Bevestiging zoontje heeft adhd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door schildje, 13 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sfx50

sfx50 Lid

10 jan 2012
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij mijn oudste werd ook ADHD vastgesteld, door 2 verschillende artsen/centra. De eerste arts, een kinderneuroloog, stelde ons 5 jaar geleden voor om "olievisjes" zoals dochterlief ze noemde te proberen. Duurt wel enkele weken vooraleer er effect zou kunnen gezien worden. Kinderspychiater stelde 1 jaar later voor om maar onmiddellijk met Rilatine te starten. Voor therapie kwam ze helaas niet in aanmerking omdat ze op te weinig vlakken uitval had. Nu, van het idee van medicatie zonder therapie werd ik gezien de bijwerkingen van de medicatie niet echt blij. Ik ben dan zelf maar gaan lezen over ADHD en ben haar nog consequenter gaan "kort" houden, zoveel mogelijk structuur bieden en (voor haar heel belangrijk en voor mij vermoeiend) altijd uitleggen waarom iets eens afwijkt van de normale regels.
    Ondertussen zijn we 4 jaar verder. Op school zijn de resultaten prima (al zijn ze de laatste maanden wel ietsje minder en kan ze volgens mij (veel) beter. Maar sociaal krijgt ze het wel moeilijk; ze ligt overhoop met zowat iedereen, klasgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes op de jeugdbeweging, oma en opa, papa, broer (en af en toe ook met mij, als het de spuigaten uitloopt) maar vooral met zichzelf :( Ik herken mijn vrolijke meid niet meer. De juf op school doet echt haar best om haar te helpen, bijv om te zorgen dat ze de boeken voor haar huiswerk meeneemt naar huis, om haar terug in de groep te brengen,... maar het is niet voldoende.
    Psychologe geraadpleegd op aanraden van de school, maar dat werkte niet voor haar. Dochterlief moest daar zelf een vragenlijst invullen en ze herkende 31 van de 33 symptomen, in de 4 categorieën (hyperactiviteit, impulsiviteit, concentratie en ben de 4de vergeten) bij zichzelf als heel vaak/heel ernstig aanwezig.
    Nu zijn we aangemeld bij cgg en hopelijk kunnen ze haar daar helpen. Nu overweeg ik ook om die Rilatine oid te starten, maar eerst even afwachten wat ze in cgg vertellen. Ik sta er echt niet voor te springen, maar op deze manier kan het echt niet verder. Hopelijk brengt de therapie nu wel iets op (btw, dochterlief wordt 10 dit jaar)

2. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Ik wil jullie nog even wijzen op het feit, dat als de diagnose op papier staat je een persoonsgebonden budget aan kunt vragen voor je kind en waarmee je zelf zorg in kan/mag kopen. Zo kan je kind bijvoorbeeld naar speciale activiteiten (om ouders te ontlasten en te werken aan zijn doelen) of om iemand in de thuissituatie 'in te huren'. Bij vragen hierover mag je altijd PBen, het is mijn werk namelijk ;)

En ook al is het schrikken als je zo'n diagnose krijgt...Ik ik nog even alle PLUSpunten benoemen van een kindje met ADHD:

- Ze zijn creatief en fantasierijk
    - Lekker energiek
    - Kunnen vaak goed oplossingen bedenken
    - Eerlijk en rechtvaardig
    - Goed gevoel voor humor
    - Doen direct wat er gevraagd wordt
    - Zijn gek op een feestje
    - Zijn stoer en durven veel
    - Scherpzinnig, horen en zien alles!

en zo zijn er nog wel meer ;)

liefss

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik heb er minimaal ervaringen mee bij leerlingen maar die zijn al 16+. Ik weet van een aantal dat ze overgestapt zijn van Ritalin naar Concerta ivm de bijwerkingen van Ritalin. Nadeel van Concerta is dat het niet vergoed wordt, maar misschien is dat inmiddels verandert. In het blad j/m van november staat een artikel over aanpassingen in voeding. Ik heb het artikel niet gelezen, dus kan je helaas niet vertellen wat er in staat.

4. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    bij het googlen over e.nummers kwam ik ook deze website tegen mssch is dat wat??? en nee heb er geen aandelen in!

Forum | Power to ADHD

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

doet me denken aan excollega met adhd...

toen ik met hem werkte wist hij het zelf nog niet.. (maar wij, zijn collega's dus, hadden wel een sterk vermoeden :) )
    maar zijn hyperneigingen maken hem inderdaad enthousiast over alles en even een dagje geen zin kent hij niet.

Inmiddels heeft hij officieel adhd en zijn 2 kids met adhd/pdd-nos en bovendien hoogbegaafd.. dus er zijn dagen dat ik enige medelijden heb met zijn vrouw *grinnik*
    die kan er zelf prima mee leven overigens!
    (maar als ze dan besluit dat er opgeruimd moet worden blijkt het soms toch lastig want al snel zit iedereen haast dwangmatig stukjes lego op kleur te sorteren ipv ze in een kist in de kast te gooien.. )

6. schildje

schildje Fanatiek lid

4 feb 2008
    1.665
    0
    0
    Huisvrouw
    Gelderland
    Wij gebruiken nu sinds maandag alleen in de ochtend medicatie voor onze zoon en ik kreeg de juf gelijk na de eerste ochtend al bij mij dat het super ging. Hij deed nog meer mee met de les en als het dit al is dat helpt bij hem nou dan zijn wij heel erg gelukkig er mee.
    Overigens krijgt hij het alleen in de ochtend ivm dat in de middag nog niet zoveel gedaan word en wat er gedaan word niet super vele concentratie voor nodig is.
    Dit kan altijd nog veranderen maar voor nu vinden wij dit genoeg voor hem. Ook om de bijwerkingen zo min mogelijk te hebben voor hem, als hij daar al last van kunnen krijgen.

7. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Dat zegt onze zoon (9) dus ook als hij zijn medicatie neemt. Hij heeft PDD-NOS met ADHD.
    Hij krijgt sinds 2 jaar Medikinet. Daar zit dezelfde werkzame stof in als in Ritalin maar de psych zei dat dit beter was doorontwikkeld.;)
    Daarbij werkt Medikinet 4 uur dus kunnen we het op bepaalde tijden geven zodat het is uitgewerkt voor het eten zodat hij wel normaal eet.

Ik heb het er als moeder heel erg moeilijk mee gehad. Het voelde voordat ik hem de eerste pil gaf alsof ik vergiftigde.:) Maar al snel zag ik dat hij er baat bij had dus kon ik het een plek geven.

Hij is alleen wel erg afgevallen waardoor hij echt ondergewicht kreeg en lopen nu ook bij een diëtiste en krijgt hij shakes om aan te komen. In het begin vlogen de kilo's eraan maar nu blijft het stabiel maar hij groeit wel door. Hij is nu met 1.45m 29 kg en vorige jaar was hij met 1.37m 24 kg.

Succes met het maken van je beslissing.

8. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Fijn dat je gelijk resultaat ziet.:)

Wat wij wel merken met onze zoon, hij kreeg 's morgens en met de lunch een pil, is dat hij dan aan het einde van de middag als de 2e pil was uitgewerkt een rebounce kreeg. Dan was hij nog dwarser, bozer, en drukker dan zonder medicatie. Dan komt als het ware alles wat de hele dag onderdrukt is er dubbel zo hard uit. En door hem rond 15 uur nog een 1/2 te geven kunnen we dat ondervangen.

Welke medicatie krijgt hij nu? De Ritalin?

9. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Hoi.
    Hier een moeder met adhd. En 2 kinderen met adhd-odd en nog een kind wat geen diagnose adhd heeft maar wel ritalin gebruikt vanwege een concentratiestoornis.
    Zelf gebruikte voor mijn zwangerschap concerta. Tijdens de zwangerschap mag dat niet.
    1 van de kinderen gaat vanaf volgende week medikinet proberen.
    Ik ben speciaal overgestapt naar een andere verzekering die dit wel vergoed.

Ik vond het in het begin ook moeilijk hoor, om ze medicijnen te geven.
    Maar omdat ik zelf weet hoe het voelt om die medicatie te nemen, ben ik overstag gegaan. Uiteindelijk blij dat ik keuze heb gemaakt want het helpt ze heel goed.

10. schildje

schildje Fanatiek lid

4 feb 2008
    1.665
    0
    0
    Huisvrouw
    Gelderland
    Het staat niet op het doosje. Alleen de naam mythelfenidaat staat er op. Geen concerta of ritalin. Maar het werkt wel en daar gaat het om.

11. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Dat is ook de werkzame stof en dat is het belangrijkste.;)

12. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Methylfenidaat is Ritalin. Methylfenidaat is de werkzame stof, Ritalin is een merknaam, evenals Concerta. Dat is dus ook hetzelfde, verschil is dat Concerta een gereguleerde afgifte heeft.
    Voordeel van Concerta vind ik dat je minder rebound effect hebt.

13. schildje

schildje Fanatiek lid

4 feb 2008
    1.665
    0
    0
    Huisvrouw
    Gelderland
    Als het ritalin zou zijn zoiu het dan niet gewoon op de doos staan dan.

Ik kan momenteel nog (gelukkig) niks merken van rebound. Ik hoop ook dat dit er niet komt of heel erg weinig.

14. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Nee want ritalin is de merknaam die hier in NL weinig meer verkocht-verstrekt wordt. Waarschijnlijk staat er bij jou Methylfenidaat HCI Sandoz op het doosje. (dat staat iig bij ons op het doosje)
    En dan staat eronder, elk tablet bevat .. mg methylfenidaathydrochloride.
    (Voor het gemak noemt men het wel vaak gewoon ritalin om dat het makkelijker in de mond ligt dan methylfenidaat en die naam beter bekend is.)
    Bij medikinet staat ook onder de naam, elk tablet bevat .. mg methylfenidaathydrochloride.

Dus dezelfde werkzame stof. Verschil is alleen de werking. De bovengenoemde heeft een kortdurende werking en de onderste een langdurende werking. De kortdurende worden meestal meerder keren per dag ingenomen, terwijl de langdurende maar 1 x per dag hoeft te worden ingenomen.
    Kans op rebound verklein je door de medicatie op de juiste tijden in te nemen. Staat de medicatie bv voor 12.00u en 15.00u. Geef het dan ook echt om 12.00u. en niet om 12.30u. En die van 15.00u. niet tegen een uur of 16.00u. Dat is met deze medicatie heel belangrijk.

15. schildje

schildje Fanatiek lid

4 feb 2008
    1.665
    0
    0
    Huisvrouw
    Gelderland
    Bij mij staat er Methylfenidaat HCI 5mg tabletten
    En daar onder bevat per tablet ....... en dan de rest.

Als registratiehouder Rubió S.a. in spanje en correspondentie in Nederland Mylan B.V in Bunschoten.

Apart dat er bij sommige wat anders op de doosjes staan.
    Niet dat het wat uitmaakt als het stofje zijn werk maar doet. :)

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@schildje: waarschijnlijk was de merknaam ritalin gewoon als eerste veel verkocht. Jij hebt gewoon het goedkopere b-merk tabletje.
    Dat vind je verzekering (en de apotheek vaak ook) fijn omdat het goedkoper is.

Zolang er dezelfde werkzame stoffen in zitten maakt het weinig verschil met het origineel. Zolang je niet allergisch bent voor de hulpstoffen die jouw merk gebruikt... Is er meestal geen reden om het waarschijnlijk duurdere ritalin voor te schrijven.

Heb hetzelfde met mijn longmedicijnen ds had het vorige keer eens nagevraagd :)

17. schildje

schildje Fanatiek lid

4 feb 2008
    1.665
    0
    0
    Huisvrouw
    Gelderland
    Of mijn zoontje allergisch is dat zullen we dan vanzelf wel zien. Dat is altijd het mooie van medicijnen er staat altijd oppassen als je allergisch bent maar als je iets voor het eerst inneemt dan weet je dit nooit. Ik moet er altijd om lachen als ik dit weer lees in de bijsluiter.

18. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ach ja als de werkzame stof maar hetzelfde is inderdaad, want daar gaat het om.;)
    Ik heb net even gekeken naar de hulpstoffen die er bij ons op staan.
    Lactose en tarwe zetmeel. Hier geen lactose of gluten allergie, maar dat zijn wel allergiën waar je waarschijnlijk wel van op de hoogte bent voordat je met deze medicatie begint.

19. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn zoon heeft add (dus de drukte zit vooral in zijn hoofd, het uit zich niet in lichamelijke onrust) en ik ben echt blij met ritalin! Hij kan op school zoveel beter uit de voeten!

Wel iets anders, ik raad je wel aan om ook smiddags ritalin te geven en wel om hetvolgende: als ritalin (mf is hetzelfde) uitwerkt krijgen kinderen last van de reboundeffecten. Dus extra druk worden enz. Dit duurt vaak een half uur tot een uur.
    Maar dit reboundeffect zal ie waarschijnlijk op school krijgen, lijkt me ook niet echt prettig...
    Mijn zoon krijgt 2x per dag 20mg (is 12 jaar) thuis bij het ontbijt en op school tijdens de lunch (continuerooster). In de loop der jaren is het reboundeffect minder geworden trouwens. Er zijn ook ouders die 3x per dag geven maar dat is alleen aan te raden als ze pas na 20.00 naar bed gaan.

20. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    over de bijwerkingen uit het leerwiki artikel:

Mijn zoon heeft een enorm goede eetlust dus geen problemen met de eetlust, wel is denk ik de hongerprikkel minder sterk geworden, maar omdat je toch regelmatig eet heb je hier geen last van (dwz, hij gaat gerust om 10u buitenspelen en komt dan om 16.00 binnen om wat te eten...)

Misselijkheid, hij moet wel echt eerst wat eten en dan pas zijn pil nemen, anders wordt ie misselijk

Bloeddruk, wordt 1x per jaar gecontroleerd (in het begin om de 3mnd, daarna half jaar)

En wat psychologische bijwerkingen:

Hij is veel en veel evenwichtiger! misschien wel iets meer afgevlakt maar hij functioneert zo eenmaal veel beter.

En wat visolie betreft... dan kan werken, visolie kan sowieso geen kwaad en is behalve voor concentratie ook goed voor vele andere zaken.

@rosa, pff respect meid! 2 kids met odd lijk me moeilijk!

Deel Deze Pagina