Combinatie thuiswerk en kinderen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Sophie221, 14 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Dag dames,

Natuurlijk; ook deze lockdown gaan we het wel weer bolwerken. Maar ik merk dat ik aardig wat stress heb en geen schema kan verzinnen voor de komende weken.
    December en januari zijn bij mij op het werk drukke maanden. Op drie dagen zullen mijn vriend en ik allebei moeten werken en nu dus de zorg voor kinderen van 3 en 5 op ons hebben. Hoe doen jullie dit? Stellen jullie een schema op met daarin tijden waarop de een werkt en de ander de kinderen doet?
    Doen jullie het gewoon ad hoc hoe het uitkomt? Tips? Ideeën?

Ik ben benieuwd :)

2. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Bij ons werkte een vast schema het beste. Ik werkte 7-10, man maakte kinderen klaar en startte ze op met schoolwerk en liet de jongste (toen 3) een wepboek of filmpje kijken ofzo.
    van 10-15 werkte hij dan, met kwartiertje lunch ofzo tussendoor. Ik deed dan de kinderen; helpen schoolwerk, buitenspelen en wat knutselen ofzo. De activiteiten stonden op een schema, zodat er geen discussie over kwam en ze er zelfstandig aan konden beginnen.
    Ik werkte dan weer vanaf een uur of 15. Dit was voor mij het ideaalste, omdat ik veel overleggen heb met collega’s in andere tijdzones (VS). Soms kon mijn man dan ook wat werk doen, als de kinderen lekker aan het spelen waren, maar dat was dan ‘extra’ en hij was dan wel eerste aanspreekpunt voor ze.

Sophie221 vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.078
    12.030
    113
    Wij deden halve dagen:
    ochtendshift 7-12:30
    Middagshift 12:30-18:00 (dan kan ik van 13:00 tot 15:00 uur ook werken ivm slaapje van de jongste)

maar hoe staan jullie erin om opa’s en oma’s op te laten passen? Wij komen nergens... mijn ouders willen blijven oppassen, maar het voelt tegenstrijdig.

4. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Wij hebben geen opa’s en oma’s om op te passen maar ik zou het aanbod zeker wel overwegen. Dit komt ook omdat wij wel grootouders zien op dit moment. Dus dan is er geen verschil met oppassen.
    Maar ik snap ook jouw twijfel hierin. Misschien als iedereen gezond is zonder klachten?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn man kan in de ochtend vaak wat later beginnen, terwijl ik in de ochtend vaak het meest gefocust kan werken. Dus mijn man start sochtends met de kinderen op, terwijl ik een vroege wekker zet, uit bed rol en aan het werk ga.
    De kinderen beginnen met schoolwerk, dan zijn ze nog fris. Mijn man helpt met schoolwerk waar nodig. Dan om 10u maken ze fruithap voor ons allemaal en gaan wij koffiedrinken. Als de kinderen voor de lunch klaar zijn met school, mogen ze samen een spelletje doen.
    Dan gaan we lunchen en ik ga een uurtje met de kinderen naar buiten. In de middag gaan ze een creatief iets doen, bijvoorbeeld legofilmpje maken of tekenen of knutselen. Het is dan mijn beurt om ze daarbij te helpen als er iets is, mijn man kan dan ongestoord werken. Vanaf een uur of 3 gaan ze met de buurkinderen in de straat spelen en om 5u mogen ze gamen.

6. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik ben alleen en werk gelukkig thuis. Ik heb mij voorgenomen om dagelijks de meiden van 9 tot 12 aan het werk te zetten. En dan is het gewoon klaar! Ik ben geen juf en wil dat ook niet zijn. Ik doe wat nodig is. Lukt het niet, dan niet hoor. Ik heb zo geen zin in die stress.

Leni88, Sophie221 en Mamavan2SE vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.078
    12.030
    113
    Ik ga mij in ieder geval niet meer zo gek laten maken als tijdens het voorjaar. Toen zat ik tegen een burn out aan, daar heeft niemand iets aan.

Amberxx, Marti, Relax en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mij op het werk zijn de komende weken ook de drukste weken van het jaar, dus “me niet gek laten maken” zal echt een uitdaging worden ook:(

Maslov en Sophie221 vinden dit leuk.
  9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    In het voorjaar deden wij shifts van:
    7.00 tot 11.00 uur
    11.00 tot 15.00 uur
    15.00 tot 18.00 uur
    Tussen 18.00 en 19.00 een uurtjes pauze. Diegene die van 11.00 tot 15.00 had gewerkt, ging dan om 19.00 uur weer aan het werk en de ander als de kinderen op bed lagen.
    Ivm de aanstaande vakantie, heb ik iets meer oppas mogelijkheden, dus maak me over de eerste 2,5 week niet veel zorgen. Daarnaast kan ik nu ook wat meer rekenen op opa's en oma's (denk ik). Die werkten deels nog in het voorjaar en de andere moest voor een belangrijke operatie, dus wilde het risico niet lopen om ziek te worden.
    Ik ga me plantechnisch dus pas over 2,5 week druk maken, nu nog geen zin in...

10. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    nee zeker niet doen. Makkelijker gezegd dan gedaan..
    Maar het is het echt niet waard. Ik heb een Burn out gehad en het blijft gevoelig.

Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  11. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Groot gelijk hoor, denk aan jezelf! Ik was toen herstellende van een burn-out en dacht dat ik gek zou worden.

12. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Same here! De lat gaat op struikelhoogte!

Moniki, Sophie221, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Maar hoe doe je dat? Ik vond de periode van het voorjaar echt vreselijk en voel nu de stress weer opnieuw. Ik kwam er in juni achter dat ik alopecia heb dit is ws ontstaan door de stress van die tijd. Ik heb geen cruciaal beroep maar moet wel buitenshuis werken. Geen noodopvang dus, mag je het lekker uitzoeken of vrije dagen opmaken die je liever later voor een vakantie gebruikt.
    Wat ook niet meehelpt is dat ik denk dat er na de 19e gewoon verlenging komt.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  14. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik ben alleen thuis met de kinderen , geen opvangmogelijkheden. Man blijft werken op locatie. Ik moet online lessen verzorgen terwijl de kinderen online lessen volgen en schoolwerk moeten maken.
    Ik heb geen idee hoe ik het allemaal moet gaan doen. Weet wel dat vakantie nu geen vakantie is maar ik keihard aan de bak
    Moet om alles voor mijn leerlingen te regelen. Dus vaste schema’s sowieso.

15. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

Man moet op locatie blijven werken. Ik ben dus overdag alleen met de meiden thuis. Dat wordt een uitdaging, want ik moet op mijn werkdagen van 8.30 tot 14 online lesgeven in Teams, daarnaast mijn oudste onderwijzen en ervoor zorgen dat de jongste ondertussen niet in de gordijnen klimt.
    Gelukkig eerst voor 2 dagen, daarna kerstvakantie. Maar die weken daarna.... o_O

16. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

Nou, dat dus! :D

Jij ook succes :thumup:

PenF vindt dit leuk.
  17. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Veel succes en een dikke knuffel voor iedereen die het nu extra zwaar gaat krijgen.

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.078
    12.030
    113
    Ik heb het ‘geluk’ dat ik volledig thuis kan werken en mijn man ook. Mijn manager heeft gezegd dat ik niet te streng voor mijzelf moet zijn en dat hij alle begrip heeft en dat ik daar nu eens een keer naar moet luisteren, dus dat ga ik maar doen.
    In het voorjaar hadden we ook net ons huis verkocht, stond de oplevering van ons nieuwe huis bijna gepland en had ik best veel stress factoren...
    Ik vind het wel heel lastig in jouw situatie dat je buitenshuis werkt, dat is toch niet te doen als je kinderen thuis zijn?

19. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Same here.
    Ik hoop wel gebruik te mogen maken van de noodopvang, want ik moet naast de online lessen waarschijnlijk ook nog examens afnemen en praktijklessen geven. Kan dat niet, dan betekent dat, dat ik de kinderen alleen moet laten op die momenten.

20. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Hier mogen ze alleen als ze al ingeschreven staan bij een opvang. Maar normaliter is opvang niet nodig. Nu zijn ze wel al 10 maar toch.....

Deel Deze Pagina