Hallo, Ik ben Corrina 30 jaar en heb een gezonde zoon van 15 maanden. Mijn man en ik willen allebei graag een tweede kindje maar de eerste bevalling was een regelrechte ramp. 18 uur bevallen, infuus verkeerd aangelegd, pijnbestrijding werd geweigerd, blaascatheter werd verkeerd ingebracht door co/assistente. Ik heb al sinds mijn 19e 2 soorten medicatie voor hoge bloeddruk, mij werd verteld dat ik wel zonder kon tijdens bevalling.op het allerlaatste moment spoedkeizersnede, ging er iets fout tijdens ruggeprik, kreeg geen lucht meer, benauwd dacht dat ik dood ging werkelijk. Dus algehele narcose. Daar werd Aeden mijn zoon gehaald maar is er weer door een co/assistent, een sneetje in zijn gezicht gemaakt. Per ongeluk maar toch zulke dingen horen niet te gebeuren. Nu is mijn vraag, kun je vantevoren aangeven keizersnede te willen en welke ziekenhuizen in limburg, maastricht??????En kan je als je in de grensstreek woont ook bevallen in Duitsland en belgie????? Alvast bedankt Corrina
Hoi Corrina, Het lijkt me zeer belangrijk dat je tijdens de zwangerschap hier uitgebreide gesprekken over hebt met je behandelend gynaeocoloog. Uiteraard kun je van tevoren duidelijk kenbaar maken dat je een keizersnede wilt, alleen het zal wel zo zijn dat de gynaecoloog de voor- en de nadelen met je zal bespreken, alles tegen elkaar opzetten en afstrepen om samen tot een beslissing te komen, waar je je in kan vinden. Het is jouw lichaam, jullie kindje, dus uiteraard heb je zelf hier veel over te zeggen, alleen een keizersnede is en blijft natuurlijk een grote operatie met alle nadelen vandien, voor zowel jou als toch ook voor de baby. Wanneer het uiteindelijk toch op een vaginale bevalling zou terecht komen, zou ik van tevoren laten vastleggen dat je te allen tijde om pijnstilling kan/mag vragen. Ik ben zelf niet echt bekend in Limburg, welke ziekenhuizen er zijn. Sowieso Maastricht, Sittard, Heerlen denk ik ook. Het zal niet makkelijk zijn in een buitenlands ziekenhuis te mogen bevallen (o.a. verzekeringstechnisch), dus ik zou het toch bij Nederland houden. Wat heel belangrijk ook is, is je gevoel bij het ziekenhuis, je behandelend gynaecoloog. Het gevoel te hebben dat je alles kunt vertellen, er naar je geluisterd wordt, want leg bij een eerste gesprek direct 'alle kaarten' op tafel... Lonneke