik overweeg om morgen sowieso even te bellen met het UWV, maar aangezien het nu zondag is, en ik weer eens de onrustige zwangere vrouw aan het uithangen ben, heb ik de vraag hier dus ook maar even gesteld. :D

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste kleinepien,

Je wilt weten of je aanvraagformulier van de WAZO in goede orde ontvangen is.

Ben je ziek, dan móet je 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof.
    Je Ziektewet-uitkering stopt per 23 april en vanaf die datum neemt UWV je aanvraag in behandeling.
    Binnen 4 weken na deze datum ontvang je een beschikking van UWV.

Ik ga ervan uit dat je al telefonisch contact hebt gehad met UWV, maar ik kan het eventueel ook voor je uitzoeken wanneer je dat wenst.
    Wil je weten of je aanvraagformulier van de WAZO ontvangen is, stuur me dan een privé bericht met je telefoonnummer.
    Ik neem dan contact met je op.

Actuele informatie over het aanvragen van de WAZO tijdens een Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige bevalling.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    #3 kleinepien, 11 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2013
    Dankje voor je snelle reactie Martijn! Zoals ik nu lees, is het dus helemaal niet gek dat ik nog geen bevestiging van die aanvraag heb gehad. Die wordt pas in behandeling genomen als het al ingaat?

Maar als mijn ziektewet-uitkering op 23 april stopt, en ik maximaal 4 weken moet wachten op 'goedkeuring' van die WAZO-aanvraag, krijg ik dan in de tussentijd wel enige vorm van inkomen? Dus van 23 april tot de datum dat ik goedkeuring krijg. Of krijg ik dan al bij voorbaat de zwangerschapsuitkering (met het idee dat als het zou worden afgekeurd, dat je het terugbetaalt oid)?

Ik ga even je link doorspittten, stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had... (zwangerschapsdementie he, werkelijk, als mijn hoofd niet vast zou zitten...) ;)

Nogmaals dank voor je reactie!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kleinepien,

De eerste betaling van je WAZO-uitkering volgt binnen 4 weken na je eerste verlofdag.

Hou er dus inderdaad rekening mee dat je tijdelijk geen inkomen hebt na het stopzetten van je Ziektewet-uitkering.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina