Vanmiddag zou ik een tweedehands Gazelle Bloom ophalen bij een fietsenwinkel, maar bij het uitproberen was ik toch erg teleurgesteld. Ik kon niet echt goed met mijn voeten op de grond komen, alleen met mijn tenen en ook kwam ik met mijn knieën tegen het voorzitje aan. Verder zou de fiets in nieuwstaat verkeren en dit vond ik ook wel een beetje tegenvallen. Al met al geen goede indruk gekregen dus. Daar nog de Batavus Mambo geprobeerd, maar met het kinderzitje daar voorop durfde ik niet eens op te stappen, zo weinig ruimte had ik nog over. Heel vreemd, want deze fietsen zijn daar toch speciaal op gemaakt. Er was nog 1 optie met vering in het zadel, de Sparta Amazone, maar die hadden ze niet op voorraad en aangezien de zaak nog meer dan een half uur rijden is vanaf ons, was het ook niet handig om hem daar te bestellen. Weer bij mijn schoonouders bedacht ik me dat deze zaak ook in onze woonplaats zit, dus toen heb ik die zaak opgebeld en of ze de Sparta Amzone konden bestellen en of ik deze dan vrijblijvend kon komen uitproberen. En dat kan! Ga nu aanstaande vrijdag of zaterdag naar de winkel om deze fiets uit te proberen. Ik houd er alleen wel rekening mee dat ook deze fiets het niet is omdat hij weinig verschilt van de Gazelle Bloom en de Batavus Mambo. En wat dan? Zijn er hier meiden die hun gewone fiets hebben omgebouwd tot moederfiets of een nieuwe gewone fiets hebben gekocht en deze om hebben laten bouwen tot moederfiets? Zo ja, welke? Ik hoop dat ik toch nog een goede fiets kan vinden die ik echt goed vind en waar ik echt tevreden over kan zijn, want hier word ik echt moedeloos van! Groetjes Susanne
Ik snap het idee achter een moederfiets nooit helemaal. Wat ik er vaak van hoor is dat ze behoorlijk zwaar zijn en fietsen met twee kinderen op de fiets is wat mij betreft al zwaar genoeg. Ik ben dus altijd m'n eigen normale fiets blijven gebruiken. Een stadsfiets van Giant die inmiddels al een jaar of 9 jaar oud is, geloof ik. Het enige wat ik heb gedaan (naast kinderzitjes erop zetten natuurlijk) is een goede dubbele standaard erop laten zetten. Mijn fiets staat echt heel stevig, ook met een kind erop. Ik loop er natuurlijk niet bij weg, maar ik durf hem gerust los te laten om bijvoorbeeld iets in mijn fietstas te doen. Wat betreft de ruimte: als ik eenmaal zit, is het geen probleem. Opstappen is ook geen probleem, alleen nèt even een andere manier dan ik gewend was. Normaal gesproken als je opstapt, wijzen de tenen van de voet die over het frame stapt naar je voorwiel. Dan botst je knie tegen het voorzitje. Maar als je die voet draait zodat je tenen richting de trapper wijzen waar ze naartoe gaat, lukt het prima. Je knie draait dan vanzelf mee. Onze oudste is inmiddels 5 en zit af en toe nog achterop. En de jongste zit heerlijk voorop. Gaat prima, daar heb ik geen moederfiets voor nodig. De fiets zal vast wel te lijden hebben onder het extra gewicht. Maar dan koop ik wel een nieuwe tegen de tijd dat er geen kinderen meer achterop hoeven. Anders had ik een paar jaar geleden een prima fiets weg moeten doen om een moederfiets te kopen. En dan tegen de tijd dat de kinderen groter zijn weer een andere fiets. Dat had me dus een keer extra een nieuwe (of tweedehands) fiets gekost. Nu heb ik alleen maar een keer een nieuwe standaard moeten kopen. En de stoeltjes natuurlijk, maar daar betaal je bij een moederfiets ook voor.
Zou dan graag willen weten welke gewone fietsen op dit moment geschikt zijn om om te bouwen, je moet dan wel extra ruimte hebben tussen stuur en zadel om er tussen te kunnen en normaal op- en af te kunnen stappen. Maar wat dat betreft is de Sparta Amazone 4 Life weel een goede keuze, dat is zowel een gewone als een moederfiets doordat je het stuur van positie kan veranderen.
De sparta amazone is een gewone stadsfiets hè, met de mogelijkheid om stuur te veranderen zodat moederfiets word. Ik vind t een hele fijne fiets
Omdat je dan zonder kinderen op een "gewone" fiets kunt fietsen en met kinderen op een "moederfiets" zonder dat je een nieuwe fiets hoeft te kopen.
Ah oké, je wilt twee fietsen. Ik heb er één, een extra fiets zou niet in onze schuur passen. Nu stoort het mij niet hoor, die kinderstoeltjes als er geen kinderen mee rijden. Alleen hebben we nu wel de kinderstoelen dubbel (ook op fiets man). Als je ruimte hebt is een extra fiets wel handig ja.
Nee, dat wil ik niet. Het liefst zou ik 1 fiets willen die ik met zitjes kan gebruiken als ik met onze dochter op pad ga en zonder zitjes als ik zonder haar op pad ga. Een moederfiets is zwaar en groot, zou fijner zijn om een fiets te hebben waar je zonder kinderen ook lekker op kunt fietsen. Daarbij komt dat moederfietsen ook erg duur zijn.
Ja, daarom wil ik die ook nog proberen/bekijken. Heeft deze net zo'n dik/zwaar frame als andere moederfietsen?
Hij heeft wel een stevigere frame dan de normale stadsfietsen ja, speciaal voor de kinderzitjes. Zwaarder vind ik hem niet, 22 kilo, net zo veel als veel andere normale stadsfietsen
Klinkt als een goede optie, nou maar hopen dat hij lekker fietst en dat ik bij deze fiets wel goed genoeg met mijn voeten aan de grond kan komen en dat ik niet met mijn knieën tegen het stoeltje aan kom tijdens het fietsen. Volgende week weet ik het!
Je kan toch op elke normale stadsfiets 2 stoeltjes kwijt. Als je dan een stevigere dubbele standaard wil, dan kan je die eventueel nog laten plaatsen. Het probleem dat het voorzitje vlak tegen je buik zit, dat heb je volgens mij met elke fiets, ook met een moederfiets! Dat is even gewoon worden met op en afstappen. De meeste zitjes (bijv. Yepp en bobike) kan je met één simpele klik van je fiets afhalen. Zo heb je terug een gewone fiets. Dat ombouwen dat jij vermeldt, dat begrijp ik niet echt...
Ik denk dat ze niet bedoelt dat de zitjes tussendoor er af moeten, maar dat je niet met een speciale moederfiets nog zit wanneer de kinderen niet meer in de zitjes hoeven, veel mensen wisselen de moederfiets na die periode weer in voor een normale fiets en dat hoeft met bijv de sparta amazone dus niet. En met een moeder stuur heb je wel heel veel meer ruimte hoor, een normale fiets met kinderzitje voorop was met mijn lange benen geen optie.
Dit klopt inderdaad en ik heb al eerder uitgelegd waarom mijn eigen fiets houden geen optie is. Met ombouwen bedoel ik van een gewone fiets een moederfiets maken, niet steeds tussendoor de zitjes er af halen.
De Sparta is wel zwaarder hoor dan een gewone fiets, hij is zelfs zwaarder dan de Gazelle Bloom. Dat is wel minder... Nou ja, ik merk het volgende week wel.
De Gazelle Bloom uit 2015 is 22.6 kilo dus zelfs nog ietsje meer maar klinkt meer als dat het is hoor vind ik, ik vind het gewicht totaal niet hinderlijk maar tis gewoon idd even uittesten wat je zelf het fijnst vind
De site waar ik op keek zei dat de Sparta Amazone 4 Life 23 kilo is, nog zwaarder dan de Gazelle Bloom dus. Maar misschien had die site het gewicht wel fout hoor, heb ook niet verder gekeken.
Ik heb mijn fiets omgebouwd, heb er een mama stuur opgezet. Toen mijn dochter groter werd en achterop ging zitten mijn eigen stuur er weer op en klaar! Is ideaal met een voorzitje, je creëert veel extra ruimte tussen stoeltje en zadel. Extra verstevigde (dubbele) standaard erop en klaar! Zo kan je lekker je eigen fiets houden en hoef je later niet weer een andere fiets te kopen.
Dat hele mamafiets gedoe is dus eigenlijk maar een marketingtruuk als ik het goed begrijp! Ik heb nu een fietsstoeltje op mijn 15 jaar oude stadsfiets en met een zwangere buik wordt het wel krap met opstappen. Ik zat te denken om een mamafiets te kopen maar als dat dus niet meer ruimte biedt zie ik de toegevoegde waarde niet echt. Ik heb ook niets aan mijn fiets veranderd. Ik enkel het zadel omlaag gezet zodat ik net met mijn voeten aan de grond kan en het stuur wat meer rechtop gezet. Ik parkeer de fiets altijd ergens tegenaan zodat hij niet kan omvallen als ik mijn zoontje eruit haal. Ik ben wel benieuwd naar je ervaring
Ik neig nu ook naar een gewone fiets en dan ombouwen, is een stuk goedkoper en ook niet zo zwaar. Maar heb dan geen idee welke fiets het zou moeten worden... Ga nog wel kijken bij de Sparta Amazone 4 life, maar als die het ook niet is, dan ga ik toch kijken bij de gewone fietsen. Hebben jullie in dat geval nog goede tips voor een bepaalde fiets?