Hallo mensen, Onze kat mankeert wat; maar we weten niet zeker of 'dit' kan wachten tot maandag en zoals wel vaker hebben we weer last van de bad-timing-awards waarbij het ons eigenlijk totaal niet gelegen komt om nu op stel en sprong naar een dierenarts te gaan. Elke andere zaterdagavond of zondag was geen probleem geweest; maar dit weekend gaat het eigenlijk niet. Ik heb nu al 3 dierenartsen gebeld maar ze verwijzen allemaal door naar een volgende kliniek of een mobiel nummer; maar of het nou écht spoed-spoed-spoed is, geen idee. Is er hier iemand die er verstand van heeft die ik kan pb'en en die wil meekijken?
Ik ben geen dierenarts of dierenarts assistente, maar het lijkt me niet dat je al drie dierenartsen hebt gebeld omdat er een scheet dwars zit bij je kat toch? Wat zeiden de dierenartsen die je aan de telefoon hebt gehad, dat je echt bij een andere dierenarts moest langs gaan óf dat het kan wachten? Ze sturen je niet zomaar door naar een andere dierenarts toch?
Ik heb nog geen dierenarts te pakken gekregen; dat schreef ik net Ze verwijzen je door naar een spoednummer waar je uiteindelijk wordt doorverwezen naar iemands mobiel.
Er staat niet dat je dat gehoord had op een bandje ik dacht dat je die dierenartsen persoonlijk aan de lijn had gehad en die je doorverwezen, kan zijn dat ze het toevallig nu druk hebben en je doorverwijzen. Dan zou ik gewoon dat mobiele nummer bellen als die bereikbaar is.
Ja, zojuist gedaan, maar die willen het uiteraard niet beoordelen via een foto of via de telefoon en dan moet je langskomen (in Amsterdam of Alkmaar natuurlijk; beiden liggen niet naast de deur - en zoals ik al zei, is het elk ander weekend wél mogelijk; maar is de auto er dit weekend niet plus ligt mijn peuter te slapen) en natuurlijk dan ook het weekendtarief betalen en het consult terwijl we donderdag nog naar de dierenarts zijn geweest en geld inclusief pijnstillers hebben neergeteld en ze niks kon vinden. Dus ja... Het liefst zou ik gewoon even mijn foto naar iemand willen sturen die er verstand van heeft en kan zeggen of mijn kat het vol houdt tot en met maandag. Want zoals dat vrouwtje aan de telefoon ook al zei 'ja het is natuurlijk wel erg vervelend voor uw kat', maar het is minstens net zo vervelend voor ons en onze portemonnee mocht het niet nodig blijken om acuut te reageren. Dan geef ik hem liever nog een extra shot pijnstillers, snap je?
Ik zou naar de dierenarts gaan, dat beestje kan er niks aan doen dat ze donderdag niks hebben kunnen vinden en als jij denkt dat het beestje ondanks de pijnstillers nog pijn heeft, dan ben je het je huisdier verplicht om te gaan. Kun je niet iemand bellen die je brengt? Dat je man bij je kind blijft? Of een taxi?
Eens met wat hierboven staat. Volg je gevoel. Naar ik ben geen da of asistentie werk wel in dierspeciaalzaak waar ik ook vaak dingen tegenkom. Misschin dat ik wat voor je kan betekenen
Mijn gevoel zegt dat het kan wachten. Maar mijn gevoel gaat ook even uit van de 200 euro die het 'sowieso' gaat kosten, of er nou wat aan gedaan kan worden of niet. Ik vind het gewoon absurd dat men niet 'even' naar de foto wil kijken. Dat het diertje pijn heeft, kan wel zo zijn maar daar heeft hij al anderhalve week last van - die twee extra dagen maakt dan ook niet uit. Hij krijgt er namelijk al pijnstillers voor en aan zijn alertheid, houding, eten/drinken etc. mankeert verder niks. De pijnstillers doen wel goed hun werk. Hij steunt zelfs op de zere poot.
Herkenbaar.. Zo heb ik al meerdere weekenden gezeten met mijn katten. heb er 4 en heb alles al zo'n beetje met ze mee gemaakt haha. Voor mij geldt de regel; heeft de kat pijn en heb ik geen pijnstilling speciaal voor de kat meer in huis dan ga ik heen ook als het verder niet erg lijkt. Heeft de kat een wond welke ik eng genoeg vind met het oog op ontsteking, dan ga ik ook. Twijfel ik omdat ik soms ook overbezorgd ben, dan bel ik het 06nr en leg uit wat er is en wacht af wat de da zegt. Voorbeeld, mijn kat had een abces aan z'n staart welke open gebarsten was.. Tja wat moet je daar mee.. Was echt een groot gat en mega vies. Dierenarts zei: probeer maar schoon te spoelen als dat kan en hou het in de gaten.. Als het dicht gaat zitten en weer dik wordt, dan maandag langskomen. Ander voorbeeld; kat komt thuis met wonden aan pootje na vechtpartij en loopt ook mank en heeft pijn. Zelfde avond nog naar dierenarts gegaan voor antibiotica en pijnstilling. Edit: ik laat meestal m'n moeder als arts beoordelen als er weer wat is. Dus geen flauw idee wat je kat mankeert maar misschien heb je iemand in de omgeving die een beoordeling wil doen? Dierenarts of mensen arts.. Gezond verstand telt ook
Hoe zou het toch zijn als een arts dat tegen jou zou zeggen als je al 1,5 week pijn hebt en je van je huisarts nog 2 dagen moet wachten voordat hij er naar wilt kijken (heeft dus niks met kunnen te maken, maar met willen).
Ja, dit is (nog) niet open. Het is een wondje dat hij zelf veroorzaakt door likken/bijten. Het ziet er naar uit, maar ik denk dat als ik een (vet) verbandje erom heen doe zodat hij er van af blijft en pijnstilling geef, hij het ook wel redt tot maandag. Helaas niet, daarom vraag ik het ook hier in de hoop dat die mensen er wel zijn. De mensen van spoedeisend (nu al een tweede gesproken) willen echt perse dat je langs komt en willen niet eens naar de foto kijken.
Weekendartseb zijn idd belachelijk duur. Maar ik snap wel dat ze niet naar een foto wiklen kijken, daarmee kan je namelijk niets beoordelen en ook zelf voelen en zien wat de dier voelt. Wij denken vaker gh zoveel last heeft die niet maar vooral katten zijn bikkels en laten het echt niet snel merken. Mijn kat liep gewoon door met 2 breuken in de heup aan beide kanten. Maar als ik zo hoor heeft de kat er dus al langer last van en heeft pas sins 2 dagen pijnstilling? Somige pijnstilling heeft wat tijd nodig. Maar kan ook zijn dat de pijnstilling niet volledig ze werk doet (je hebt ook zwardere maar daar zit ook meer nadelen aan vast)
Zou op je gevoel af gaan. Mijn kat pas na castratie. Was hij lamlendig. Mijn gevoel zij ziek. Consult hij was ziek had koorts. Ab en pijnstiller gehad. Eet die drinkt die mekkert die. Oogt het ziek. Oogt pijn? Misschien splinter in poot. Nageltje scheef. Gekneusd. Als ziek oogt ja dan moet je helaas het na laten kijken. Kan het wachten tot morgen ochtend??
De kat kwam anderhalve week geleden mankend binnen - toen heeft hij 2-3 dagen pijnstilling gehad en leek er niks meer aan de hand te zijn. Dus heb ik niet meer gegeven (ik dacht, spiertje verrekt, verkeerd uit de boom gesprongen, misschien een flinke tik gehad; je kent het wel). Na die twee dagen begon hij weer pijn te krijgen, lag hij maar hele dagen op de bank terwijl hij normaal gesproken springlevend is, at hij slecht en zat niet lekker in zijn vel. Dus ben ik woensdag (of donderdag; weet ik even niet meer) naar de dierenarts geweest. De dierenarts kon niets anders ontdekken dan dat hij pijn aan zijn poot had. Waarop ik weer weggegaan ben met 60 euro aan consult en extra pijnstillers (die ik dus al had, maar ik dacht: koop voor de zekerheid maar wat extra, kan geen kwaad) armer. Verder eet hij, drinkt hij, loopt hij weer buiten, springt hij, doet hij alles als zijn vrolijke levende zelf - maar heeft hij wel ineens 2 hele lelijke plekken op zijn achterpoot.
Zou het nog even aankijken. Tot morgen in elk geval. Overdag makkelijker. Klinkt niet kritiek. Miss wel ontsteking maar zonder koorts. Kar die ziek is eet liever niet. Klinkt als nog even afwachten.
Klinkt vor mij een ontsteking iets. Ik ben geen arts natuurlijk. Als hij goed eet drinkt en doet is er nog geen haastige spoed bij, wel zou ij voor second opinion nawr een andere arts gaan. Zie je dat je kat weer minder gaat eten en drinken zou ik er wel werk van maken. Een kat laat nooit snel merken dat die ergens last van heeft. Ohja maak het wel geregeld even goed school n met gekookt water
Als de kat zichzelf kale plekken bezorgd, zit daar iets. Als er iets in de huid zit krijgen ze het er soms zelf wel uit.. Als het ontstoken is gaat het ook open als ze het fanatiek wassen. Het zit er al even dus ik zou wachten tot maandag tenzij het erger word. Gewoon laat vanavond controleren en morgen goed in de gaten houden. Lekker pijnstilling geven, dan heeft hij nergens last van en voor mijn katten geld dat ze dan ook gelijk even lekker rustig aan doen. Afhankelijk van welke pijnstilling je hebt is sommige ook een beetje ontstekingsremmend... Vet randje aan maken kan er ook voor zorgen dat de kat nog fanatieker wast om het schoon te maken natuurlijk.. Dat is kat afhankelijk
Hoe is het nu met je kat? Op basis van je verhaal zou ik het met wat pijnstilling aankijken tot maandag. Katten kunnen zichzelf ook makkelijk rottige wondjes bezorgen door dat gelik. Ik heb er hier eentje met een vlooienallergie en die ziet er soms uit dat mensen die hier komen zich afvragen hoe ziek ze wel niet moet zijn. En je gevoel zegt ook wel wat. Ik ben geen dierenarts trouwens maar heb wel 3 katten met de nodige ellende zo nu en dan dus ik zeg het op basis van mijn eigen ervaring.
zet de foto hier eens neer? Is de plek rood gezwollen en warm? En kun je de temperatuur van je kat even meten? Hier wel een assistente.
Een DA kan vaak prima iets van een foto beoordelen hoor Zeker zoiets als wonden omdat die veel uiterlijke kenmerken hebben. Bijv kleur, bloed of geen bloed enz. Dingen zoals koorts kunnen zr aan de eigenaar vragen en met het totaalplaatje kunnen ze zeggen of een bezoekje DA echt niodzakelijk is. Werk in de thuiszorg en wij sturen regelmatig foto's van bv wonden of huiduitslag naar de huisarts om te overleggen over behandrling of om te beoordelen. Scheelt weer een bezoekje. Maar een DA doet dit niet omdat ze toch bang zijn dat iedereen dit gaat doen en zo bezoekjed uit gaat stellen om geld te besparen. Niet goed voor dier en voor de kas van de DA