Ha meiden, Ik heb een vraag. Ik ben nu 27+2 weken zwanger en ik voel de kleine veel beweging. Die beweging voel ik echter alleen heel laag onder in mijn buik. Echt rond de schaamstreek, zo'n vijf centimeter onder mijn navel. Nu lees ik heel veel verhalen over schoppen tegen de ribben etc. Dit heb ik nog niet gevoeld. Tijdens de 20 weken echo bleek de baby overdwars in mijn buik te liggen. Armpjes en voetjes naar beneden, hoofdje links en kontje rechts. Bij de verloskundige heb ik gevraagd wat het betekend en zij geeft aan dat de kleine waarschijnlijk 'rechtop' staat in mijn buik, maar ik vraag me nu af tot wanneer dit kan wijzigen, want als het zo door gaat begint het op een stuit te lijken, toch? Ik heb pas met 36 weken weer een echo... Wie herkent dit en kan mij helpen?!
Nee, bij ons niet. Alleen bij 8, 12, 20 en 36 weken. Ik heb wel vaker controle bij de vk, maar geen echo's.
hoi hoi , ik voel de kleine ook onderin echt bij mijn blaas zeg maar .. soms best vervelend. maar goed ben 5 weken minder ver dan jou wij krijgen rond de 30 weken nog een echo en rond de 36 weken nog en liggins echo .. misschien kun je dat aan haar vragen omdat je je ongerust maakt
Nee hoor. Als je bij VK loopt, krijg je zelfs geen echo met 36 weken. Heb maar 2 echo's gehad tijdens mijn eerste zwangerschap: met 11 en 20 weken. Even terug naar TS: met 27 weken is de baby meestal nog niet gedraaid. Bovendien is er nog voldoende ruimte. En dat schoppen tegen de ribben komt pas later (is mijn ervaring), als de baby groter is en weining bewegingsruimte heeft (na 30 -32 weken meestal)
@ladybabs: ik moet de 22ste weer voor controle, dus dan ga ik daar inderdaad naar vragen. Ja, idd bij de blaas daar voor ik haar ook. Zeker als ik al een beetje naar de wc moet en als ze dan begint te bewegen, lijkt het of ze letterlijk in mijn blaas knijpt.
moet ik eens ff goed na denken haha .... wij hebben er meerdere gehad, maar dat was geloof ik omdat de vk het zelf heel erg leuk vond, en idd rond de 17 weken hebben wij er een gehad, maar dat was meer omdat ik me zorgen maakte over de baby . omdat ik nog geen leven voelde wat ik bij de andere wel allang had gevoeld...
hoe herkenbaar, ik voel dus geen plasdrang zeg maar maar meer buikpijn... ach we moeten er wat voor over hebben hihi
oh ja sorry geef je nog niet alle antwoorden hahaha ... maar onze jongste lag tot de 35 weken ook in een stuit erg pijnlijk .. maar is denk ik toen ik sliep zelf gedraaid... gelukkig .. maar met de 27 weken hebben ze nog beweeg ruimte genoeg hoor,
O jeetje, ik liep bij de gyn dus had ieder bezoek wel een echo. maar als je het niet vertrouwd dan zou ik gewoon om een extra echo vragen hoor. maar met normale controles kunnen ze het ook voelen toch? Je hebt nog ff... De kleine heeft nog wel ff om te draaien hoor.
ze hebben ongeveer tot week 37 om te draaien geloof ik...meestal doen ze dat trouwens wel voor week 34, als ze daarna nog in stuit liggen ga je te maken krijgen met versies e.d. (e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van je kindje, hoeveelheid vructwater etc.etc.)
Mijn kindje ligt precies zo...maar ik ben al 35weken, en hij heeft nog maar een weekie om te draaien uit zichzelf... meestal geven ze je eerste kindje tot 36-37wk om zelf te draaien, en anders wordt er een versie voorgesteld.. Maar maak je zeker nog niet druk hoor! jou kindje heeft echt nog alle tijd en ruimte om te draaien! ...
Dank voor alle reacties! Ik ben weer gerustgesteld, kijk het gewoon nog even aan en zal bij de vk elke keer vragen of ze kan voelen hoe ze ligt. Ik heb vaak een hele harde buik, dus de vorige keer kon de vk helemaal niet voelen. Maar zolang zij zich niet druk lijken te maken, ga ik dat vooral ook niet doen. En idd, ik moet nog 13 weken, draaien kan zeker nog!
Ik voel ons kleintje ook vaak onderin trappelen, ben wel minder ver dan jij. met de 20 wkn echo lag die toevallig wel met z'n koppie naar beneden. Ik krijg trouwens wel een echo met 30 wkn (groei) en 36 wkn (ligging) en ik loop gewoon bij het VK. Ik dacht ook dat de 30 wkn echo standaard zou worden gedaan (of dat ze daarmee bezig waren) Maar of dat inmiddels ook al standaard is durf ik niet te zeggen. Als je je zorgen maakt zou ik zeker je VK bellen voor een extra echo.
Wat veel echo's! Hier krijgt je er standaard maar 2, de termijn echo tussen de 10 en 12 weken en dan natuurlijk nog de 20 weken echo. Je zou hier alleen nog een extra echo krijgen als ze denken dat er iets niet 'goed' is, groei bijv. of om een stuitligging te bevestigen. En bij een miskraam krijg je er één extra met 8 weken. Geen idee trouwens wat het betekend maar je kindje heeft nog ruimte genoeg om goed te gaan liggen .
Probeer je meer te ontspannen, zodat je minder vaak harde buiken hebt! Bij elke controle voelt de VK normaal gesproken hoe de baby ligt. Als de baby tegen het eind aan nog steeds niet goed ligt, of het is niet goed te voelen, zullen ze wel een extra liggingsecho doen (maar dit kan al die echo zijn die gepland staat met 36 weken). In principe is 2 echo's nog steeds de standaard. Schoppen tegen je ribben komt pas veel later in je zwangerschap. En als het echt schopjes zijn van voetjes, is dat eigenlijk niet zo goed, want dan ligt ie meestal in stuit ik voel de schopjes vooral aan de zijkant, voorkant en onderkant. Soms loopt ze wel met dr kont te duwen tegen m'n ribben of krijg ik er een knietje.
ik voel ook vooral veel in mijn onderbuik, ben inmiddels 31 weken zwanger. Baarmoeder komt inmiddels wel haast tot mijn ribben (ben niet zo groot) en begin daar ook steeds meer te voelen. Ook hier nog een stuit, maar dat mag ook nog gerust!