Ik ben momenteel aan het afbouwen. Mijn zoontje is inmiddels 7 maanden. Nu heb ik nog zo'n 8 liter afgekolfde melk in de vriezer liggen. Die wil ik gaan geven als ik helemaal gestopt ben. Mijn zoontje krijgt nog 4x melk per dag. Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan doen. Of 2x per dag kunstvoeding en 2x per dag gekolfde melk. Dan kan ik 3 weken vooruit ongeveer. Of maar 1x per dag gekolfde melk en 3x kunstvoeding. Dan doe ik er natuurlijk langer mee maar vraag me af of dan wel het gunstige effect optreedt van bv (doorgeven antistoffen etc.). Weet iemand dit?
De vrouwen uit mijn omgeving bouwden af met 2x per dag bv, een ochtend en avondvoeding. Tussendoor flesvoeding.
Thanks tuc! 1x per dag zou ik liever doen maar wel alleen als de kleine dan ook nog de positieve effecten heeft van het feit dat hij moedermelk krijgt. Maar als het geen effect meer heeft doordat de hoeveelheid zo gering is geworden per dag slaan we de plank natuurlijk ook mis en kan ik beter 2x per dag doen. 😉
Hier wou ik bij het afbouwen overschakelen op ingevroren melk maar onze zoon wou dit absoluut niet. Dus hou er rekening mee dat het ook kan dat hij die ingevroren melk niet lust. Verder zei de vroedvrouw me dat ik gerust flesvoeding kon mengen met die ingevroren om zo de overgang te maken naar volledige flesvoeding.
Wil je afbouwen omdat je echt wil stoppen met de borstvoeding of is het omdat je op je werk niet meer wil kolven? Als het laatste het geval is, zou ik de ochtend en avondvoeding erin houden en overdag zolang de voorraad strekt de ingevroren melk geven. Dan kan je nog 3 weken volledige borstvoeding geven en daarna over op 2 keer borstvoeding en 2 keer kunstvoeding. Denk dat zo lang mogelijk exclusief borstvoeding het beste is, maar dat is meer een gevoel
Ik geef zo af en toe nu een flesje uit de vriezer, gecombineerd met poedermelk. Ik ben nu 1.5 gestopt met volledig voeden dn sinds 2 weken nu niet meer aangelegd (hij is 8 maanden). Ik heb nog een kleine liter in de vriezer