Hoi ladies Na een maand BV en FV combineren ben ik zo ver dat ik verder wil afbouwen tot 100% FV. De BV ging Op verzoek dus het is lastig om steeds dezelfde voeding BV of FV te geven. Het zijn ongeveer 8 voedingen per dag: 03:00 / 06:00 / 09:00 / 12:00 / 15:00 / 18:00 / 21:00 / 24:00 De voedingen van 9, 15 en 21 zijn nu FV en dat gaat goed. Ik vind de nachtvoeding nog wel makkelijk om BV te geven en begreep dat je bij de eerste dag voeding vaak de meeste melk hebt dus die lijkt me dan ook het handigst om tot het laatste te bewaren. Maar welke volgorde van afbouwen moet ik nu toch aanhouden? En op aanraden van het cb bied ik steeds een fles aan van 120+4 die ze soms wel leegdrinkt maar soms ook ca 30-50 cc laat staan. Is dat goed? Ik houd wel steeds bij dat ze niet over haar totale dag limiet heen gaat van (150x5kg= 750cc) Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen hoe zij dit hebben aangepakt. Alvast bedankt!
Als je een fles van 120/4 maakt is het geen 120 cc voeding, maar 135 cc voeding. De regel van 150cc is ook voeding. Dat weet je? Als je dus 750 cc mag geven moet je dat voor het begin door 8 voedingen delen. Bv tel je niet mee, maar omdat je alles naar kv wilt hebben moet je daar uiteindelijk wel op uitkomen. 750 delen door 8 geeft 93cc. Je kan dus beter als richtlijn 90/3 gaan geven en als er echte honger blijft een keer 30cc bijmaken. (Persoonlijk vind ik het ook zonde om kv weg te gooien) Bij fv is ook heel belangrijk dat je de tijd in de gaten houd kwa voedingsmoment. Deze moet 15 minuten duren, liever iets langer. Verder zou ik naar om en om gaan, dus dan kom je eigenlijk uit op de voeding van 3 uur. Anders krijg je bij sommige voedingsmomenten er 9 uur tussen en andere maar 3, dat lijkt mij minder handig. Dan die van 12 uur en erna die van 24 uur. Dan voed je nl nog om de 12 uur bv en laat je op die manier er steeds langer tussen.
Bedankt voor je reactie! Ja dat 120+4 135 cc voeding is ben ik mij van bewust. Het idee van ka van cb is dat ze door de 120+4 flessen langer tussen de voedingen zal laten en dus naar 7 en op den duur 6 voedingen zal gaan. Maar omdat ik nu natuurlijk ook nog BV geef is dat een beetje lastig anticiperen. Ze lijkt iig niet genoeg te hebben aan flesje van 90+3. Ze doet ca 20-25 min over het flesje, ik onderbreek het wel enkele keren voor boertje tussendoor en laat haar even sabbelen op speentje, dit werkt goed. Dus als ik het goed begrijp toch die nachtvoeding dan eraf? Wel jammer want die vind ik nou juist nog fijn maar idd het is wel handig als er dan precies 12 uur tussen zit. Bedankt voor het meedenken!
Je kan ook zo nog even doorgaan als je dat prettig vind, maar ik denk dat als je overdag niet meer bv geeft je lichaam er ook wat meer moeite mee heeft. En de gedachtengang van het cb is heel leuk, maar hier werkte dat nooit zo. Het betekend niet dat als je er meer in stopt ze er langer tussen laten. Ze gaan er meer tijd tussen laten als ze eraan toe zijn en dat verschilt per kind.
Even een overweging: als het goed gaat met die 4 flessen kv en verder bv op verzoek, waarom zou je dan verder afbouwen? Juist nu krijgt je kind nog heel veel goeds via jouw melk binnen, en door het op 4 flessen te houden heb je ook geen last van limieten enzo.
Shart ik heb er toen voor gekozen om alles in de fles re gaan geven. En dan te kolven wanneer men borsten erg vol zaten. Daar kwam zo steeds meer tijd tussen. De gekolfde melk gaf ik ook in de fles zodat je de voedingen wat makkelijker kunt indelen. Hierdoor ging ik in een paar dagen van 8 naar 6 voedingen. Daarbij zei het cb tegen mij dat de 150 × gewicht een richtlijn is voor wat ze nodig hebben. Ik kwam daar ook steeds ruim overheen. Zolang je niet over 1 liter komt is het geen probleem zeiden ze hier. Maar mijn meisje was ook aan de kleine kant. Ze heeft een beetje ingehaald in die weken. Op dit moment laat ze al weer een voeding vallen en komen we weer wat gemiddelder uit.