Zwanger, maar overgewicht

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Limaa, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Limaa

Limaa Nieuw lid

6 nov 2012
    3
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik ben er gister achtergekomen dat ik 6 weken zwanger ben. Super blij natuurlijk, maar ik heb een BMI van 36 (1,77 m en 112 kg). Toen we wilden gaan proberen (4 maanden geleden) heb ik de huisarts gebeld en aan de assistente gevraagd of dat verstandig is met overgewicht. Zij vond het geen reden om een afspraak in te plannen voor mij bij de huisarts en zei dat ik me niet zo druk moest maken.

Nu het dan toch eenmaal zo ver is, ben ik een beetje gaan googlen en zie ik dat er toch wel de nodige risico's komen kijken bij zwanger zijn met overgewicht. Zijn er dames die net als ik in dit schuitje zitten? Nog niet lang zwanger en kampen met overgewicht en zich daar zorgen over maken? Misschien kunnen we de ontwikkelingen met elkaar delen :). Natuurlijk lees ik ook veel positieve verhalen, dat is heel fijn, maar toch maak ik me zorgen.

Ik heb over 2 weken mijn eerste echo en over een maand de eerste afspraak bij de verloskundige. Verder ben ik het afgelopen jaar al 15 kg afgevallen en ik eet dan ook gezond en beweeg voldoende.

2. Maart2013

Maart2013 Actief lid

25 aug 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Limaa

Bij het hoekje 'zwangerschapsclubs' is een grote topic over zwanger en overgewicht, ik denk dat je daar wel iets aan zult hebben!

Ik heb zelf ook veel overgewicht en herken je zorgen heel erg!
    Tot nu toe is het mij heel erg meegevallen (ben nu 21 weken)
    In het begin viel ik af door misselijkheid en gebrek aan eetlust.
    Dat zit er nu weer aan maar ben nog niet aangekomen. Met de baby gaat alles goed. Mijn bloeddruk, ijzer etc is ook allemaal prima.

De verloskundige zal je goed in de gaten houden en zonodig extra onderzoeken en echo's geven. Ook is het zo dat als je boven een bepaald gewicht/bmi komt je doorverwezen wordt naar een gynacoloog voor verdere begeleiding. Ook krijg je dan automatisch een medische indicatie om in het zkh te bevallen. Een thuisbevalling is dan niet mogelijk.

Enige jammere vind ik dat ik niet zoals andere dames een mooi zwanger buikje heb. Mijn buik is nog hetzelfde maar dan nog wat dikker dan eerst...Maar ja, als het met de baby maar goed gaat!

Iedere zwangerschap is anders, zowel slanke als volle vrouwen kunnen moeilijke of makkelijke zwangerschappen hebben.
    Dus probeer het gewoon op je af te laten komen en blijf doorgaan met gezond eten en bewegen!

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn vorige zwangerschap was volledig volgens het boekje. De bevalling was wat zwaarder dan normaal, maar niets uitzonderlijks. Ik was onder begeleiding van de gynaecoloog en moest dus in het ziekenhuis bevallen, maar dat wilde ik sowieso wel graag.
    Bij deze zwangerschap zit ik onder de 40, dus mag ik bij de verloskundige. Het wordt weer een medische bevalling, maar dat heeft nu te maken met het bloedverlies vorige keer.

In mijn ervaring gaat het er vooral om hoe jij er zelf ook mee omgaat. Gezond eten en bewegen helpt natuurlijk een hoop. Let op je suikergebruik en houd je bloeddruk in de gaten. Maar uiteindelijk geldt dat voor alle zwangerschappen. Je hoeft natuurlijk een stuk minder aan te komen dan een gemiddelde zwangere (je hebt al reserves) dus met een beetje geluk kom je er gezonder uit dan je erin ging.

4. Limaa

Limaa Nieuw lid

6 nov 2012
    3
    0
    0
    Bedankt dames! Fijn om jullie ervaringen te horen. Ik denk inderdaad ook dat als je goed voor jezelf en je baby zorgt, dat het dan wel goed moet komen. Complicaties kunnen er altijd zijn, ook bij slanke vrouwen.
    Ik had inderdaad al vernomen dat ik in het ziekenhuis moet bevallen, maar daar ging mijn voorkeur toch al naar uit :).
    Ik ga snel eens op zoek in de 'zwangerschapsclubs', bedankt!

5. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Niet teveel zorgen maken!
    Ik had toen ik 9 weken zwanger was een BMI van 37! Ik denk niet dat ik het zwaarder heb als een ander met een gezonder BMI.

6. Limaa

Limaa Nieuw lid

6 nov 2012
    3
    0
    0
    Dankje Channe! Ik heb net voor de zekerheid maar de verloskundige gebeld en zij zei dat als je BMI onder de 40 zit, je je absoluut geen zorgen hoefde te maken, dus dat doe ik dan ook maar niet meer :).
    Ze zei ook nog dat ze dagelijks meer vrouwen zag met een BMI rond de 36 dan lager.

7. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Ik heb door de vorige zwangerschap overgewicht gekregen en ben dus deze zwangnerschap met een BMI van 33 begonnen...

Tot dusverre minder complicaties dan de vorige, terwijl ik voor die zwangerschap een BMI van 26 had.

Het ligt helemaal aan wat de hormonen met jouw lijf zullen doen. Toch kun je e.e.a. een beetje sturen door op je voedingspatroon te letten (geen dieet, maar wel de schijf van 5) en misschien een zwangerschapsgym te doen om de juiste spieren te trainen... geen overbodige luxe hoor, aangezien je best wat kilo's meedraagt en ineens een andere houding krijgt door de zwangerschap

8. Maart2013

Maart2013 Actief lid

25 aug 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
  9. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier ook een BMI van ruim 32 en in de zwangerschap nog eens 23 kilo aangekomen. Alles KAN zwaarder zijn als je zelf een hoger gewicht hebt, maar dat hoeft absoluut niet. Heb geen diabetes gehad, geen noemenswaardige hoge bloeddruk en een klein kindje (3250 gram bij 46 cm, geheel voldragen). Lekker genieten dus en gewoon blijven bewegen en gezond eten, dan komt het vast goed! :)

10. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn BMI is ook te hoog en loop hiervoor bij de gynaecoloog. Tot nu toe heb ik een uitstekende zwangerschap en vrijwel geen klachten. Ik vind het wel fijn om bij een gyn (of eigenlijk arts-assistent) te lopen. De verloskundigen waar ik tot 20 weken liep vond ik onkundig. Leuke bijkomstigheid, ik krijg iedere controle (tot nu toe 1 keer niet) een echo en geen gepor aan mijn lijf.

11. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier bij aanvang van de zwangerschap een bmi van 40,1.(grens is 40 voor doorverwijzing) Moest dus naar de gyn. (wat ik helemaal niet wilde) uiteindelijk erg blij mee geweest. Ook hier kreeg ik bijna iedere afspraak wel een echo. Goed begeleid geweest vanuit het ziekenhuis en geen vooroordelen.
    Had wel zwangerschapssuiker. Test gehad met 22 weken. Maar had waarschijnlijk al veel eerder last van mijn suiker want ik was zooooo moe. (toen ik thuis zat sliep ik soms 17 uur per dag)

Heb ook een poos meegekletst in het andere topic. Ben half januari bevallen.

Deel Deze Pagina