Nou de titel zegt het al mijn zoon is 6 maanden en tijgert er vrolijk op los. Super schattig, maar heb nu al drie keer zijn handjes uit een bakje met nat kattenvoer moeten halen. Ik zeg nu duidelijk"nee, dat mag niet" zodra hij de spurt inzet en het bakje bijna te pakken heeft en leg hem dan paar meter verder . Hij gaat dan vaak even spelen met een ander speelgoedje, om zich vervolgens in een onbewaakt ogenblik om te draaien en in 1 streep richting het kattenvoer te begeven en begint vervolgens zichzelf en de vloer te decoreren. Ik heb geen bijkeuken en kan het voer niet hoger zetten en eerlijk gezegd lijkt me dat ook geen oplossing, kan niet alles wat niet mag weghalen , hij zal toch ook moeten leren dat sommige dingen niet mogen. Tips?
6 Maanden is nog erg jong om dat al te leren. Ik persoonlijk zou er toch voor kiezen om het bakje weg te halen op het moment dat mijn kind op de grond ligt.
Dat kun je een baby van een half jaar echt nog niet leren. Dus of je blijft het honderd keer herhalen en hem telkens weg halen, of je zet het bakje hoog als hij op de grond ligt.
Mijn zoontje is net 1 en kan het onderscheid nog niet maken wat wel en niet mag. Met 6 mnd gaat dat dus ook echt nog niet lukken. Het uitsmeren van derrie gaat ook nog wel even door Reken maar dat hij straks ook kan staan en niet begrijpt wat niet mag. Je zegt dat hoger zetten geen optie is? Want dat zou mijn eerste ingeving zijn. Gewoon bakje op tafel zetten ofzo. Wij hebben hier de tv decoder afgeschermd zodat hij het niet meer kan zien. In theorie kan hij er nog best bij, maar gewoon het uit het zicht halen was voldoende. Misschien de bodem uit een kartonnen doos halen en deze over het kattenvoer heenzetten?
Nu het bakje even weghalen is natuurlijk geen probleem, maar als hij straks meer op de grond speelt kan ik dat natuurlijk niet permanent doen, de katten moeten ook eten. Dat hij het nu nog niet kan snappen begrijpik,maar heeft het nu al zin om dus steeds te herhalen of beklijft niets in die schattige koppies op dat vlak? Wanneer komt het omslagpunt dat nee wel begrepen kan worden( of er dan geluisterd wordt dat is een tweede)
Nou dat begrijpen duurt nog wel even, ik zou het dus idd ook ergens anders neerzetten waar hij niet bij kan.
Ik weet niet meer vanaf welke leeftijd dat hier was. Ik denk vanaf een maand of 8. Maar een duidelijke nee werkte bij mijn dochter op den duur wel hoor! Zoiezo moeten de honden het eten als ik het neerzet. Ze krijgen wel een half uur de tijd daarvoor ofzo. De rest vd dag staan er dan lege bakjes en de drinkensbak natuurlijk. Ik heb hier vanaf het begin 'nee' sessies gedaan. Nee-vingertje en zeggen dat het niet mag-bakje terugzetten-nee- etc etc. Na 10x ofzo pak ik haar op en gaan we ergens anders mee spelen. Dit bleef ik herhalen! Gewoon consequent zijn. Het word steeds minder interessant en nu gaat ze bij 1 nee al weg van de bakjes.
Wij geven de hond zijn brokken in de keuken met de deur dicht. Zodra de brokken op zijn wordt het bakje weggezet. Hiermee voorkomen we gelijk dat de hond zijn voerbak gaat verdedigen.
Hier begrijpt ze het nog steeds niet😂😂😂 Volgens mij vindt ze de brokken gewoon lekker, want zodra de deur ook maar 2 seconden open staat kruipt ze het in no time ernaar toe om de brokjes in dr mondje te stoppen Heleboel andere dingen snapt ze overigens prima (bijvoorbeeld niet aan dr tv komen enzo)
Rond 9 maanden begreep hij NEE hier. Even wegleggen en als je merkt dat ze NEE gaat begrijpen weer terug leggen op de grond. Ik ben geen voorstander van alles wegleggen omdat kinderen anders eraan zitten. Hier staan overal planten en hij weet dat hij er niet aan mag komen, behalve in zijn stoute bui bij aandacht te kort gaat hij dan aanraken en dan heel hard wegrennen.
Haha zo herkenbaar, sorry dat ik lach maar ik zie die ondeugende kop van mijn dochtertje al weer voor me. Eigenlijk is een halfjaar nog iets te jong, dus ik zou het weg zetten of gewoon heel consequent iedere keer je kindje weghalen en nee zeggen. Mijn dochtertje snapt nu gelukkig al een paar maanden dat het niet de bedoeling is!
Tsja je hoeft ook niet alles weg te halen, maar met sommige dingen maak je het leven van jezelf en van je kindje stukken makkelijker
Mmm, waarom kun je de bakjes niet hoger zetten? Bij ons heeft onze dochter de bakjes nog niet ontdekt, en we hebben een traphekje tussen de woonkamer en open keuken, maar anders zou ik de bakjes op de vensterbank of een verhoging zetten. Zolang je zorgt dat de katten ruimte hebben op dezelfde hoogte zodat ze kunnen eten, werkt dat toch prima. Zelfs onze dementerende 16 jarige kat zou dat nog wel kunnen....
Ja natuurlijk, hebben ook best baby proof huis. Geen salontafel, traphekjes en geen scherpe en gevaarlijke dingen. Maar je kunt niet hele boekenkasten leegmaken en alle planten wegzetten, en katten moeten toch ook gewoon binnen kunnen eten. Ze begrijpen heel snel trouwens dat ze ergens niet aan mogen komen.
Ik zou ze nu nog heel even wegzetten, omdat je baby nog wel heel jong is, maar vanaf 8-9 mnd begrijpen ze het echt wel. Hier staat alles ook nog gewoon zoals het voorheen stond. Ze heeft heel snel opgepikt wat ze wel/niet mocht doen en ja soms deed ze wel eens wat ondeugends (zoals met de waterfontein van de katten spelen ).
Ik zou het bakje toch op een andere plek zetten buiten bereik van kleine babyhandjes of iets van een hekje voor de deur opening dat de kleine er niet in kan ofzo.
Je kan een bakje voor de kat eenvoudig hoger zetten, omdat een kat toch overal op kan springen Dat deden wij ook in die fase. De bakjes eten en water op tafel, de kat er 1x bijzetten, en het probleem is opgelost. Je kat weet zich wel te redden. Rond 1,5 jaar hebben we de bakjes weer naar beneden gezet. Toen hebben we 1x gezegd dat hij er niet aan mocht komen, en daarmee was het klaar. In de fase tussen 6 maanden en 1 jaar is ons huis echt babyproof geworden. Het maakt je leven een stuk makkelijker én leuker. Echt, het komt later vanzelf dat ze leren waar ze wel en niet aan mogen komen (mits je consequent bent). Maar met 6 maanden is dat gewoon nog te jong, en je wilt ook niet de hele dag politieagent spelen. Ik moet denken aan het oude spreekwoord, in dit topic wel toepasselijk: je moet de kat niet op het spek binden
Ik denk dat ie wil laten merken dat ie honger heeft 😉 Ik zou het tijdelijk hoger zetten of er een mooie bak omheen maken waar alleen de katten in kunnen eten (als je ze dat nog kunt leren)
Hier heb ik vanaf begin af aan gezegd dat ze niet aan de cd's mocht komen en dat snapte ze toch al vrij snel. Weet niet meer precies hoe oud, maar met een maand of 8 zeker wel. Gewoon elke keer 'nee' zeggen en bij de derde keer je kindje weghalen uit de situatie. Het is even volhouden, maar daarna weten ze het echt wel. Natuurlijk loop ik niet de hele dag agentje te spelen, maar ik jan moeilijk alles weghalen. Ze moeten ook gewoon leren dat ze aan bepaalde dingen niet mogen komen