Morge, Ik wil mijn verhaal even kwijt. Gisteren is er echt gezegd door het gg-net bij mij in de buurt de oudste van ons (6 jaar) adhd heeft. Hij heeft extreem op hyperactiviteit en concentratie stoornis. Sinds school er in november mee kwam om dit te laten onderzoeken hadden wij na internet te hebben geraadpleegt wel een vermoeden dat hij dit zou kunnen hebben. De oudste is altijd zo geweest dus wij weten niet beter. Maar alle symtomen klopte/kloppen gewoon. Goed je gaat dat traject in en wordt uitgenodigd voor een gesprek samen met man en kind er bij. Hij gaf zelf al aan dat hij best wel eens druk kan zijn enz. Ook toen wij even alleen waren met de vrouw vroeg zij van alles over ons en hem. Hoe hij was als baby en toen hij groter werd. Na dit gesprek lijsten meegekregen om in te vullen door ons en school. Dit kon even duren voor wij weer bericht zouden krijgen van hun ivm kerst en oud&nieuw wat er aan zat te komen. Goed begin van dit jaar werden wij gebeld en gisteren moesten wij dus komen. Wij zaten daar net en het werd gelijk gezegd dat hij sterk adhd heeft en dat hij zeker, mits wij daar voor kiezen, voor medicatie in aanmerking komt. Dit om zijn concentratie te kunnen verhogen op school. Over 2 weken hebben wij weer een afspraak en dan moet de oudste weer mee. Als wij besluiten om voor medicatie te gaan dan gaan ze gelijk zijn lengte en bloeddruk meten en wegen. Ik moet zeggen dat ondanks dat wij het wel wisten het toch best wel hard aankwam de bevestiging en dat ik in de auto even heb moeten huilen. Ook omdat het een opluchting is voor ons en dat wij nu dingen kunnen verklaren waarom hij is zoals hij is. Er komt nu zoveel op je af en omdat hij nog maar 6 jaar is kunnen ze met hem nog niet echt aan het werk. Wel gaan wij een cursus volgen. Als het nog kan voor de zomer maar anders daarna en krijgen wij tot die tijd ouderbegeleiding. Ook qua omgangsregels moeten wij ons, wat wij al deden, strak houden en dit vergt zeker voor de beide oma's denk ik veel werk. Want hun zeggen nog al snel van: Ach dat maakt toch niet uit!!! Ook hun zullen zich moeten aanpassen. Alleen heb ik het idee dat het bij mijn moeder nog niet wil doordringen wat het inhoud. Zijn er nog meer moeders die het net weten of al langer hier mee bekend zijn binnen hun gezin?
Hihi oma ook op cursus? (en ja dat is wellicht echt geen slecht idee want van een vreemde nemen ze vast meer aan dan van jullie) Hier geen ervaring in hoogst eigen persoon. Enige wat ik vooral wilde zeggen is dat ondanks dat hij blijkbaar echt wel last ervan heeft jullie hem wel al 6 jaar op de rit houden en dat jullie dus al een hoop gewoon goed doen. Hou dat in gedachten tijdens je cursus en pas vooral die dingen toe waarvan jullie denken dat het zou kunnen werken En misschien kunnen jullie na die cursus het wel gewoon af met medicatie die vooral onder schooltijd werkt
@Saskia, zo zitten wij ook te denken om wellicht wel voor de ritalin te gaan en dan alleen voor school te gebuiken. Alleen begon de juf gisteren dat het beter zou zijn om altijd te geven ook in de weekenden. Dit ivm dat de kids weer opnieuw moeten beginnen in de week. Dit was haar ervaring. Maar goed als wij dit gaan doen moeten wij toch eerst uitzoeken hoeveel bij hem werkt en wat niet. Dank je wel voor je lieve woorden van dat wij hem al 6 jaar op de rit houden met zoals hij is. Ik kan zeggen dat het van tijd tot tijd best wel vermoeiend is.
ik zou je eerst goed laten informeren over ritalin De risico's van het gebruik van Ritalin bij kinderen - LeerWiki.nl
Dat geloof ik ja Wij gaan regelmatig een weekend naar vrienden met ADHD-dochter en onze dochter is heeeeel rustig. Na zo'n weekend zijn we echt bekaf. Wij zijn natuurlijk niks gewend en het wordt niet minder als wij heel het weekend blijven slapen (iets met een afwijkend ritme maar dat klinkt jou vast bekend in de oren)
1 voordeel van zo'n diagnose.. Je weer zeker dat het niet ligt aan hoe jij opvoed. Sterker nog.. Dat gaat best aardig anders had je al veel eerder om hulp gevraagd dan op advies van school Buiten dat is het natuurlijk nooit leuk om te horen maar ik hoop dat jullie er ook gevoelsmatig een positieve draai aan kunnen geven
@lovelymim: dat lijkt me sowieso nuttig. De vraag is de voordelen opwegen tegen de nadelen. Ikzelf gebruik veel prednison en daar hoeft niemand over na te denken of het goed is voor je. Het alternatief is dat ik straks geen longcapaciteit meer overhou. Take your pick Life is all about choices
De voors en tegens zijn ons gisteren ook vertelt. Zeker gaan ze dan letten op groei qua lengte en gewicht. Het gewicht kan iets minder worden omdat de eetlust wat minder word. Als de lengte dat ook gaat doen is het of minderen of stoppen en dan een alternatief zoeken. De voordelen zijn dat hij rust heeft in zijn hoofd en dat hij zich beter dan zou kunnen concentreren en met name op school is dit nodig. Nu zit hij in groep 3 en zou hij naar groep 4 gaan dan moet hij langer met wat bezig kunnen zijn. Het is gewoon moeilijk wat het beste is voor je kind. Gelukkig hebben wij nog 2 weken om er goed over na te denken. Als het aan de oudste ligt dan wil hij het liefste nu al pillen hebben want dan heeft hij rust in zijn hoofd vertelde hij gisteravond.
Lastig he!? Wij hebben nu een half jaar de diagnose asperger gekregen en niet voor medicatie gekozen.. Wij mochten ook voor ritalin gaan maar ik vind de bijwerkingen zo heftig. We hebben er voor gekozen om eerst te proberen zijn "systeem"(school, thuis, mijn vader etc.) zo neer te zetten dat hij optimaal functioneert en kijken wat dat oplevert. Nu is het helaas zo dat ik gister door juf gebeld werd en donderdag op gesprek ga, zijn tics(heeft tic in zijn gezicht, spert zijn mond heel wijd open..) worden steeds erger. Maar weer een goede oplossing bedenken samen!! Maar van ritalin kan je kindje bijvoorbeeld heel erg down worden. Ik weet niet of je manneke daar aanleg voor heeft?? Dan moet je er echt mee oppassen. Je zou ook kunnen kijken voor extra clubjes, lekker veel buiten en sporten. Misschien hebben ze bij de instanties waar jij loopt de mogelijkheid tot Psychomotorische therapie(soort van gym)? Daar kunnen ze ook echt veel van leren. Pas je trouwens wel op dat je je niet te veel laat beleren, jij kent je zoontje het beste hoor! Alleen doen waar jij een goed gevoel bij hebt! Zoals iemand anders al schrijft, jullie hebben hem al 6 jaar bij je en onder controle en dat is hartstikke goed!! Vertrouw op jezelf! Ik zit zelf ook in de zorg en werk met heel veel verschillende mensen. Mocht jij vragen hebben wil ik altijd met je meedenken! Heel veel succes, liefs, kwabbernoot
Ow en op school kunnen(moeten! als jij een diagnose hebt mag hij extra aandacht!!!) ze ook alternatieven bieden hoor!! Stel hij heeft moeite met zijn concentratie, als je leerkracht goed oplet zou hij bijvoorbeeld als hij indut of druk wordt even een rondje om school kunnen rennen / de gang op en neer rennen / iets ophalen voor juf uit een andere klas(dit kan juf afspreken met een andere leerkracht, dat ze een stapel kaartjes neerlegt en hij er zo af en toe eentje haalt) liefst aan de andere kant van de school. Bijvoorbeeld hoor.. Hebben ze dit al geprobeert? Zoiets? Voor je aan medicatie gaat zou je kunnen kijken wat dit oplevert. Het is het beste(ja tenzij het niet anders kan hoor!!!) om zo laat mogelijk te beginnen met medicatie ivm alle bijwerkingen terwijl ze in de groei zitten.. Maargoed, dit soort "kleine" dingen kunnen ook erg goed helpen!!! Maar je moet wel een school hebben die mee wil werken of anders verder willen kijken.
Kwabbernoot dit is dus wel een groot probleem bij hem. Op school hebben hun tot nu toe al alles geprobeert om zijn concentratie te verhogen maar het lukt gewoon echt niet. Langer dan 7 min. word het niet. Het ding van de bijwerkingen kan gebeuren maar hoef niet altijd. Komt bij dat hij geen aanleg heeft om down te worden. Bij het vorige gesprek hebben wij al tips meegekregen voor hem om te kunnen proberen en zien wat het resultaat is maar zijn concentratie probleem blijft en zijn hyperactiviteit daar is wel mee om tegaan ook op school en thuis. Wel gaven ze hier van het gg-net aan dat als wij dit gaan doen de ritalin dat het eerst proefweken worden om te zien hoe hij er op reageert. Zouden wij dan toch verandering zien bij hem en het is echt negatief dan wordt het gewoon stoppen en een alternatief zoeken. Wel klaagt de oudste de laatste paar weken over een heel druk hoofd en dat hij graag zou willen dat dat minder wordt. We zien wel en gaan op ons gevoel af.
wel heel fijn dat school daar idd alles al in heeft geprobeert!! Ik hoop voor jullie dat de ritalin het gewenste effect heeft!!
Ik hoop het ook voor hem. Ondanks dat vind ik het wel moeilijk dat je je kind aan een medicijn doet omdat hij het waarschijnlijk niet zonder de school kan af maken. Wel hebben wij geluk dat de afgelopen paar jaren vaker kinderen hebben gehad waar het in groep 3 al is geconstateerd. Van een paar kids weet ik dat ze dit hebben en ze zitten nog steeds bij ons op school en hun krijgen ook medicatie alleen voor school. Dus flink duimen dat het werkt voor hem.
Onze oudste van bijna 5 heeft de diagnose gekregen afgelopen november maar eigenlijk wisten we het al, ook heeft denken wij onze middelste het ook het is behoorlijk pittig die twee ze kunnen elkaar zowat niet luchten of zien. wij gaan ook op zon cursus en gelukkig is de oma hier wel redelijk duidelijk aangeizen haar zoon het dus ook heeft. En wij staan op de lijst voor ambulante thuishulp en als dat geen verbetreing geeft gaan we nadenken over medicijnen omdat het in het gezin op deze manier niet leuk en gezellig is.
Makey dat is zeker niet mis. Ook als jullie misschien denken dat de middelste het ook heeft. Wij hebben deze donderdag een afspraak met ggnet ivm medicatie. Het is wel nodig voor school. Hij doet het al goed op school zoals hij nu is maar door zijn concentratieprobleem kan hij misschien straks veel meer met de medicijnen.
hey, mijn oudste krijgt de diagnose adhd (nog) niet, omdat ze het nog niet met zekerheid kunnen zeggen... hij heeft veel meegemaakt in zijn leventje en we willen kijken of hij kan veranderen als we eerst daar aan werken. ik ben nu bijna klaar met de curcus 'pittige jaren' gaan jullie die ook doen? moet zeggen dat ik daar veel aan heb gehad. helaas is het voor mij niet genoeg en krijgen we vanaf volgende maand 2x in de week thuisbegeleiding. Succes!
YenD ik moet vanmiddag met hem naar het ggnet en dan krijgen wij meer info. Alleen het klote is dat het ggnet hier gaat sluiten dus hoe nu verder moet ik ook gaan vragen.
hier ook een zoon van zes met tot nu toe een vermoeden van adhd ... al gaat het er bij mij nog niet goed in dat er iets mis is met hem. we merken wel dat hij erg zenuwachtig is en moeilijk stil kan zitten en er is ook een zekere impulsiviteit (testen bij kine op motoriek waren ook nt goed). Maar het is een lief kind, niet stout of zo, ik kan hem thuis eigenlijk goed hanteren . heel sociaal, praat veel en goed (soms te veel). maar blijkbaar zijn er nu in het eerste leerjaar op school problemen, hij kan zijn beurt niet goed afwachten en vraagt te veel aandacht van de juf. wat hebben jullie zelf ontdekt als typisch adhd - gedrag bij jullie kinderen? wanneer kan je echt serieus in die richting denken? we hebben hel wel al op een wachtlijst gezet voor testen. maar het gaat dus tegen mijn gevoel in.
Zijn juf kwam er mee en toen zijn zij gaan lezen op internet en het klopte gewoon. Hij is zoals hij is en wij weten niet beter maar toch heeft hij problemen op school daardoor. Ik ben toen naar de ha geweest en daar heb ik deze link meegekregen om thuis te maken. www.adhdbehandelcentrum.nl Daar staat een test op wat je kunt doen. Onderaan de test kun je een knop indrukken om het resultaat te zien. Bij onze oudste hebben wij veel de knop zeer vaak in moeten vullen. Dit staat voor elke dag. Daar kwam al uit dat hij dus adhd heeft en door met het ggnet hier te praten en vragen lijsten in te vullen door ons en school kwamen hun ook tot die conculsie. Je zoontje veranderd er niet door alleen heeft zijn gedrag nu een naam. Ik ben er wel blij mee en wij kunnen het nu ook wat beter begrijpen waarom hij iets doet. Hopelijk heb je iets aan de link. Laat het mij even weten hoe en wat. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Gistermiddag ben ik met de oudtse weer naar het ggnet geweest en daar is hij gewogen en gemeten. Hij is nu 120,2cm lang en weegt 23kg. Ook werd er bloeddruk gemeten en over 3 weken moeten wij weer terug komen om te zien of er verandering is of niet. Vanaf maandag gaan wij beginnen met de pilletjes. De juf gaf al aan dat 's morgens het meeste gebeurt dus als wij voor nu alleen in de ochtend wat willen geven dan kan dat om te zien hoe het gaat. Ik hoop dat het aanslaat en dat hij weinig last heeft van de bijwerkingen. Liever helemaal geen last daarvan heeft. Toch vind ik het gek om hem iets tegeven. Maar voor zijn concentratie op school is het gewoon beter. Ze hebben al van alles geprobeerd en dit is nu het .... nou bijna laatste redmiddel zeg maar.