FT kolven - aantal cc per fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Yvette78, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yvette78

Yvette78 Lid

4 feb 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben net bevallen van een prachtige (hongerige :D) zoon die inmiddels een maand oud is.

Ik heb 'live' BV geprobeerd maar het lukte niet (vooral erg veel pijn bij mij) en ben overgestapt naar FT kolven omdat ik hem wel graag moedermelk wilde geven. Voor ons prima oplossing, ik kolf 4 x per dag 10-15 min per keer en heb dan ong. 200-300 ml per kolfbeurt. De koelkast staat inmiddels vol ;) en mijn vriend kan nu ook een flesje geven.

Tijdens de kraamweek vertelde de kraamzorg dat je in principe niet kan overvoeden met BV/moedermelk en dat het voeden op verzoek is. Gevraagd of dat ook het geval was als je het uit het flesje gaf. Antwoord was ja, gewoon op verzoek en wat hij wil qua hoeveelheid.

Dit hebben we trouw aangehouden. Eergisteren naar het CB geweest en die schrok nogal van het aantal cc wat hij dronk per keer. Gem. zit hij op 140/150 cc (met gemak) over 6 voedingen per 24 uur. Ik heb zelf het idee dat als ik er 160 in doe dit ook op gaat. CB vertelde dat baby's van een maand op 100/120 cc zitten, alleen gaf ze toe dat dit dan KV was. Haar conclusie was uiteindelijk, een voeding laten vallen en minder cc. Maw niet op verzoek voeden en ook niet hoeveel hij wil, dus eigenlijk KV schema aanhouden.... Ik ben inmiddels aardig in de war en kan ook niet duidelijk wat vinden op internet. :(

Mijn vragen zijn dus:
    Als je FT kolft, hou je je dan aan het KV schema qua cc?
    Voedt je op verzoek met FT kolven?
    Hoeveel cc moet ik mijn zoon nu geven per keer?
    Kan je overvoeden met BV uit de fles? (ik wil natuurlijk geen obesitas baby ;))
    Als je voedt op verzoek, hoe kan je dan een regelmaat opbouwen voor de baby?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven, want zoals ik al zei, ik ben aardig in de war geraakt.

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Week later, maar toch even antwoord:
    Je kindje regelt het heus wel. Wat hij niet meer kan gebruiken, zal hij weer uitpoepen of spugen :)

Er is een rekenmethode om - Bij Benadering - te zien wat je kindje mag drinken per voeding. Neem het aantal kilo's wat het nu weegt, vermenigvuldig dit met 150 en deel de uitkomst door het aantal voedingen wat je kindje heeft.
    Nogmaals: dit is bij benadering!

Dan nu je vragen:
    Als je FT kolft, hou je je dan aan het KV schema qua cc?
    Nee, neem bovenstaande som mee en laat je kindje vertellen wanneer het toe is aan voeding!

Voedt je op verzoek met FT kolven?
    Wanneer je reageert op signalen van je kindje: Ja!

Hoeveel cc moet ik mijn zoon nu geven per keer?
    Zie bovenstaande som

Kan je overvoeden met BV uit de fles? (ik wil natuurlijk geen obesitas baby )
    Je kunt natuurlijk structureel meer aanbieden en dan doorgaan met geven tot de laatste druppel op is. Let op signalen, hoe je kindje drinkt, is het nog wakker, drinkt het zelf of slikt het omdat de voeding doorloopt/ jullie met het flesje stimuleren, dat soort dingen. Bij twijfel: las een pauze in. Is je kindje akkoord, dan is het genoeg voor nu. Komt het echter weer snel voor voeding, dan had het nog honger.

Als je voedt op verzoek, hoe kan je dan een regelmaat opbouwen voor de baby?
    Wat bedoel je precies? Bedoel je patroon in eten, slapen, waken? Of in tussenliggende tijden?
    Hoor graag nog als je vragen hebt.

Goed bezig! Mooi aan het kolven!

Deel Deze Pagina