langer aan een borst laten drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Igone, 4 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoontje van ruim 3 weken en geef sinds het begin borstvoeding. Ik merk dat hij steeds korter aan een borst wil drinken. Van de kraamhulp begreep ik dat hij voor het ' hoofdgerecht' eigenlijk 15 minuten aan een borst moet drinken en dat de andere borst dan het ' toetje' is. Aan de eerste wil hij soms maar 10 minuten. Zijn poep is ook af en toe weer groenig (volgens mij een teken dat hij niet genoeg achtermelk krijgt). Wat kan ik doen om hem langer aan een borst te laten drinken?

Ik verschoon hem vaak tussendoor en por een beetje onder zn voetjes of kietel in zn nekje om hem bij de les te houden. Na het verschonen bied ik dan vaak nog maar een keer dezelfde borst aan. Nadeel daarvan is dat de toetjesborst dan soms heel lang niet geleegd wordt.

Alvast bedankt voor je advies!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Met hoeveel weken is je kindje geboren? Is het veel afgevallen en hoe is de groei?
    Hoe lang doet je kindje over een voeding (bij benadering) en laat het dan zelf los of valt het met tepel in de mond in slaap?

Allemaal vragen om te kijken of het goed gaat en of het een probleem is dat hij zo kort drinkt.

Probeer wanneer je kindje slaperig is het bij de les te houden door het in slaap vallen voor te zijn. Praat, aai over de bol, stimuleer, waarbij stimuleren meer moet zijn dan reflexmatig twee slokken. Dan wissel je van kant. (of legt aan de zelfde kant opnieuw aan)
    Vaak leren kindjes hierdoor heel snel effectiever drinken. Je kunt ook borstcompressie toepassen wanneer je kindje stilvalt. Geef dan met je vrije hand druk en houd dit vast tot je kindje weer stilvalt.

Succes! Blijf je rommelen, schakel dan hulp in: het is het waard om het nu aan te pakken, zodat jullie samen makkelijk verder kunnen!

3. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Dank voor je reactie. Mijn zoon is met 40+1 ter wereld gekomen (met een spoedkeizersnede). Hij had een normaal gewicht, is binnen de marge wat afgevallen en was binnen de tijd weer op zijn geboortegewicht (dacht met 11 dagen). Daarna is hij ook goed doorgegroeid (zo ongeveer op de middenlijn van de groeicurve). Eerst liet hij na 9 a 10 minuten de borst niet los, maar was ook niet meer aan het drinken, meer sabbelen. De laatste dagen dronk hij onrustig, dus ben ik naar de huisarts gegaan. Die heeft spruw geconstateerd. Volgens mij kan dat ook een oorzaak zijn van dat korte drinken toch? Nu in elk geval een zalfje en een drankje meegekregen. Ik hoop dat het nu snel beter gaat.

Groeten!

Deel Deze Pagina