'Alcohol in vroege zwangerschap niet schadelijk voor kind' | Gezondheid - NUjij.nl Vind dit best shocking nieuws! Betekent dit dat we over een tijdje overal alcohol drinkende a.s. moeders zien?
Idd een raar artikel Het FAS syndroom word toch juist ontwikkeld door in de vroege zwangerschap als de hersenen nog worden aangelegd alcohol te drinken
ik denk dat ik weet welke onderzoeksgroep dit is - die vond ook dat er een verband is tussen intensief sporten en een risico op een miskraam. Aan dit soort epidemiologische verbanden moet je niet teveel waarde hechten tot de resultaten zijn bevestigd door een onafhankelijk onderzoek in een andere groep deelnemers door andere onderzoekers. Bovendien ïs het maar de vraag of er van alle categorieen alcoholgebruik voldoende deelnemers waren om een verschil aan te tonen.
Ach, iedere (beetje wijze) vrouw weet dat alcohol schadelijk is en zal echt niet drinken. Als je dat wel doet (en je weet dat je zwanger bent), dan ben je gewoon dom bezig.
Met statistieken kun je alles 'bewijzen'...zelfs dat er verband is tussen de ijsverkoop en het aantal verkrachtingen...
Volledige artikel van nu.nl: 'Alcohol in vroege zwangerschap niet schadelijk voor kind' | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Ze formuleren het weer erg genuanceerd, daar bij nu.nl. Stemmingmakende kop die makkelijk verkeerd kan worden geïnterpreteerd door nietsvermoedende lezers, die er meteen maar eentje inschenken. Ik weet zeker dat die lezers bestaan! En nu.nl vergeet het belangrijkste: Dat deze Deense onderzoekers nog steeds adviseren om tijdens de zwangerschap niet te drinken! Ze geven ook toe dat meer onderzoek nodig is. Beter geen informatie dan halve waarheden, nu.nl! :x Goed, dan nu eens wat meer info uit iets betrouwbaardere bron: Low/moderate drinking in early pregnancy has no adverse effects on children aged 5: research Samenvatting eerste paper van de 5: http://www.mednet.no/nfog2012/abstractbook/files/assets/downloads/page0048.pdf Ik zou het toch niet meteen afdoen als flauwekul. Er is nieuw onderzoek en er ligt nieuwe informatie op de tafel en voor het eerst wat enigszins in de richting komt van iets van bewijsmateriaal. Er is tot nu toe namelijk geen samenhangend onderzoek geweest naar welke hoeveelheden alcohol in welke stadia van de zwangerschap veilig zijn. Daarom wordt doorgaans gezegd dat er geen veilige hoeveelheid alcohol bekend is die gedronken kan worden tijdens de zwangerschap, en dus wordt het advies gegeven om überhaupt niet te drinken bij zwangerschap. Terecht ook, op basis van de informatie die we hebben. De conclusie van dit onderzoek is overigens het zelfde: Het blijft bij het advies om niet te drinken tijdens de zwangerschap. De conclusie van dit onderzoek is dus explicies niet dat we maar moeten gaan hijsen met zijn allen! Men heeft het overigens niet over wat er tijdens een zwangerschap kan gebeuren als je alcohol drinkt, het lijkt uit te gaan van levend geboren kinderen. Hoeveel vrouwen hadden een miskraam, of een problematische zwangerschap/bevalling? Ik zie daar hier niets over terug. Het onderzoek nodigt uit tot meer onderzoek, om de nadelen van alcohol tijdens de zwangerschap goed in kaart te brengen. Dat geven ze zelf ook aan. De moeders in dit onderzoek werden gevraagd deel te nemen tijdens hun eerste prenatale onderzoek. Ik vraag me af waarom een vrouw in vredesnaam bereid is om (soms stevig) te drinken tijdens de zwangerschap terwille van dit onderzoek (of misschien wel omdat zij niet echt zonder wil en dit het perfecte excuus is?). Ik zou het risico toch niet nemen!
Raket dit is geen experimentele studie hoor! Kan de links niet makkelijk lezen maar ga ervan uit dat dit komt uit een geboorte-cohort studie. De zwangeren krijgen een heleboel onderzoeken en vragenlijsten maar verder gewoon de normale zorg en adviezen, en uiteindelijk worden ook de kinderen jaren gevolgd en ondergaan ze allerlei metingen. Zo wordt er gezocht naar verbanden, maar de onderzoekers proberen juist zo min mogelijk invloed uit te oefenen op het normale gedrag van de moeders - observationeel onderzoek. Het zou onethisch zijn om moeders op te dragen om te drinken, en dat soort onderzoek zou nooit uitgevoerd kunnen worden zolang medisch-ethische commissies bestaan! Als ik t goed herinner, zijn de adviezen over drank in de zwangerschap in Denemarken niet zo absoluut als hier.
ja dat dacht ik ook. jammer dat er altijd tegenschrijdige berichten te zien zijn op tv. iedereen weet toch niet drinken tijdens zwangerschap